۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۴۳۶۶۹
دبیر جشنواره کتاب سلام؛

بخش معارف؛ ویژگی ممتاز جشنواره کتاب سلام

بخش معارف؛ ویژگی ممتاز جشنواره کتاب سلام
باباجانی با بیان اینکه بخش‌های داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری و بین الملل در جشنواره امسال وجود دارد، اظهار داشت: بخش معارف یکی از ویژگی‌های برجسته این جشنواره کتاب است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علی باباجانی دبیر جشنواره کتاب سلام در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» که در سالن سینما اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه این جشنواره یک اتفاق مبارک و خجسته ای بود که عرصه فرهنگی کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: نشریات ایران تاریخ سی و چهار ساله ای دارند و جشنواره کتاب سال تاریخچه بیست و هفت ساله دارد.

بخش معارف؛ ویژگی ممتاز جشنواره کتاب سلام

دبیر جشنواره کتاب سلام با اشاره به این که این نشست همزمان با روز ملی کودک و ورود حضرت معصومه علیها سلام به قم برگزار می شود، ابراز کرد: این همزمانی را به فال نیک می گیریم و از زحمات حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده آملی که برای برگزاری جشنواره کتاب سال خیلی زحمت کشیده اند صمیمانه تشکر می کنم.

تعطیلی جشنواره کتاب سلام به مدت سیزده سال

باباجانی با اشاره به اینکه جشنواره کتاب به علت یک سری بد سلیقگی ها و مشکلات به مدت سیزده سال تعطیل شده بود، گفت: امسال خوشبختانه شاهد برگزاری این جشنواره هستیم؛ این جشنواره یک حرکت فرهنگی پایدار است که تاثیر آن را در نسل امروز و نسل های آینده نمایان می شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما آمده ایم که دوباره خانواده ها، نویسندگان و ناشرین را با هم آشتی بدهیم، تصریح کرد: احساس می کنیم که بین کتاب و مخاطب فاصله افتاده است و همه تلاشمان را انجام می دهیم که حال کتاب و کتاب خوانی در جشنواره ها بهتر شود زیرا شاهد هستیم که اکثر جشنواره ها روبه تعطیلی است.

دبیر جشنواره کتاب سلام با ابراز تشکر از ریاست محترم دفتر تبلیغات برای برگزاری مجدد جشنواده کتاب سلام اظهار داشت: ما آمده ایم که پرچم ادبیات کودک و نوجوان را در قم همچنان به احتزاز در بیاوریم و قم همچنان پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان و پایتخت اول ادبیات دینی باشد.

باباجانی با بیان اینکه در جشنواره امسال بخش بین الملل اضافه شده است، گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد بیش از شش هزار کتاب چاپ اولی در ادبیات کودک و نوجوان داریم که به صورت میانگین هر ماه پانصد کتاب منتشر می شود و برگزای این جشنواره ها فرصت مناسبی برای معرفی بعضی از این کتاب ها سهم بسزایی داشته باشد.

بخش معارف؛ ویژگی ممتاز جشنواره کتاب سلام

وی با اشاره به اینکه در گذشته روال کار به این صورت بود که برای جشنواره از فرودین ماه فراخوان می دادیم و کار در اسفند ماه بسته می شد، یادآور شد: اکنون به خاطر محدودیت زمانی که داریم با همکاری خانه کتاب ایرانیان کتاب ها در آنجا مورد بررسی قرار می گیرد.

بخش های متنوع در جشنواره امسال

دبیر جشنواره کتاب سلام و با بیان اینکه در جشنواره امسال بخش های داستان، شعر، ترجمه، تصویرگری، بین الملل و معارف وجود دارد، اظهار داشت: بخش معارف یکی از ویژگی های برجسته این جشنواره کتاب است که در جشنواره های کتاب زیادی که داشته ایم که بخش معارف در آنها وجود نداشته است.

باباجانی ضمن تاکید بر اینکه یکی از کارهای مهم در این جشنواره توجه به ادبیات دینی در کنار سایر بخش ها است، افزود: در شش بخش که این جشنواره دارد، در هر بخشی در سه رده خردسال، کودک و نوجوان کتاب ها بررسی می شود که قرار است در سه بخش ارزیابی شود.

وی اضافه کرد: در ارزیابی اولیه سه هزار کتاب ریزش کرده است و در مرحله بعدی تلاش می کنیم که این کتاب ها را به صد کتاب بر اساس معیارها و ملاک های که در جشنواره وجود دارد برسانیم و برای هر بخشی سه داور را در حال رایزنی هستیم که انتخاب کنیم.

دبیر جشنواره کتاب سلام با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره حداکثر در پاییز برگزار می شود، ابراز کرد: جشنواره به علت تغییر سیاست ها و مدیران به مدت سیزده سال تعطیل بوده است و هر مدیری نسبت به هنرهای خاصی توجه بیشتری دارد که این اختلاف سلیقه ها باعث تعطیلی جشنواره شد.

ارسال نظرات