۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۷۳۹۴۷۹
خانم جلالی در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

آسیب های پیش روی هیئات مذهبی/ روحانیت، محور و ستون هیئت است

آسیب های پیش روی هیئات مذهبی/ روحانیت، محور و ستون هیئت است
خانم جلالی ضمن تأکید بر نقش کلیدی روحانیت در ارائه محتوای هیئات، خودسازی و نظم را دو عامل اصلی اثرگذاری هیئت خواند و به به بیان برخی از آسیب های پیش روی هیئت ها پرداخت.

خانم  ماندانا جلالی معاون راهبران نوجوان بنیاد ملی نوجوان و و رئیس شبکه تعلیم تربیت  بهشت(بنیاد  هم افزایی شبکه تعلیم و تربیت) سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هیئت را جمعی مؤمنانه و یک رسانه چند بعدی خواند که هدف آن زنده نگه داشتن مسیر جهاد در راه اسلام است و در ادامه چگونگی دنبال کردن این هدف را توضیح داد و گفت: از آنجا که محور کلیدی هیئت انتقال محتوا است، باید توجه زیادی به محتوای سخنرانی، مداحی و سایر محتوا های جانبی و فرعی نظیر بروشور ها، نما و تزئیین داشت.

وی یکی دیگر از ارکان هیئت تراز انقلاب را مردمی بودن عنوان کرد و بر لزوم تشکیل، مدیریت و تأمین هزینه هیئت به صورت مردمی تأکید کرد.

معاون راهبران نوجوان بنیاد ملی نوجوان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر هدایت جوانان به هیئت ها، گفت: جوان ها را باید به هیئت ها هدایت کرد و در ادامه باید این جوانان تبدیل به سرباز جریان امام حسین(ع) تبدیل شوند و نظام اسلامی را تقویت کنند که این مهم جز با ارائه محتوای مناسب امکان پذیر نیست؛ برای تولید محتوای خوب باید موضوعات اساسی مشخص شود و با برنامه و روش مناسب به گوش جان مخاطب برسد.

خانم جلالی یکی از مهم ترین نقش های هیئت را ترسیم امتداد واقعه تاریخی عاشورا تا امروز دانست و اظهار داشت: در هیئت باید به گونه ای فعالیت شود که مستمع  نسبت خود را با جریان عاشورا تشخیص دهد و به فردی حساس به مسائل و اتفاقات امروز جهان  اسلام تبدیل شود.

وی در ادامه بر بحث خود سازی مسئولان هیئت تأکید و بیان کرد: اگر به دنبال تأثیرگذاری هرچه بیشتر هیئت هستیم باید به خودسازی اعضا و نظم در امور بپردازیم؛ هر قدر به این دو مؤلفه بپردازیم به همان میزان هیئت اثرگذار تر خواهد شد.

رئیس شبکه تعلیم تربیت  بهشت با اشاره به گستردگی نیاز های گوناگون و جدید امروز افراد جامعه و وقت کمی که افراد برای عرصه های مختلف و خصوصا دین می گذارند، ابراز داشت: باید به سمت هیئت های تخصصی قشری و موضوعی برویم، مثلا ایجاد هیئت هایی برای نوجوانان، بانوان، یا هیئت هایی برای هنرمندان، کارگران و... که به تناسب نیاز هایشان محتوا تولید و ارائه شود.

خانم جلالی در توضیح چگونگی اجرای هیئت های تخصصی گفت: اصل محتوا که معرفت حسینی است که به همراه عنصر عاطفه باید به مخاطب منتقل شود، اما این محتوا باید نسبت به نیاز سلیقه ی مخاطب بسته بندی شده و ارائه شود؛ هیئت به سبب ارتباط صمیمی میان اعضاء و عاطفه محور بودنش اثرگذاری ویژه ای دارد و اگر در چنین فضایی بتوان معضلات و مشکلات جامعه را با استفاده از دین جواب بدهیم، بر جان مخاطب خواهد نشست.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از آسیب های متداول در هیئت ها پرداخت و توضیح داد: برخی جریان های انحرافی به دنبال نفوذ در هیئت ها هستند که هوشیاری مسئولان هیئت را می طلبد.

خانم جلالی حرف های سلیقه ای و بدون مبنا، حذف روحانیت از هیئت ها، انحصارگرایی در تصدی گری هیئت، به روز نبودن هیئت، تجمل گرایی، استفاده از اشعار و آهنگ های نامناسب و عدم توجه به مخاطبان کودک و نوجوان را دیگر آسیب های پیش روی هیئت ها عنوان و تصریح کرد: روحانیت ستون هیئت است و کمرنگ شدن حضور طلاب و ناپدید شدن این ستون باعث وارد شدن آسیب های فراوان به عقائد مخاطبان خواهد شد؛ روحانیت انقلابی هیئت را از سکولاریسم و بی توجهی به مسائل روز بیرون می آورد.

ارسال نظرات