۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۷۵۱۸۷

زندگی نامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فاکر

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدرضا فاکر،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدرضا فاکر در سال‌ 1324 در مشهد مقدس‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و ارادتمند به‌ ساحت‌ بلند علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

وی به‌ دلیل‌ شغل‌ پدرش‌، به‌ اتفاق‌ دیگر اعضای‌ خانواده‌ مدتی‌ به‌ اصفهان‌ آمد و در آنجا ضمن‌ طی‌ نمودن‌ دروس‌ دوره ابتدایی‌، با بخشی‌ از دروس‌ دوره مقدمات‌ حوزه‌ آشنا شد. سپس‌ به‌ مشهد بازگشت‌ و تحصیلات‌ خود را به‌ صورت‌ جدی‌ در کنار مرقد علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(ع‌) پی‌ گرفت‌ و پس‌ از چندی‌ دوره مقدمات‌ را در خدمت‌ ادیب‌ نیشابوری‌ به‌ پایان‌ برد.

او در سال‌ 1343 پس‌ از طی‌ نمودن‌ بخشی‌ از دروس‌ دوره سطح‌ به‌ قم‌ آمد. در قم‌، باقیمانده شرح‌ لمعه‌ را خواند و سپس‌ در دروس‌ رسائل‌، مکاسب‌ و کفایه استادان‌ مشهور زمان‌ خود شرکت‌ کرد. سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ رفت‌ و در این‌ میان‌ از شرکت‌ در دروس‌ جنبی‌، همچون‌ تفسیر نیز غافل‌ نماند.

این عالم حوزوی در طول‌ سال های‌ تحصیل‌ به‌ خدمت‌ استادان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد. او که‌ دروس‌ مقدمات‌ را بیشتر نزد مرحوم‌ ادیب‌ نیشابوری‌ فرا گرفته‌ بود، برای‌ فراگیری‌ شرح‌ لمعه‌ به‌ نزد مرحوم‌ مدرس‌ یزدی‌ رفت‌ و بخش هایی‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد او آموخت‌. در قم‌، باقیمانده شرح‌ لمعه‌ را نزد آیات‌ صلواتی‌ و دوزدوزانی‌ آموخت‌ و در درس‌ مکاسب‌ آیت الله‌ خزعلی‌ و آیت‌الله‌ فاضل‌ لنکرانی‌ شرکت‌ کرد، ضمن‌ اینکه‌ رسائل‌ را نزد آیت الله‌ نوری‌ همدانی‌ می‌خواند.

حجت الاسلام‌ و المسلمین فاکر در درس‌ کفایه‌ الاصول‌ مرحوم‌ آیت الله‌ سلطانی‌ طباطبایی‌ و آیت الله‌ فاضل‌ لنکرانی‌ شرکت‌ کرد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ راه‌ یافت‌. او در این‌ دوره‌ بیشتر در درس‌ آیت الله‌ گلپایگانی‌(ره‌) و آیت الله‌ وحید خراسانی‌ شرکت‌ کرد. همچنین‌ در زمینه تفسیر، به‌ درس‌ آیت الله‌ مشکینی‌ می‌رفت‌. او در طی‌ سال های‌ تحصیل‌ در دروس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود نیز شرکت‌ جدی‌ داشت‌.
وی در طی‌ سال های‌ تحصیل‌ خود با طلاب‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از آن‌ جمله‌ شهید شیخ‌ عباس‌ شیرازی‌ و حجج‌ اسلام‌ هادی‌ مروی‌، آقا ضیاء مسجد جامعی‌ و محمد حسین‌ امراللهی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال های‌ تحصیل‌ خود، بسیاری‌ از دروسی‌ را که‌ آموخته‌ بود، تدریس‌ می‌کرد و پس‌ از آن‌ نیز، سال ها به‌ این‌ امر مهم‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ اشتغال‌ داشت‌.
او تقریرات‌ دروس‌ خارج‌ را نگاشته‌ و در طول‌ سالهای‌ تحصیل‌ و پس‌ از آن‌ بارها به‌ مناطق‌ مختلف‌ سفرهای‌ تبلیغی‌ و سیاسی‌ کرده‌ است‌.

