۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۷۵۱۵۱۱
اخبار انتخابات (۱۳)؛

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم
در این بسته خبری به بررسی زمان شروع لیست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، زمان تبلیغات انتخابات مجلس، مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم، اعلام شعار شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم و تلاش برای رسیدن به «وحدت حداکثری» در میان نیروهای انقلابی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کمتر از ۲۰ روز دیگر تا برگزاری مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ باقیمانده است و رقابت جریان ها و احزاب اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال برای رسیدن به لیست نهایی به اوج خود رسیده است. جریان های سیاسی با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات نیز چند وقتی است فعالیت های خود را جدی تر دنبال می کنند. از این رو گروه رصد خبرگزاری رسا در این بسته خبری به بررسی زمان شروع لیست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، زمان تبلیغات انتخابات مجلس، مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم، اعلام شعار شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم و تلاش برای رسیدن به «وحدت حداکثری» در میان نیروهای انقلابی پرداخته است.

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان در چند استان تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

تبلیغات انتخابات مجلس چه‌زمانی آغاز می‌شود؟

روزهای اخیر لیست نهایی تقاضای بررسی داوطلبانی که به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت استانی اعتراض داشتند، به پایان رسید و 14912 نفر تأیید صلاحیت گرفتند.

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات بعد از این اعلامِ نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده، یک مرحله بررسی مجدد هم در قانون در نظر گرفته شده است.

دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده لیکن شورای نگهبان نظر به عدم تأیید یا عدم احراز دارد از 21 تا 23 بهمن‌ماه صورت گرفت. بررسی مجدد صلاحیت‌ها تا 30 بهمن‌ماه به‌طول می‌انجامد و بالاخره 1 اسفند 1402 نظر شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیت همه داوطلبانِ ردصلاحیت‌شده ابلاغ و اسامی نامزدهای تأییدشده منتشر می‌شود.

2 اسفند انتشار آگهی زمان انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور صورت می‌گیرد و مرحله بعد، زمان تبلیغات کاندیداهاست.

3 اسفند تا 9 اسفندماه مهلت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمهیدات آن برای تبلیغات و حرکت به‌سوی عدالت انتخاباتی به تسنیم گفته بود: طبق قانون در هر استانی هیئت تبلیغات انتخابات استانی تشکیل شده و این هیئت، فهرست امکانات موجود برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی را از دستگاه‌های دولتی و عمومی اخذ و بر استفاده یکسان همه کاندیداها از این ظرفیت‌ها نظارت می‌کند، به‌عنوان مثال ظرفیت‌های شهری تبلیغاتی، سالن‌های اجتماعات و ظرفیت‌های عمومی که همه بتوانند به‌شکل برابر از آن استفاده کنند؛ دراین‌صورت بخش زیادی از هزینه‌های نامزدها کاهش می‌یابد.

هم‌چنین صداوسیما 200 کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته است که با شرایط اعلام‌شده، تبلیغاتِ نامزدها از این بستر صورت خواهد گرفت، ضمناً پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم برای این کار به میدان آمده‌اند تا نامزدها بتوانند از این طریق هم خود و هم برنامه‌هایشان را معرفی کنند.

مرحله بعدی در فرآیندهای این انتخابات، امکان انصراف است که 8 اسفندماه در نظر گرفته شده است تا اگر احیاناً یک نامزد قصد انصراف داشته باشد، بتواند درخواست خود را ثبت کند.

10 اسفند نیز طبق قانون، انجام تبلیغات کاندیداها ممنوع اعلام می‌شود و 11 اسفندماه نیز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار خواهد شد.

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری در چند استان تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

اعلام شعار شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم

شورای وحدت اصولگرایان از شعار انتخاباتی خود در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رونمایی کرد. شورای وحدت اصولگرایان که با محوریت جامعه روحانیت مبارز و به ریاست حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی فعالیت می‌کند، در صفحه شخصی خود از شعار انتخاباتی این تشکل در انتخابات مجلس دوازدهم رونمایی کرد. «همه با هم، تحول برای حل مشکلات» شعار شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم است. شورای وحدت اصولگرایان ۱۶ بهمن در حساب کاربری خود در توئیتر رسما اعلام کرد: شورای وحدت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور لیست مستقل ارائه می‌دهد.

