۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۷۴۱۴۵۸
معرفی کتاب؛

مروری بر واژه‌های روان‌شناختی قرآن

مروری بر واژه‌های روان‌شناختی قرآن
تاب مروری بر واژه های روان شناختی قرآن اثر محمد کاویانی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که چاپ و منتشر شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این‌کتاب حدود 50 واژه روان‌شناختی قرآن را در ضمن 8 فصل(پیش‌فرض‌ها، مفاهیم اساسی، صفات شخصیت، تیپ‌های شخصیتی، روان‌شناسی شناختی، انگیزش، هیجانات، و روان‌شناسی مثبت)، بررسی کرده است. بررسی هر واژه در چهار بُعد به‌صورت مختصر، مورد توجه قرار گرفته است.

تبیین لغوی، تبیین معنای قرآنی، تبیین روان‌شناختی، و پیشنهاد موضوعاتی پژوهشی درباره هر واژه(در مجموع، حدود 250 پیشنهاد) در تبیین روان‌شناختی، نقاط تماس هر واژه، با مفاهیم و شاخه‌های مختلف روان‌شناسی مورد توجه قرارگرفته است. این‌کتاب، پس از چهار دوره تدریس در کلاس‌های درس دکتری در رشته «قرآن و روانشناسی» شکل گرفته و اکنون می‌تواند به‌عنوان «متن درسی»، «منبع درسی» و «زمینه‌ساز پژوهشی» برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مورد استفاده قرار بگیرد.

کتاب حاضر برای اساتید روانشناسی و بسیاری از دانشجویان روانشناسی مناسب است که به مباحث قرآنی-روان‌شناختی علاقه‌مند هستند و می‌تواند یک متن درسی یا کمک درسی باشد برای همه کسانی که به روانشناسی اسلامی علاقه‌مندند و تلاش می‌کنند تا مفاهیم قرآنی در روانشناسی را بیاموزند.

از نقاط قوت کتاب مروری بر واژه‌های روان شناختی قرآن این است که موضوعات پژوهشی بسیار متنوعی را به مخاطب در اثنای هر فصل ارائه کرده و این موضوعات در سطوح مختلفی قابل پژوهش هستند، بعضی ممکن است یک رساله دکتری یا پایان‌نامه‌ی ارشد باشند و بعضی شاید یک پژوهش میدانی بزرگ را اقتضا کنند، برخی نیز ممکن است در حد یک مقاله‌ی علمی-پژوهشی باشند.

بریده‌ای از کتاب

واژه‌ی حکمت و مشتقات آن، تقریباً ۱۴۰ بار در قرآن کریم به کار رفته است؛ خدای متعال در قرآن بیش از ۹۰ مرتبه خود را با صفت «حکیم» ستوده است. این صفت در موارد فراوانی همراه با صفاتی مثل: علیم، عزیز، خبیر و نیز دست‌کم یک‌بار همراه با صفاتی همچون تواب، حمید، علی و واسع و… آمده است. باتوجه به ضرورت اختصار به آن‌ها پرداخته نمی‌شود.

برای «حکمت» معانی زیادی آورده‌اند؛ از آن جمله: «شناخت اسرار هستی»، «آگاهی از حقایق قرآن»، رسیدن به حق از نظر گفتار وعمل»، «معرفت خداوند»، «نور الهی که موجب تشخیص وسوسه‌های شیطانی از الهامات الهی می‌شود»؛ ظاهر این است که حکمت معنای گسترده‌ای دارد که همه‌ی این امور حتی نبوت را دربرمی گیرد.

مروری بر واژه‌های روان‌شناختی قرآن

فهرست کتاب

فصل اول: پیش‌فرض‌های نظری روانشناسی اسلامی در واژه‌های قرآن

فصل دوم: مفاهیم اساسی روانشناسی اسلامی در واژه‌های قرآن

فصل سوم: نگاهی به صفات شخصیت در واژه‌های قرآن

فصل چهارم: بعضی تیپ‌های شخصیتی در واژه‌های قرآن

فصل پنجم: برخی از واژه‌های قرآن در حیطۀ روانشناسی شناختی

فصل ششم: تداعی معنای «انگیزش» در بعضی از واژه‌های قرآن

فصل هفتم: تداعی هیجان‌ها و احساسات در بعضی از واژه‌های قرآن

فصل هشتم: بعضی از واژه‌های قرآن درباره‌ی روانشناسی مثبت

ارسال نظرات