دلیل زیان سایپا در ۳ سال اخیر چیست؟
سایپا اعلام کرده است: نبود تناسب بین نرخ فروش ابلاغی و رشد نهادههای تولید هنگامی که بر روی پایه قیمتی نادرستی که در طی ۱۰ سال گذشته به صورت دستوری به شرکت ابلاغ شده است، اثر مرکب و مضاعفی بر تحمیل زیان، خصوصاً در ۳ سال اخیر داشته است.
شرکت سایپا در پاسخ به گزارش این خبرگزاری در خصوص زیان جاری و انباشته دو شرکت خودروسازی داخلی با عنوان «ایران خودرو و سایپا؛ کارخانه تولید خودرو یا تولید زیان»، توضیحاتی ارسال کرده است. در توضیحات شرکت سایپا آمده است: رشد ۳۷ درصدی میزان فروش ۹ ماهه سال۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل، در حالی رخ داده است که مبلغ فروش ۹ ماهه ابتدایی سال۱۴۰۱ معادل ۴۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان است که از این میزان معادل ۵.۱۵۰ میلیارد تومان از محل فروش ۳۷.۵۰۰ دستگاه خودروهای ناقصی که در سال۱۴۰۰ تولید شده و در سال ۱۴۰۱ تکمیل و به فروش رسیده، میباشد. بنابراین مبلغ فروش شرکت از محل تولیدات ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان است که در مقایسه با میزان فروش ۹ ماهه ابتدایی سال۱۴۰۲ (۵۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان) شاهد رشد ۵۵ درصدی مبلغ فروش هستیم.در ادامه توضیحات سایپا آمده است: آخرین مجوز افزایش نرخهای فروش محصولات توسط شورای رقابت در فروردین سال۱۴۰۲ به طور میانگین در حدود ۲۵.۲ درصد نسبت به نرخ فروش در آذرماه سال۱۴۰۰ و با تاخیر طولانی (بالغ بر ۱۶ ماه) بوده است لیکن اثر افزایش نرخ مذکور به واسطه اعمال مصوبه شماره ۴۷۳ شورای رقابت (عدم شمولیت تورم نسبت به آن بخش از پرداختهای مصرفکنندگانی که در طرحهای پیشفروش خودرو ثبت نام کرده اند)، حداکثر ۱۵ درصد در بازه زمانی ۹ ماهه ابتدایی سالجاری بوده است.
در توضیحات سایپا به فارس اعلام شده است: این درحالی است طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی شاخص تورم در مقطع آذر ماه ۱۴۰۰ به میزان ۴۶۸.۲ واحد و این شاخص در مقطع فروردین سال۱۴۰۲ به میزان ۸۱۲.۸ واحد نشان از تورم ۷۴ درصدی در این بازه زمانی دارد که این عدم تناسب بین نرخ فروش ابلاغی و رشد نهادههای تولید هنگامی که بر روی پایه قیمتی نادرستی که در طی 10 سال گذشته به صورت دستوری به شرکت ابلاغ شده اثر مرکب و مضاعفی بر تحمیل زیان، خصوصاً در سه سال اخیر داشته است. از این رو شرکت سایپا برای مقابله با آثار فزاینده رشد نهادههای تولید و نرخ ارز و به تبع آن کسری نقدینگی به واسطه زیان تحمیلی، اقدام به تغییر ترکیب تولید محصولات و جایگزین کردن محصولات قدیمی با محصولات جدید و با حاشیه زیان به مراتب کمتر کرد که اثر رشد درآمدی آن در ۹ ماهه ابتدای سال بالغ بر ۴۰ درصد برای شرکت بوده است. در ادامه توضیحات سایپا نوشته شده است: به موازات این امر، بحث تولید و عرضه محصولات خارجی CBU و CKD و نیز برنامههای کنترل هزینههای تأمین که به کاهش قابل توجه در هزینههای خرید منجر شد اثر قابل ملاحظهای بر کُندشدن شیب زیان شرکت داشته به گونهای که مطابق اطلاعات مندرج در سامانه کدال میزان زیان شرکت از ۸ هزار میلیارد تومان در 6 ماهه به ۹.۸ هزار میلیارد تومان در 9 ماهه سال جاری رسیده و نیز حاشیه زیان خالص شرکت از ۲۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۶ درصد در ۶ ماهه اول و به ۱۶.۴ درصد در نُه ماهه اول سال۱۴۰۲ رسیده است و از طرفی سهم هزینههای تبدیل در ساختار کلی هزینههای شرکت از ۳/۱۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷/۶ درصد در آذرماه ۱۴۰۲ بهبود یافته که این موارد نشان از کاهش روند زیاندهی و افزایش سطح بهرهوری در شرکت سایپا دارد.
شایان ذکر است آثار عمده اجرای سیاستهای مذکور در کنار برنامهریزی صورت پذیرفته جهت تولید محصولات متنوع (از جمله خودروهای هیبریدی و برقی) و در سطح کلاس جهانی در سال۱۴۰۳ بیش از پیش نمایان خواهد شد.بنابراین گزارش، اطلاعات گزارش ایران خودرو و سایپا؛ کارخانه تولید خودرو یا تولید زیان، تماما از سایت کدال و صورت های مالی این دو شرکت برداشت شده است.
منبع: فارس
ارسال نظرات