۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۵۷۳۸۳
گزارشی از برگزاری دومین مرحله المپیاد علمی طلاب؛

از لزوم متمرکز شدن طلاب بر علوم حوزوی تا رقابت حدود ۶۰۰ طلبه در مرحله دوم المپیاد علمی

از  لزوم متمرکز شدن طلاب بر علوم حوزوی تا رقابت حدود ۶۰۰ طلبه در مرحله دوم المپیاد علمی
دومین مرحله المپیاد علمی طلاب با رقابت حدود ۶۰۰ طلبه در مسجد امام حسن عسکری(ع) با حضور معاون آموزش حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان، معاون آموزش حوزه علمیه قم، امروز در حاشیه برگزاری دومین مرحله المپیاد علمی طلاب در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم طی گفت‌وگویی به تبیین اهداف و دلایل برگزاری المپیادهای علمی میان طلاب علوم دینی پرداخت.

وی با اشاره به توجه ویژه مدارس علمیه به آزمون‌های علمی طی سال‌های اخیر و شرکت اکثر طلاب در این آزمون‌ها، دو هدف مهم را در این رابطه تبیین کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه قم افزود: اول اینکه طلبه‌ها به خاطر این آزمون درس‌ها را مرور می‌کنند و دوم اینکه طلاب با توانمندی‌های خود آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه گاهی اوقات طلاب توانمندی‌هایی در یک درس خاص دارند ولی به آن توجهی ندارند، گفت: طلبه با شرکت در المپیاد و مشاهده‌ی اینکه در یک جامعه آماری بالا امتیاز خوبی کسب کرده‌ است، متوجه توانمندی خود شده و این خودآگاهی زمینه رشد او را فراهم می‌کند.

معاون آموزش حوزه علمیه قم عنوان کرد: برای جا افتادن بیشتر این هدف شرایط و وضعیت هر مدرسه‌ای نسبت به المپیاد مشخص است و یک رقابت نامحسوس میان مدارس نیز ایجاد می‌شود.

وی فعال‌تر شدن مدارس در بخش المپیادهای علمی را دارای اثرات و برکات زیاد برشمرد و گفت: نکته مهم دیگر این است که مدارس سطح یک از نظر علمی اهمیت ویژه‌ای دارند و اصولا پایه‌های دانش‌هایی که طلاب بعدها به صورت استدلالی و عمیق با آن روبرو می‌شوند در همین سطح یک شکل می‌گیرد، لذا هرچه آموزش سطح یک و علوم پایه تقویت شود طبیعتا طلاب و مجموع مدارس دینی در سطح‌های بعدی توفیق بیشتری خواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در ادامه به برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده برای برگزیدگان المپیادهای علمی اشاره کرد و افزود: مسئله‌ای که از سال قبل جدی‌تر شروع شد این است که حوزه علمیه برای کسانی که در المپیاد سال قبل رتبه آوردند و به مرحله دوم راه پیدا کردند، کلاس‌های ویژه برگزار کرد و طی آن طلابی که توانمندی‌هایی در دروس خاص داشتند کلاس‌های فوق‌العاده روزهای پنجشنبه به صورت متمرکز برایشان در نظر گرفته شد.

معاون آموزش حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم متمرکز شدن طلاب بر علوم حوزوی گفت: در این صورت هم علاقه‌ طلاب به آن علم افزایش پیدا می‌کند و هم دانش‌افزایی که در این کلاس‌های فوق‌العاده شکل می‌گیرد باعث می‌شود که شرکت‌کنندگان به یک تمرکز علمی خوبی دست پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اینکه با صحبت با هر یک از این طلاب مشخص می‌شود که زمینه رشد و تعالی را دارند، گفت: وقتی طلبه در المپیاد شرکت می‌کند و سپس کلاس‌های فوق‌العاده را می‌گذراند قطعا به مرور اولویت اولش تحصیل خواهد شد تا بتواند وارد جامعه اسلامی شود و ‌نیازهای نظام را در عرصه‌های مختلف برطرف کند.

وی در پایان گفت: جای خالی توجه به طلاب مستعد از طریق برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده برای آنان خالی بود که از سال گذشته شروع شد و برای امسال هم برای برگزیدگان المپیاد و طلاب دارای استعداد در رشته‌های خاص در نظر گرفته شده است.

رقابت حدود ۶۰۰ طلبه در مرحله دوم المپیاد علمی مدارس علمیه قم

حجت‌الاسلام سید مهدی نقشه‌چی، مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگویی جداگانه به ارائه توضیحاتی پیرامون این المپیاد علمی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امسال سومین سال متوالی آزمون علمی مدارس علمیه حوزه علمیه قم بعد از همه‌گیری کرونا برگزار شده است، گفت: در مرحله اول المپیاد که در سطح مدارس برگزار شد تمام طلاب پایه یک تا شش شرکت نمودند و برگزیدگان به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم با اعلام اینکه ۵۸۸ طلبه در مرحله دوم المپیاد علمی شرکت کرده‌اند، افزود: مرحله دوم المپیاد علمی شامل دروس صرف، نحو، منطق، بلاغت، کلام، فقه و ‌اصول می‌شود و برگزیدگان این المپیاد به آزمون کشوری معرفی خواهند شد.

حجت‌الاسلام نقشه‌چی با اشاره به اینکه در آزمون مرحله اول، نقاط قوت و ضعف مدارس علمیه مشخص می‌شود، افزود: در برخی از مدارس در برخی از علوم برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاصی مشاهده می‌شود که تلاش می‌کنیم تجربیات آنان به مدارس دیگر انتقال داده شود. همچنین در برخی مدارس ممکن است در بعضی علوم‌ کاستی‌هایی باشد که سال‌گذشته آسیب‌شناسی صورت گرفت و در صدد رفع آنها برآمدیم.

وی خاطرنشان کرد: نشاط علمی آزمون‌های علمی طی سه سال گذشته فضای رکودی که به واسطه کرونا شکل گرفته بود را از بین برده و برقراری حس رقابت میان طلاب یک پویایی خاصی ایجاد کرده است.

مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم با اشاره به طراحی هدفمند سؤالات المپیاد علمی عنوان کرد: در آزمون علمی مرحله دوم تلاش کرده‌ایم با نگاهی که در سؤالات می‌آوریم، روش خواندن دروس را به طلاب القا کنیم بگونه‌ای که طلبه از سوال‌ها بفهمد که باید درس را چگونه بخواند.

وی افزود: در مرحله دوم المپیاد علمی، طلاب پایه یک آزمون صرف، طلاب پایه دو آزمون نحو، طلاب پایه سه بین منطق و بلاغت مخیر، طلاب پایه چهار میان‌کلام و اصول مخیر و طلاب پایه پنج و شش نیز در آزمون مشترک فقه و اصول شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام نقشه‌چی با اشاره به اینکه نتایج آزمون مرحله دوم هفته بعد مشخص خواهد شد، گفت: هر طلبه‌ای که نمره بالای ۷۰ درصد را کسب کند به المپیاد مرحله کشوری معرفی می‌شود، در سطح استانی نیز ۱۰ نفر برتر رشته‌ها تقدیر می‌شوند.

ارسال نظرات