۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۷۴۲۹۷۱
آیت الله سیفی مازندرانی در گفت‌وگو با رسا:

جهاد تبیین بزرگ‌ترین وظیفه علما در برابر تحریف امام و انقلاب اسلامی است

جهاد تبیین بزرگ‌ترین وظیفه علما در برابر تحریف امام و انقلاب اسلامی است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه علما و طلاب حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از تحریف سیره و اندیشه‌های امام راحل، جهاد تبیین را بزرگ‌ترین وظیفه علما در این راستا دانست.

آیت الله سیفی مازندرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به این که اهمیت پیام رسانی کمتر از تولید پیام نیست اظهار داشت: اگر پیام رسانی نباشد کسی که صحنه و واقعه را پدید می آورد، در صورت نبودن پیام رسانی وقایع و صحنه‌ها دفن خواهند شد.

وی افزود: حتی واقعه کربلا و عمل سیدالشهدا را اگر پیام رسانی زینب کبری و اهل بیت علیهم السلام نبود، ما امروز آثار و برکات قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام را نمی‌دیدیم؛ همچنین است بزرگ‌ترین کارهایی که در تاریخ اسلام رخ داده است و اگر پیام رسانی نباشد آثار و نتایج قیام‌ها و برکات عملکرد آنان در جوامع ظهور و بروز پیدا نخواهد کرد.

خبرگزاری رسا؛ رسانه ای صادق

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های تبیینی و پیام رسانی خبرگزاری رسا، این خبرگزاری حوزوی را رسانه ای صادق دانست و از زحمات و فعالیت‌های مسئولان و خبرنگاران خبرگزاری رسا تشکر و قدردانی کرد.

آیت الله سیفی مازندرانی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به هفته دفاع مقدس و تاثیر امام راحل در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فقیه جامع شیعی است که در زمان خود حقیقتاً بی‌نظیر بود و فقهای عصر امام راحل در درک شرایط زمان با امام راحل فاصله داشتند.

امام خمینی در احاطه بر مقتضیات زمان خود، قابل قیاس با دیگر علما نیست

وی افزود: از زمان علمایی همچون سید مرتضی و شیخ مفید - که آنان نیز فقهای انقلابی بودند - فقهای بزرگی بودند که دست در سیاست داشتند؛ اما آنچه که من در احوالات علما خوانده و شنیده‌ام، این فقها اصلاً با امام راحل در درک شرایط زمان و احاطه بر مقتضیات زمان خود، قابل قیاس نبودند.

م/ جهاد تبیین بزرگ‌ترین وظیفه علما در برابر تحریف امام راحل / خبرگزاری رسا؛ رسانه صادق است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام خمینی(ره) کسی بود که در تمام صحبت‌های خویش جز خدا کسی را لحاظ نمی‌کرد و حقیقتاً به آنچه که از مبدا و معاد و مسائلی که مطرح می‌کردند، مومن بودند و با بصیرت الهی به همه امور و پشت پرده‌های مکر و دسیسه‌های مستکبران آگاه بودند.

وی افزود: به همین خاطر بود که وقتی کلامی از ایشان صادر می‌شد، بزرگ ترین تاثیر را در مخاطبان خود ایجاد می‌کرد که این بزرگ‌ترین عامل نیز برای پیروزی انقلاب اسلامی بود.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به تقطیع سخنان امام خمینی(ره) از سوی برخی از رسانه‌های معلوم الحال که جنگ را به امام راحل نسبت داده و ایشان را آغازگر جنگ دانسته اند اظهار داشت: آغازگر جنگ به دو معنا قابل تفسیر است؛ یکی اینکه شوراندن اقشار مختلف جامعه به جان نثاری در راه خدا برای دفاع از دین و قرآن و نوامیس مسلمانان، بله امام در این صورت اولین کسی بود که اقدام کرد؛ بلکه در تاریخ شیعه آنچه که از امام راحل در آن دوران صادر شد، چنین چیزی رخ نداده است؛ اما اگر مراد از آغازگر جنگ این است که امام راحل دستور جنگ ایران و عراق را صادر و شروع کرد، شاهد وجدانی وجود دارد که آغازگر جنگ صدام بود که با حمایت آمریکا و سردمداران استکبار جهانی جنگ را علیه ایران اسلامی تحمیل و شروع کرد.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) در زمان شروع جنگ آیه «وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّ» را بر زبان جاری کرده و با استشهاد به این آیه فرمود قرآن کریم می فرماید که اگر دو طایفه مومن با همدیگر قتال کردند، آن کسی که شروع و تجاوز کننده بوده است، باید با او جنگید و مبارزه کرد.

