از مشارکت انجمن های علمی حوزه در تبلیغ تا پرهیز از موازی کاری در پژوهش تبلیغی
بر اساس این گزارش، در این جلسه، موضوع تبلیغ و نقش نهادها و مراکز مختلف حوزوی نیز بررسی و پیشنهادات و نظرات اعضای جلسه گرداوری شد که در نهایت و پس از بررسیهای کارشناسانه و در قالب طرح های تحولی پژوهش و تبلیغ تدوین و ارائه خواهد شد.
لازم به ذکر است که این جلسه پنجمین هماندیشی پژوهش و تبلیغ حوزههای علمیه بوده و پیشتر نیز نشست با اعضای انجمن تبلیغ و ارتباطات، نخبگان تبلیغ بینالملل و فعالین عرصه رسانه و خبر از مهمترین آنها بوده است.
مشارکت انجمن های علمی حوزه در تبلیغ
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام برته دبیر انجمن های علمی حوزه، با اشاره به نقش فعال و اثرگذار انجمن های علمی در تحقق منویات رهبری در حوزه تبلیغ، بُعد پژوهشی انجمن ها را فرصت مناسبی برای لبیک به این منویات دانست و اظهار داشت: انجمن های علمی حوزه می توانند در موضوعاتی مانند مسئله یابی، طراحی الگو، طراحی فناوری تبلیغ، طراحی سامانه تبلیغ، تبیین ارزش های تبلیغی و محتوای تبلیغی تاثیرگذار و مشارکت کننده باشند.
وی در ادامه افزود: امیدواریم با مشارکت و نقش آفرینی انجمن های علمی بتوانیم به سندی جامع و متقن در حیطه تبلیغ فعال برسیم.
مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه های علمیه اقدام انسجام یافته و غیر سازمانی در عرصه تبلیغ که بتواند زیست بوم تبلیغ مردمی را احیاء و روزآمد نماید، مانند قطب علمی تبلیغ و مجمع عالی مبلغین را از موضوعات قابل بررسی و مثمر دانست.
انجمن های علمی در مسائل جدید ورود کند
در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه ضمن اشاره به جلسات متعددی که با مسئولان و مراکز فعال حوزوی از جمله شورای هماهنگی مراکز حوزوی، انجمن تبلیغ، نخبگان عرصه سیاست گذاری فرهنگ و فعالان رسانه داشته، از عزم جدی حوزه های علمیه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه تبلیغ گفت و از انجمن های علمی حوزه برای مشارکت و هم فکری در این عرصه استمداد طلبید.
وی ظرفیت عظیم انجمن های علمی را فرصت مغتنمی در این زمینه برشمرد و افزود: انجمن های علمی حوزه می توانند در موضوعاتی مانند؛ طراحی الگوهای تبلیغ تهاجمی در جهت کنشگری فعال، کشف طرق و روش های جدید تبلیغی، تولید محتوای تبلیغی و طراحی ایدهای جدید تبلیغی با نگاه پژوهشی تأثیرگذار و مشارکت کننده باشند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را نمونه بارزی از یک اثر پژوهشی تبلیغی برشمرد و افزود: انجمن های علمی با توجه به رسالت های ذاتی خود باید در حیطه مسائل جدید مانند معضل بانکداری ورود کرده و برای رسیدن به بانکداری اسلامی، الگوهای کاربردی و راهگشا ارائه نمایند.
ادامه این جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات روسای انجمن های علمی حوزه اختصاص داشت.
ایجاد وحدت رویه در تبلیغ
رئیس انجمن مدیریت حوزه، تغییر رویکرد و جلوگیری از نگاه جزیره ای به مسئله تبلیغ را یکی از الزامات تحول در عرصه تبلیغ برشمرد و افزود: برای رسیدن به تبلیغ اثرگذار و فعال میبایست مراکز حوزوی از نگاه سلیقه ای و جزیره ای فاصله گرفته و یک انسجام و وحدت رویه در این مسئله ایجاد شود.
حجت الاسلام نقی پور فر تقویت بعد معنوی مبلغان را یکی دیگر از راه های اثرگذاری تبلیغ برشمرد و با اشاره به اثرگذاری ابعاد شخصیت مبلغ بر مخاطب، خواستار برنامه ریزی جهت رشد و تعالی بعد شخصیتی مبلغان شد.
تبلیغ سنتی در کنار روش های نوین
رئیس انجمن اصول فقه، بازگشت به اصول سنتی تبلیغ در عین به روزرسانی روش های نوین را مسئله ای مهم در حوزه تبلیغ دانست و افزود: در گذشته مسجد پایگاه اصلی تبلیغ دین بوده ولی هم اکنون به دلایل مختلف این پایگاه از دست رفته و با برنامه ریزی درست دوباره باید مسجد محور فعالیت های تبلیغی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی محدود کردن گستره تبلیغ را یکی دیگر از معضلات کنونی دانست و بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات کنونی محدود کردن گستره تبلیغ است. در گذشته تبلیغ دین فراگیر بوده، به نحوی که در بازار هم مبلغان حضور فعال داشته اند و بازاریان هم بنا به اعتقاداتشان خود را مرید و همراه حوزویان می دانستند و این عرصه ها باید دوباره با ورود حوزویان فعال شود.
