۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۷۴۷۷۵

نخستین همایش شعرای جوان حوزه علمیه قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین سوگواره شعر«منزل چهلم» با حضور شاعران عاشورایی حوزه های علمیه سراسر کشور به همت اداره کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه برگزار شد.
منزل چلهم، شهر طلاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود مقدمی، مدیر اداره کل فرهنگی معاونت تهذیب در سوگواره منزل چهلم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: دفتر امور هنری اداره کل فرهنگی، مدت بسیار کمی است که تاسیس و راه اندازی شده است و در این مدت، قدمهای خوبی برداشته و طلبه های جوان، با انگیزه و با تمام توان در این مسیر قرار گرفته‌اند تا روحیه لطیف هنری طلاب شناسایی شده و زمینه شکوفایی آنها فراهم شود.

حجت‌الاسلام مقدمی ضمن تاکید بر استفاده بیشتر از ابزارهای هنری در تبلیغ دین خاطرنشان ساخت: هنر، ابرار مهمی است که باید در دست روحانیت باشد، ولی متاسفانه حوزه‌ها نتوانسته از ابزارهای هنری در حد مطلوب استفاده کنند.

وی افزود: درگذشته اشعار آیینی، بیشتر توسط چهره های حوزوی سروده می شد و روضه خوانی یکی از اساسی ترین ابزارهای روحانیت و طلبه ها به حساب می آمد و علما به روضه‌خوانی و مرثیه خوانی خود افتخار می کردند، ولی مدتی است از پرداختن به این امور دلسرد شد و همین امر باعث شده کار در دست افراد غیرکارشناس افتاده و اشعار فقط در توصیف چشم و ابروی، حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) خلاصه ‌شود.

حجت‌الاسلام مقدمی در رابطه با اولین سوگواره منزل چهلم گفت: این سوگواره در مدت زمان بسیارکم و با امکانات حداقل صورت گرفت، ولی با استقبالی بیش از حد تصور مواجه شد و در این مدت کوتاه حدود 100 اثر از مدارس علمیه قم و شهرستان‌ها به دفتر همایش رسید.

وی در ادامه افزود: از میان آثار رسیده پس از بررسی اشعار سه شعر به عنوان آثار برتر انتخاب شد و چهل قطعه شعر نیز به عنوان اشعار برگزیده سوگواره در کتابی چاپ و منتشر گردید.

مدیر اداره فرهنگی معاونت تهذیب اظهار امیدواری کرد: سوگواره شعر همه ساله برگزار شود تا زمنیه شناسایی شاعران جوان حوزوی و موقعیت شکوفایی آنها فراهم شود.

به گزارش حوزه نیوز، این همایش که با حضور شاعران مطرح از جمله حجت‌الاسلام و ‌المسلمین ذکریا اخلاق و استاد مجاهدی پروانه، برگزار شد، تعدادی از شعرای برگزیده سوگواره شعر منزل چهلم به قرائت اشعار خود پرداختند./917/د103/ص

ارسال نظرات