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان در چند استان تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

تلاش ما رسیدن به «وحدت حداکثری» در میان نیروهای انقلابی است

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رویکرد این تشکل در قبال وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس را تشریح کرد. «غلامعلی حداد عادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، با اشاره به فرایند انتخاباتی این شورا، اظهار کرد: تلاش ما رسیدن به وحدت حداکثری در میان نیروهای انقلابی است؛ از همه احزاب دعوت می‌کنیم بیایند و گفت‌وگو کنیم تا به نتیجه مشخص برسیم.

وی ادامه داد: اگر احزاب، وحدت حداکثری را قبول کردند که مانعی وجود ندارد اما اگر عده‌ای نپذیرفتند، آن‌ها را مجبور به وحدت نمی‌کنیم.رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم اختلاف به جایی نرسد که به ضرر کشور تمام شود.

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان در چند استان تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم با هم مناظره می کنند

مراسم قرعه کشی ضبط مناظره‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در صداوسیمای مرکز قم برگزار شد.

سید محسن طباطبایی، مدیر شبکه تلویزیونی انتخاب قم با اشاره به برگزاری قرعه کشی مناظره‌های انتخاباتی در استان قم گفت: مخاطبین شبکه انتخاب می‌توانند از سوم اسفند ماه رأس ساعت ۱۶ و ۲۱ بیننده مناظرات انتخاباتی باشند.

طباطبایی گفت: قرعه کشی بین ۳۴ نامزد متقاضی که تاکنون برای شرکت در برنامه مناظرات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند برگزار شد.

مدیر شبکه تلویزیونی انتخاب قم بیان کرد: بر اساس قرعه کشی صورت گرفته نامزدهای انتخاباتی در دو گروه ۱۷ نفره با یکدیگر مناظره خواهند کرد.

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان در چند استان تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

آغاز تبلیغات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

تبلیغات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از امروز(چهارشنبه) آغاز شد و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد. پرونده ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری با نام‌نویسی حدود ۵۰۰ نفر بسته شد و پس از بحث و بررسی در شورای نگهبان، ۱۴۴ نفر ردای کاندیداتوری را برتن کرده‌اند و از امروز( ۲۵ بهمن ماه) به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

ستاد انتخابات کشور شب گدشته نیز اسامی داوطلبان ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد. مجلس خبرگان رهبری ۸۸ کرسی دارد که از این تعداد ۱۶ کرسی به استان تهران اختصاص دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

به‌رغم هیاهویی که با شبهه‌ «غیررقابتی» بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری در برخی حوزه‌ها در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور به راه افتاد، انتشار فهرست کامل اسامی نامزدها همزمان با آغاز رسمی تبلیغات این انتخابات، نشان داد این جوسازی‌ها و شبهه پراکنی‌های تا چه اندازه بی‌اساس است.

نگاهی اجمالی به لیست نامزدهای این انتخابات به روشنی آشکار می‌کند که نه‌تنها انتخابات خبرگان در همه حوزه‌ها رقابتی است، بلکه در بعضی حوزه‌ها رقابت جدی است و کاندیداها برای راهیابی به مجلس خبرگان رهبری در برخی استان‌ها راه دشواری در پیش دارند تا آن‌جا که رقابت در آن‌ها سنگین و ۵۰ درصدی است. یعنی در آن حوزه‌ها تعداد کاندیدا دو برابر کرسی نمایندگان آن حوزه در مجلس خبرگان رهبری است؛ استان‌هایی نظیر سمنان، زنجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهکیلویه و بوشهر از این جمله‌اند.

در سایر استان‌ها نیز رقابت برای هر کرسی مجلس خبرگان بین نامزدهای این انتخابات وجود دارد.

 

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قماز اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قماز اعلام اسامی کاندیداهای نهایی خبرگان رهبری تا مناظره ۳۴ نامزد انتخابات مجلس در قم

میثم صدیقیان
ارسال نظرات