۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۴۰۲۶۹
آیت الله کعبی:

کرامت انسانی بر پایه بندگی خدا از اهداف نظام اسلامی است

کرامت انسانی بر پایه بندگی خدا از اهداف نظام اسلامی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اصل ششم قانون اساسی مسؤولیت پذیری بدون آزادی را بردگی دانست و کرامت انسانی بر پایه بندگی خدا و مسؤولیت اجتماعی را از اهداف نظام اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جمع مردم اهواز اظهار داشت: خداوند با سه نعمت بزرگ به انسان قدرت پیشرفت و فتح قله ها را داده است که اولین آن نعمت آزادی انتخاب بوده و پس از آن نیز نعمت خرد و آگاهی و در آخر نیز نعمت توانمندی برای شناخت نقشه راه پیشرفت در سایه پیروی از رهبران الهی و بندگی خدا است.

وی در ادامه نتیجه استفاده از این سه نعمت را رشد و شکوفایی مادی و معنوی دانست و اظهار داشت: اگر خداوند می خواست به صورت قهری انسان رشد کند همه انسان ها مؤمن می شدند اما نقشه راه الهی به انسان نشان داده شده است که دسته ای از انسان ها آن را رعایت و دسته ای دیگر از آن تمرد می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تمرد از نقشه راه الهی را مغایر با آزادی و هنجار شکنی معرفی کرد و افزود: خداوند راه رشد را خلق و انسان را به سمت آن راهنمایی کرده است؛ تبعیت فرشتگان قهری و حرکت و اراده حیوانات غریزی است از این رو انسانی که با عقل و خرد خود راه درست را پیدا کرده و آن را انتخاب کند از فرشتگان بهتر و انسانی که سرکشی کند و راه حیوانیت را طی کند از حیوان نیز پست تر می شود.

وی با قرائت آیه «فَأَلۡهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقۡوَىٰهَا» خاطرنشان کرد: انسان موقعیت را دارد که فاجر باشد یا اینکه تقوا داشته باشد و خودفراموشی سبب سقوط و از خودبیگانگی می شود که در این صورت انسان گوهر گرانبهای خود را نمی شناسد؛ انسان باید با خرد و آگاهی خود مسیر روشن الهی را انتخاب کند.

آیت الله کعبی رهبران الهی را راهنمای بشر دانست و افزود: حرکت و اراده برای پیشرفت و شناخت نقشه راه سبب خواهد شد انسان به درجه ای برسد که سبب کرامت انسان شده و جایگاه پیدا می کند؛ یکی از اهداف متعالی نظام اسلامی تحقق کرامت انسانی بر پایه بندگی خدا و مسؤولیت اجتماعی است که در بند 6 قانون اساسی آمده است و از تعبیر آزادی همراه با مسؤولیت استفاده شده است؛ مسؤولیت پذیری بدون آزادی بردگی است.

وی نماز خواندن برای خداوند را انکار بندگی غیر از خدا عنوان کرد و اظهار داشت: از دل بندگی خداوند آزادی در می آید و در حدیثی از امیرمؤمنان هم توصیه شده که بندگی خدا را داشته باشیم زیرا خداوند انسان را آزاد آفریده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کشور ایران در گذشته کشوری وابسته و استعمارزده بوده که در سایه رهبری حکیمانه حضرت آیت الله امام خامنه ای به قدرتی منطقه ای تبدیل می شود، بیان داشت: راه تحقق رضایتمندی عمومی، افزایش سرمایه اجتماعی، یکپارچگی و اقتدار ایران همیاری و هم افزایی و حضور مدیران و مردم در صحنه است که باید به همدیگر کمک کنیم و هر کس به سهم خود در صحنه حاضر شود و نقش مثبتی ایفا کند.

ارسال نظرات