پژوهش در راستای نیازهای جامعه
رئیس انجمن ادیان و مذاهب اسلامی، دور بودن پژوهش ها از فضای واقعی جامعه را مشکل جدی عرصه تبلیغ دانست و اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از پژوهش های انجام شده در مراکز و نهادهای پژوهشی حوزوی در راستای نیازهای روز جامعه نیست و این موضوع باید اصلاح شود.
وی در این زمینه اضافه کرد: تشست در مراکز تصمیم گیری و موازی کاری به علت عدم آگاهی از پژوهش های در دست اقدام سایر مراکز، یکی دیگر از مشکلات موجود است که با هماهنگی میان مراکز باید مرتفع شود.
حجت الاسلام فرمانیان تبلیغ نخبگانی را وجه غایب حوزویان در عرصه تبلیغ دانست و خاطر نشان کرد: برای تحول در تبلیغ باید از ظرفیت نخبگان حوزوی به نحو مطلوب استفاده شود، به این صورت که هر مبلغ بسته به تخصص و دانشی که دارد در محیط های تبلیغی حضور فعال داشته باشد.
بازخوردگیری از تبلیغ تغییر کند
رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ، ظرفیت انجمن ها برای تحول در عرصه تبلیغ را ظرفیت مناسبی دانست و افزود: انجمن های علمی با توجه به پیشینه علمی و بهره گیری از نخبگان و صاحبنظران حوزوی می توانند در دو حیطه، روش های تبلیغی و تولید محتوای تبلیغی فعال و اثرگذار باشند.
دکتر اکبری رصد و پایش بازخوردهای تبلیغی را از دیگر کارهای مغفول و مهم در این عرصه برشمرد و بیان داشت: با توجه به عرصه های جدیدی که فضای مجازی ایجاد کرده، سنجه ها و بازخوردگیری ها از تبلیغ نیز باید تغییر کند، از این رو که در فضای جدید، آن چیزی که رضایت مخاطب از محتوا را می سنجد با مفاهیمی مانند تعداد لایک، تعداد فالوور، تعداد جستجو و دیگر معیارها سنجیده می شود.
انجمن های علمی و شناخت
حجت الاسلام حبیبی تبار، رئیس انجمن زن و خانواده، مشارکت انجمن های علمی در حوزه تبلیغ را حول سه محور؛ مسئله شناسی، پاسخ شناسی و مخاطب شناسی دانست و افزود: انجمن ها در بحث مسئله شناسی باید به شناخت نقاط ضعف و قوت، در بحث پاسخ شناسی به ارائه پاسخ علمی و فنی و در بحث مخاطب شناسی به شناخت جامعه مخاطب بپردازند.
پرهیز از موازی کاری
رئیس انجمن تاریخ پژوهان با اشاره به تنوع مراکز پژوهشی در حوزه تبلیغ خواستار ایجاد وحدت رویه مراکز حوزوی در این زمینه شد و افزود: یکی از مشکلات مراکز پژوهشی در عرصه پژوهش تبلیغی، تشتت و موازی کاری است که برای رفع این نقیصه باید هماهنگی و انسجام میان مراکز ایجاد شود.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری نقش انجمن های علمی در تبلیغ تحولی را نقشی برجسته دانست و افزود: انجمن های علمی می توانند با انجام پژوهش هایی مانند؛ نیازسنجی پژوهشی در عرصه تبلیغ، آسیب شناسی مباحث تبلیغی و نیز پژوهش های وسیع در حوزه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با نگاه تبلیغی، نقش فعال و اثرگذاری داشته باشند.
تقویت توانایی پژوهشی
رئیس انجمن مطالعات سیاسی، گسست میان مخاطبین و مبلغین را از چالش های عرصه تبلیغ برشمرد و افزود: بسیاری از مبلغانی که در مساجد حضور دارند از پیشینه پژوهشی مناسبی برخوردار نیستند و این موضوع موجب عدم پاسخگویی درست و مطلوب به نیازها و سوالات مخاطبان و در نتیجه دوری جامعه مخاطب از مبلغین می شود و برای این موضوع باید چاره اندیشی کرد.
حجت الاسلام سیدباقری عدم استفاده از رسانه های ارتباط جمعی داخلی را از دیگر مشکلات این عرصه دانست و بیان داشت: طیفی از مخاطبان داخلی بنا به دلایل مختلف از رسانه هایی مانند تلویزیون استفاده نمی کنند و این موضوع تبلیغ برای این بخش را با مشکل مواجه کرده و باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.