دفاع از نوامیس مسلمانان واجب همگانی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام راحل برای مشروعیت دفاع مقدس این آیه را تلاوت فرموده است که دیگر برای همه روشن شد که دفاع مقدس دستور قرآن مجید است؛ علاوه بر این که وقتی دشمنان بر نوامیس مسلمانان حمله کردند، عقل و شرع و اجماع همه فقها حکم می کند که دفاع بر همگان واجب است.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که امام خمینی(ره) وقتی می دید که نصرت الهی با بیان اوست بر امام تکلیف واجب می شد که ابراز موضع کند و امام راحل بالوجدان می فهمیدند تاثیر کلام خویش را، لذا تکلیف الهی سراغ شخص امام می آمد تا فرمان دهد و موضع خود را مطرح و بیان فرموده و همه را تشویق و ترغیب به دفاع کند؛ چنانکه امیرالمومنین(ع) می فرماید «لَولا حُضُور الْحاضِرِ وَ قیامُ الْحُجَّةِ بِوجُودِ النّاصِرِ...اَلْقَیْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها» یعنی اگر اهداف بزرگ و درخواست یاری و نصرت مردم از من برای اقامه دین الهی نبود، کمترین ارزشى براى زمامدارى بر مردم قائل نبودم؛ امام راحل نیز به دلیل اطاعت محض و پیوند وثیق مردم با ایشان قیام کرد و همین امر بود که برای امام خمینی(ره) تکلیف ساز بود.

م/ جهاد تبیین بزرگ‌ترین وظیفه علما در برابر تحریف امام راحل / خبرگزاری رسا؛ رسانه صادق است

امام راحل تاثیری غیرقابل تصور سیاست مداران دنیا بر روی رزمندگان اسلام داشت

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از بحارالانوار که می فرماید «رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ» بیان داشت: در تعریف «رجل» در این روایت ما تا به حال مصداقی غیر از امام خمینی(ره) نداشتیم؛ لذا امام راحل مومن حقیقی بود که به نور خدا می دید و تشخیص داده و قیام می کرد و به همین خاطر تاثیری بسیار زیاد و غیرقابل تصور سیاست مداران دنیا بر روی رزمندگان اسلام داشت.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به چرایی مخالفت برخی از افراد در زمان پیامبر اکرم(ص) و شوریدن عده ای که در مقابل امیرالمومنین(ع) ایستاده و فتنه‌ها به پا کردند خاطرنشان کرد: این مسئله دارای عوامل متعددی است و در زمان ما نیز دارای دلایل مختلفی می باشد؛ چراکه بعد از انقلاب اسلامی نیز بسیاری از افراد در زمان رژیم شاهنشاهی دارای مقام و ثروتی بودند و می‌دانستند که با آمدن امام راحل دیگر این جایگاه‌ها را نخواهند داشت و لذا با راه و فکر امام مخالفت می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه علما و طلاب حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از تحریف سیره و اندیشه‌های امام راحل افزود: بزرگ‌ترین وظیفه علما جهاد تبیین است و لازم است طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه با تبیین گری و انجام رسالت هدایت‌گری خود از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کرده و از تحریف اندیشه‌های امام راحل جلوگیری کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت‌های شگرف نظامی ایران اسلامی در طول ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی بیان داشت: وجدان دنیا اعم از کافر و فاسد، دشمن و دوست شاهد است که ایران اسلامی از دوران دفاع مقدس تاکنون به چه پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده است که حرف اول قدرت نظامی را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با بیان نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس افزود: ایشان در آن زمان فردی مجتهد، فقیه و از اساتید بزرگوار بودند و بعد از امام راحل نظام اسلامی ایران را با تدبیر و قدرت به پیش بردند که نیاز به هنر بزرگی است که این جز با مدد و لطف الهی قابل حصول نخواهد بود.

م/ جهاد تبیین بزرگ‌ترین وظیفه علما در برابر تحریف امام راحل / خبرگزاری رسا؛ رسانه صادق است

آیت الله سیفی مازندرانی ابراز کرد: من معتقد هستم که بعد از امام راحل هدایت انقلاب به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی، این رهبری، رهبری عادی نبوده است و این امر قطعاً به لطف پروردگار، هدایت ائمه معصومان(ع) و به دعای امام عصر عجل الله محقق شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نقش آفرینی روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس روحانیت در صف مقدم جبهه و الگوی سایر رزمندگان بودند و ان شاءالله از این به بعد نیز الگو خواهند بود.

آیت الله سیفی مازندرانی در پایان با اشاره به شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در توصیه ای به طلاب تاکید کرد: باید طلاب و فضلای حوزه تعلیم و تربیت را برای یاری دین خدا فراگیرند؛ نه درس را برای درس و کسب مقام و منصب؛ اگر طلبه ای با این هدف ادامه تحصیل ندهد، در نزد خدا اجری نخواهد داشت.

ارسال نظرات