۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۳
کد خبر: ۷۵۹۱۳
مسؤول اداره کل آموزش روحانیون قوه قضائیه:

تاکنون دوهزار طلبه حوزه علمیه جذب قوه قضائیه شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول اداره کل آموزش روحانیون قوه قضائیه گفت: حدود دوهزار نفر از روحانیان حوزه علمیه با گذراندن دوره آموزشی چهار ساله همچنین دوره کارآموزی جذب قوه قضائیه شده‌اند.
قوه قضائيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالمجید یزدی، مسؤول اداره کل آموزش روحانیون قوه قضائیه، شب گذشته در مراسم تحلیف چهل‌وهشتمین کارآموزان قضایی روحانی گفت: برنامه های آموزشی این قضات در سه سطح دانستن، توانستن و خواستن انجام می شود، این قضات روحانی که امروز مراسم تحلیف آنان برگزار می شود، از دانش آموختگان مرکز تخصصی قضای حوزه علمیه قم هستند که در سطح کارشسناسی ارشد به مدت چهار سال دوره دیده و سپس یک سال و نیم دوره کارآموزی را گذرانده اند.

وی ادامه داد: تاکنون 48 دوره در تبریز، اصفهان و مشهد و بقیه دوره ها در قم برگزار شده است که در مجموع هزار و 903 نفر از روحانیون وارد دستگاه قضا شده اند.

حجت الاسلام یزدی عنوان کرد: آموزش های ارایه شده به این قضات در قالب علمی و فوق برنامه ارایه شده است و در مجموع 352ساعت در 20 عنوان آموزش دیده اند.

وی ادامه داد: 948 ساعت کارگاه کیفری، 40 ساعت کارگاه عمومی، 32 ساعت مشاوره آموزشی و 135 روز کار عملی از دیگر موراد آموزشی است که برای این افراد اجرا شده است.

حجت الاسلام یزدی بازدید از زندان، کانون اصلاح و تربیت، تشخیص هویت ناجا و کلاس های امنیتی نفاق، منافقین و سیاسیون از دیگر برنامه های آموزشی است که برای این گروه به اجرا درآمده است.

وی با بیان این که بخش خواستن و کششی مهمترین بخشی است که از ابتدای آموزش به قضات و به صورت مکرر یادآوری می شود، اظهارکرد: قضات باید بدانند همان طور که با نیت الهی وارد قضاوت می شوند همواره باید با یاد خدا و در راه خدا و برای خدا در مسیر خدمت به مردم باشند و ما هم تلاش کرده ایم تا این انگیزه در همه مراحل در کارآموزان قضایی تقویت شود.

مسؤول اداره کل آموزش روحانیون قوه قضائیه ادامه داد: در راستای تقویت انگیزه خدایی در قضاوت مباحثی مانند اخلاق القضاء برای آنان مطرح شده همچنین قضات حاضر دیدارهایی با برخی مراجع تقلید و علمای حوزه از جمله حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله علوی گرگانی داشته اند.

وی با اشاره به اهمیت امر قضاء در اسلام تاکیدکرد: قضاوت مسئولیت خطیری است که خداوند به عنوان امانت به دست ما سپرده است و قضات باید به تعبیر امام علی(ع) به عنوان طعمه به آن نگاه نکنند و در این راه نیازمند یاری خداوند هستند.

حجت‌الاسلام یزدی با بیان اینکه قاضی در طول دوران قضاوتش با بلایا و امتحانات زیادی روبه رو می شود، ادامه داد: قضات باید مانند رئیس جمهور قسم بخورند تا عدالت را پیاده کنند با این تفاوت که عدالت برای قاضی شرط است اما برای رئیس جمهور شرط عدالت نیز قید نشده است و از این جهت قضاوت دارای اهمیت زیادی است. /925/پ202/ص
ارسال نظرات