۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۵۹۱۶۴
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس:

کسی را انتخاب کنیم که راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد

کسی را انتخاب کنیم که راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد
حجت الاسلام افتخاری گفت: مردم سالاری دینی و حضور در انتخابات، با مدل جمهوری اسلامی، موجب رشد سیاسی مردم شده ‌و برای انتخاب های جدید نسبت به انتخاب های قبلی هوشیار تر می شوند.

حجت الاسلام سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به جایگاه انتخابات در مدل حکومتی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام سیاسی کشور ما «جمهوری اسلامی» است، محتوا بر اساس تعالیم اسلام تنظیم می شود و انتخاب مسئولین نیز بر عهده مردم قرار داده شده است تا یک دموکراسی واقعی و مردم سالاری دینی در جامعه حاکم گردد.

وی افزود: در جامعه اسلامی این مردم هستند که عالی ترین مقام اجرایی یعنی رئیس جمهور را با رأی خود انتخاب می کنند و همین مردم وکلایی را از طرف خود برمی گزینند که در مجلس شورای اسلامی بر عملکرد مسئولین اجرایی و دولتمردان نظارت داشته و همچنین قوانین لازم برای اداره کشور را تصویب کنند.

حجت الاسلام افتخاری با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی قدرت بین امام جامعه و مردم توزیع شده است، اظهار داشت: طبق قانون اساسی در جمهوری اسلامی قدرت میان رهبر جامعه و عموم مردم توزیع شده است، برخی موارد صد در صد در دست امام جامعه قرار دارد مثل مدیریت نیروهای نظامی کشور و اتخاذ تصمیمات در حوزه دفاعی که در اختیار ولی فقیه است.

وی ادامه داد: برخی موارد صد درصد در دست مردم است مانند انتخابات شورای شهرها که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می شود، به این صورت که از ابتدا تا انتهای فرایند این انتخابات، توسط نمایندگان مردم انجام می شود، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی نظارت بر این انتخابات تماما توسط نمایندگان مردم در مجلس به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود.

حجت الاسلام افتخاری تصریح کرد: بخش دیگری از قدرت وجود دارد که ما بین دو دسته قبلی قرار دارد و به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان مجلس، ابتدا توسط نهاد حاکمیتی شورای نگهبان، نامزدهای آن احراز صلاحیت شده و بعد از آن مردم با آرای خود افراد را انتخاب می کنند و نظارت بر حسن اجرای این انتخابات هم توسط همین شورا انجام می شود.

وی یادآور شد: شورای نگهبان شامل ۶ فقیه است که توسط ولی فقیه منصوب می شوند و ۶ حقوقدان که با پیشنهاد اولیه رئیس قوه قضاییه و در نهایت با رأی نمایندگان مردم در مجلس انتخاب می شوند و به عبارت دیگر در مدل حکومتی جمهوری اسلامی، قدرت میان حاکم و مردم توزیع شده است.

این استاد حوزه علمیه هدف از برگزاری انتخابات در جامعه اسلامی را رشد سیاسی مردم دانست و اذعان نمود: دلیل اینکه مردم باید افراد را به عنوان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس انتخاب کنند این است که خود مردم باید پای کار نظام و انقلاب باشند و سرنوشت خود را مشخص کنند.

وی افزود: حضرت امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، علی رغم اینکه زمینه تشکیل حکومت اسلامی بدون دخالت مردم در انتخاب مسئولین را داشت و مردم هم حمایت می کردند، اما از همان ابتدا هم شیوه حکومت را که جمهوری اسلامی است، به رأی مردم گذاشت و هم قانون اساسی را و در سالهای بعد هم خودشان مانند بقیه مردم، یک رأی داشتند و در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شرکت می کردند و ایشان برای ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس، هیچگاه فردی را مستقیما معرفی نکردند، بلکه شاخصه های یک فرد اصلح را برای انتخاب صحیح بیان می کردند و تشخیص اصلح را به مردم واگذار می کردند.

مدیر حوزه خواهران فارس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی یک نظام و یک مکتب تربیتی است، یعنی رهبر جامعه شاخصه های فرد اصلح را برای مردم بیان می‌کند و تشخیص مصادیق را به مردم واگذار می کند. به عبارت دیگر مردم سالاری دینی و حضور در انتخابات، با مدل جمهوری اسلامی، موجب رشد مردم شده و مردم هم راستا با رشد و کمال نفسانی خود، از نظر سیاسی هم رشد پیدا می‌کنند ‌و برای انتخاب های جدید نسبت به انتخاب های قبلی هوشیار تر می شوند و در نهایت، انتخاب های بهتری خواهند داشت‌.

وی در پایان یادآور شد : زمانی که آیت الله رئیسی توسط مردم انتخاب شد، شاید برخی در اصلح بودن ایشان تشکیک می کردند، اما او تمام قد پای کار مردم ایستاد و شبانه روز برای رفع مشکلات آنها تلاش کرد و در همین راه هم جان خود را تقدیم کرد و حضور میلیونی و کم نظیر مردم در مراسم تشییع شهید رئیسی علاوه بر این که یک نوع قدردانی از زحمات ایشان بود، نشان از این داشت که مردم از انتخابی که در خرداد ۱۴۰۰ داشتند، راضی هستند. این مردم بعد از ۴۵ سال، امروز به رشد و کمال مطلوب سیاسی رسیده اند و امیدواریم در انتخابات پیش رو منتخب مردم کسی باشد که راه رئیس جمهور شهید را ادامه دهد.

ارسال نظرات