۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۴۳۳۱۴

هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قانون جوانی جمعیت

هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قانون جوانی جمعیت
سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل برخی بانک‌ها، نسبت به اجرا نشدن تکالیف قانونی آنها در پرداخت تسهیلات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هشدار داد.

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، «ستار شیرعالی» بازرس‌کل بانک‌ها و بیمه این سازمان روزگذشته در نامه‌ای هشداری که خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صادر شده است، اجرای کامل و دقیق تکالیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یادآور شد.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به موجب ماده ٦۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تبصره ١٦ قانون بودجه سال ١٤٠٢ کل کشور (تسهیلات تکلیفی) و بخشنامه بانک مرکزی، مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج فرزندآوری و خرید یا ساخت مسکن شده‌اند.

بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از سامانه‌های مرتبط در بانک مرکزی ملاحظه شد بیشتر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در شش ماهه اول سال جاری در پرداخت تسهیلات یادشده عملکرد قابل قبولی نداشته و سهمیه ابلاغی توسط بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند.

بسیاری از بانک ها از پرداخت تسهیلات امتناع می کنند

در ادامه تاکید شده است: بررسی‌های میدانی بازرسان حاکی از آن است که بسیاری از شعب بانکی، به دلایل مختلف از جمله ادعای خلافِ کمبود منابع و کنترل مقداری ترازنامه، درخواست غیرقانونی در مورد تضامین و وثایق بر خلاف نص صریح قانون، در مواردی از پرداخت تسهیلات امتناع کرده و موجبات نارضایتی و سردرگمی متقاضیان شده‌اند.

در بخش دیگری از نامه سازمان بازرسی کل کشور ضمن انتقاد از پرداخت تسهیلات کلان، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به شرکت‌های تابعه و مرتبط خود (که بیشترین سهم را در ایجاد کسری منابع و ناترازی شبکه بانکی ایفا می‌کنند) این اقدام را خارج از حدود مقرر دانسته است.

در این راستا از مدیران عامل شبکه بانکی خواسته شده که ضمن تذکر مفاد فوق به واحدهای عملیاتی آن بانک یا مؤسسه اعتباری، تصویر نامه سازمان بازرسی در تابلو اعلانات همه شعب بانکی در معرض دید عموم مراجعه‌کنندگان قرار گرفته و نتایج اقدامات به همراه مستندات، تا ۲۵ مهر امسال به سازمان بازرسی اعلام شود.

ارسال نظرات