لزوم تقویت و حمایت از مباحث مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با مسجد
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، در اولین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد استان ها(عهد خدمت)، با اشاره به اهمیت کارکرد معرفتی و علمی مساجد گفت: تمام حوزه های علمیه ما، در کنار مساجد یا در درون مساجد بوده اند و بسیاری از مساجد ما کانون تعلیم و تربیت بوده اند و از همین رو، اخیرا از مسئولان مرکز مدیریت خواسته ام که در قم، برخی مساجد انتخاب شوند و برخی دروس حوزه در مساجد ارائه شود.
وی ادامه داد : کارکرد بعدی مساجد فرهنگی است و مساجد باید در کنترل آسیب های اجتماعی نقش ایفا کنند و کارکرد سیاسی و کارکرد اقتصادی مساجد باید مدنظر قرار داشته باشد و البته مسجدی که محروم از کارکرد اجتماعی باشد، به اهداف خود نخواهد رسید.
آیت الله اعرافی گفت: مسجد کانون تمدن اسلامی است و حوزه های علمیه همواره پیوندی ناگسستنی با مساجد داشته اند و اگر بخواهیم فقه مسجد را برش بزنیم، با مجموعه وسیعی مواجه خواهیم شد. حضور در مسجد، حتی اگر به قید نماز و ذکر نباشد، موضوعیت دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در جریان انقلاب اسلامی، مساجد پیشران بودند و امیدواریم مجدد به همان سمت حرکت کنیم و این کانون تمدنی را در جای صحیح خود قرار دهیم.در این مسیر، به اصولی نیاز داریم که همگرایی و هم افزایی درون نهادهای مرتبط با مسجد و عزم جهادی و انقلابی لازمه این امر است و الان با شاخص های مطلوب کلان مسجد فاصله داریم.
مدیر حوزه های علمیه کشور، در بخش دیگری از بیانات خود، میانگین هر هزار نفر جمعیت، یک مسجد با سه وعده نماز و روحانی تمام وقت و توانمند را برای کشور لازم و مطلوب توصیف کرد و پشتیبانی نهادی با حفظ بنیه مردمی مساجد را لازمه موفقیت در این عرصه دانست.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: مدرسه علمیه یا باید در کنار مسجد باشد، یا در زمان ساخت، مسجد قابل استفاده برای عموم در آن پیش بینی شود و برخی دروس حوزوی باید در مساجد ارائه شود و از سوی دیگر، استادان، محققان و شخصیت های حوزوی باید در مساجد امامت داشته باشند.در رشته ها و دوره ها و نظام تربیتی حوزه ، مصادیقی معطوف به تربیت امام جماعت و جمعه باید پیش بینی شود و اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان خواستار تقویت و حمایت از مباحث مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با مسجد شد و تاکید کرد که درس های خارج حوزه ای و تولید محتوا، معطوف به موضوع مسجد باید در دستور کار قرار گیرد.