وی از مبارزان‌ خستگی‌ناپذیر سالهای‌ پیش‌ از انقلاب‌ و از مدافعان‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شمار می‌آید. او مبارزات‌ خود را در دوره‌ای‌ آغاز کرد که‌ در مشهد به‌ خواندن‌ ادبیات‌ مشغول‌ بود. در آن‌ زمان‌ او بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ امام‌(ره‌) را در حجره‌ خود تکثیر و یا از روی‌ آن‌ می‌نوشت‌ و سپس‌ آن‌ را به‌ طور مخفیانه‌ بر در و دیوار شهر نصب‌ می‌کرد یا به‌ اطلاع‌ دیگر هواداران‌ انقلاب‌ می‌رساند.

او نخستین‌ بار در سال‌ 1341 دستگیر و روانه زندان‌ شد و دومین‌ بار در 15 خرداد 1342 بازداشت‌ شد و در زندان‌ با حضرت‌ آیت الله‌ خامنه‌ای‌، آشنا شد. رژیم‌ شاه‌ آنها را به‌ بیگاری‌ کشیده‌ بود تا آنها ضمن‌ این‌ کارها، تحمل‌ و صبر خود را از دست‌ بدهند.

این عالم ربانی دیگر بار در اوایل‌ سال‌ 1352 دستگیر و روانه‌ زندان‌ شد. و تا آخر سال‌ 1355 در زندان‌ بسر برد علت‌ آن‌ هم‌ سخنرانی‌ وی‌ در نهاوند بر ضد رژیم‌ شاه‌ و افشاگری‌ عملکرد آن‌ رژیم‌ مزدور و همکاری‌ با گروه‌ ابوذر بود. رژیم‌ شاه‌ پس‌ از انتقال‌ وی‌ از مشهد به‌ تهران‌ او را روانه‌ زندان‌ کرد.

از فعالیته ای‌ مهم‌ حجت الاسلام و المسلمین فاکر طرح‌ مرجعیت‌ امام‌(ره‌) به‌ همراه‌ بسیاری‌ از استادان‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، پس‌ از درگذشت‌ آیت الله‌ حکیم‌(ره‌) بود. او در این‌ زمینه‌، تصمیم‌ گرفت‌ طی‌ سفری‌ به‌ خرمشهر و آبادان‌ و زاهدان‌ و... علمای‌ آن‌ دیار را با تصمیم‌ فوق‌ آشنا کند و برای‌ این‌ کار عزم‌ سفر کرد و ضمن‌ ارائه‌ آخرین‌ اطلاعات‌ و اخبار در باره نهضت‌ مردم‌ ایران‌، آنان‌ را از تصمیم‌ علمای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ آگاه‌ ساخت‌.

فعالیت های‌ وی‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ منحصر نماند. پس‌ از انقلاب‌ نیز وی‌ همواره‌ مدافع‌ نظام‌ بود و مدتی‌ نیز به‌ عنوان‌ نماینده امام‌(ره‌) در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ می‌پرداخت‌. او چند دوره‌ به‌ نمایندگی‌ از مردم‌ مشهد در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ حضور یافت‌ و در سالهای‌ ظهور خط‌ نفاق‌ و لیبرالیسم‌، همواره‌ به‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید آنان‌ می‌پرداخت‌ که‌ از این‌ رهگذر، بارها مورد حمله‌ گروه های‌ به‌ اصطلاح‌ اصلاح‌ طلب‌ قرار گرفت‌ او پس‌ از انقلاب‌ لااقل‌ سه‌ بار مورد سوء قصد ضدانقلاب‌ قرار گرفت‌ که‌ از همه‌ آنها جان‌ سالم‌ به‌ در برد.

حجت الاسلام و المسلمین فاکر در پیش‌ و پس‌ از انقلاب‌ با جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ بوده‌ است‌ و امضاء او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها و بیانیه‌های‌ مهم‌ آن‌ مرکز به‌ چشم‌ می خورد،‌همچنین ریاست کمیسون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از دیگر مسؤولیت‌های وی به شمار می‌آید.
گفتنی است، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فاکر، ساعت 15:30 عصر امروز در بیمارستان حضرت ولی عصر(ع) قم دعوت حق را لبیک گفت./917/د102/ص


ارسال نظرات