۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۷۴۰۵۱۱
یادداشت؛

دلایل معتبر روایی پیاده‌‌روی اربعین

دلایل معتبر روایی پیاده‌‌روی اربعین
رئیس میزکار تخصصی قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی در یادداشتی به دلایل پیاده‌‌روی اربعین حسینی در متون روایی معتبر اسلامی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عیسی عیسی زاده رئیس میزکار تخصصی قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی در یادداشتی در پاسخ به این سوال که "آیا در متون روایی معتبر اسلامی، دلایلی برای پیاده‌‌روی اربعین حسینی یافت می‌‌شود؟" آورده است: در منابع حديثي اماميه روايات فراواني وجود دارد که زيارت امام حسين(عليه‌السلام) با پاي پياده را تأييد و بدان ترغيب نموده است.

بر اساس دسته‌ای از روايات، هر قدمی که در مسير زيارت امام حسين(عليه السلام) برداشته می‌‌شود، دارای اجر و پاداش است. عنوان «قدم برداشتن» نيز مصداق واضحي برای سفر پياده است. امام صادق(عليه السلام) فرمود: «عنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَائِكَةً مُوَكَّلِينَ بِقَبْرِ الْحُسَينِ ع فَإِذَا هَمَّ الرَّجُلُ بِزِيارَتِهِ أَعْطَاهُمْ ذُنُوبَهُ فَإِذَا خَطَا مَحَوْهَا ثُمَّ إِذَا خَطَا ضَاعَفُوا لَهُ حَسَنَاتِهِ فَمَا تَزَالُ حَسَنَاتُهُ تُضَاعَفُ حَتَّى تُوجِبَ لَهُ الْجَنَّةَ… به راستى خداوند متعال فرشتگانى را بر مزار امام حسين(عليه السلام) گمارده است؛ پس هنگامی که کسی قصد زيارت امام حسين كند، خداوند گناهان او را به آن فرشتگان می‌‌دهد و چون آن فرد گام بر می‌‌دارد، فرشتگان گناهانش را پاک نمايند و چون ديگر بار گام بردارد، حسناتش را دو چندان كنند و پيوسته بر حسناتش بيفزايند تا بهشت بر او واجب گردد».

تعدادی ديگر از اين روايات به طور صريح از اين موضوع ياد نمودند. اين روايات با عباراتي مانند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَينِ(عليه السلام) مَاشِياً، به چشم مي خورند. واژه «مَاشِياً» صراحت در تاكيد بر این امر دارد. ابو صامت می‌‌گويد: از امام صادق(عليه السلام) شنديم که فرمود: «عَنْ أَبِي الصَّامِتِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع وَ هُوَ يقُولُ‏ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَينِ (عليه السلام) مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ… کسي که با پای پياده به زيارت امام حسين(عليه السلام برود)، خداوند در ازای هر قدمی که بر می‌‌دارد، هزار ثواب برای او می‌‌نويسد و هزار گناه از او محو می‌‌کند و هزار درجه به او می‌‌دهد.»

مجموع اين روايات مستند قابل قبولی برای جنبه شرعی زیارت امام حسین(علیه السلام) با پای پیاده در ایامی مانند اربعین حسینی است. همچنين جنبه‌های ديگری از جمله احيای امر اهل‌بيت(علیهم السلام) و… نيز می‌‌تواند در جنبه شرعی اين پياده روی دخيل باشد؛ زيرا زیارت امام حسین(علیه السلام) با پای پیاده، مصداق بارز احیاء امر اهل‌‌بیت (علیهم السلام) است که در احادیث ائمه(علیهم السلام) بر آن تاکید شده است.

آنچه از سخن امام صادق(علیه السلام) قابل برداشت است آنکه «احیاء امر» اهل بیت علیهم‌السلام به طور مطلق و با هر شکلی، مطلوب است. بنابراین؛ هر عملی را که در راستای زنده نگه داشتن نام و یاد اهل بیت(علیهم السلام) و ترویج معارف آن‌‌ها باشد، مورد پسند است.

بدون تردید امروزه زیارت سالار شهیدان با پای پیاده در ایامی چون اربعین حسینی، با آن همه شور و شوق وصف ناشدنی که در آن مشاهده می شود، شکوهمند‌ترین شکل ممکن برای زنده نگه داشتن راه و رسم امام حسین(علیه السلام) است. به جرأت می‌‌توان ادعا نمود، کمتر مراسمات مذهبی پیدا می‌‌شود که بتواند پیام عاشورا را با این شکوه و قداست به گوش جهانیان برساند. بنابراین؛ اگر هیچ دلیل دیگر بر جواز پیاده روی زیارت امام حسین (علیه‌السلام) نباشد، تنها مطلب گفته شده، به نوبه خود دلیل کافی بر مشروعیت این امر به شمار می رود.

ارسال نظرات