۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۷۵۷۱۴۶
حجت الاسلام لقمانی تبیین کرد؛

کلید کریمانه زندگی‌کردن و کسب آرامش در زندگی

کلید کریمانه زندگی‌کردن و کسب آرامش در زندگی
حجت الاسلام لقمانی به معنای کرامت و مصداق کریم در نگاه آیات و روایات اشاره کرد و به تبیین شاخصه های کریمانه زندگی‌کردن و کسب آرامش در زندگی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ احمد لقمانی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن گرامیداشت دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و امام رضا علیه‌السلام، به معنای کرامت و مصداق کریم در نگاه آیات و روایات اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در روایتی مبتنی بر روان‌شناسی شخصیت افراد، مردم را به چهار دسته کریم، سخی، بخیل و لئیم تقسیم می‌کنند.

وی ضمن ارائه معانی چهار گروه، سخی را انسان بخشنده‌ای که می‌خورد و می‌خوراند تفسیر نمود و اظهار داشت: لئیم نه می‌خورد نه می‌خوراند، ولی بخیل می‌خورد ولی نمی‌خوراند.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی در تبیین هندسه شخصیت انسان کریم با تأکید بر این که کریم کسی است که نمی‌خورد ولی می‌خوراند، خاطرنشان کرد: کریم انسانی است که در طلب از او بهتر از آن چیزی که از او خواسته‌ایم را می‌دهد.

وی در ادامه به مصادیقی از انسان کریم و ویژگی‌های شخصیتی این گروه اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند اولین کسی است که خود را کریم نامیده است؛ زیرا کریم کسی است که قبل از درخواست اعطا می‌کند؛ پیامبر اسلام محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله فرستاده‌ای کریم و اهل کرامت و بزرگی و بزرگواری است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرصت تعالی انسان در گذرگاه‌های مختلف زندگی و رمز و رازهای کریم بودن انسان در روایات اشاره نمود و ابراز داشت: کریم کسی است که پول می‌دهد تا آبرو، شخصیت و عزت خود و دیگران را بخرد، ولی لئیم آبرو و شخصیت خود و دیگران را حراج می‌کند تا به پول برسد.

وی با تأکید بر این که خوشبختی و آرامش در فزونی مال نیست و خوشبختی در زندگی آرام در کنار خانواده نهفته است، اظهار داشت: افرادی که کریمانه زندگی می‌کنند هیچ اضطرابی نسبت به رویدادهای آینده ندارند و نه یاس از گذشته دارند و نه ترس از آینده و تمام زندگی‌شان مملو از شادی و سرور است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود به کلید کریمانه زندگی‌کردن و کسب آرامش در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: گذشته انسان بهشتی تضمین و آینده‌اش تأمین است؛ شب که سر بر بالش می‌گذارد خود را از کینه، کدورت، بددلی و بدگمانی رها می‌سازد؛ چراکه یک وجب از بهشت را بهتر از کل دنیا می‌داند.

وی با بیان این که اگر همه دنیا را در اختیار انسان کریم قرار دهند، ذره‌ای خوشحال و اگر همه دنیا را از او بگیرند ذره‌ای ناراحت نمی‌شود، اظهار داشت: انسان کریم دنیا را نه سرمنزل مقصود، بلکه وادی میهمانی می‌داند که باید از آن گذر کند.

حجت‌الاسلام‌ لقمانی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت مهندسی عاطفه و قلب و ترسیم هندسه فکری درست دینی تصریح نمود و اظهار داشت: وقتی انسان نگاهش را تغییر و اصلاح کند، روش و منش زندگی‌اش درست خواهد شد و به زندگی آرام دست خواهد یافت.

ارسال نظرات