۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۷۵۹۳۸۷
سعید جلیلی:

همزمانی آغاز دولت جدید و برنامه هفتم یک فرصت ارزشمند است

همزمانی آغاز دولت جدید و برنامه هفتم یک فرصت ارزشمند است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همزمانی آغاز دولت جدید و برنامه هفتم یک فرصت ارزشمند است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (چهارشنبه، 23 خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر سیما با محوریت برنامه‌های او برای ریاست‌جمهوری پخش شد، گفت: تقریباً از برنامه پنجم توسعه که بخش سیاسی آن را بر عهده دار بودم و پس از آن برنامه ششم به دلیل عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اکنون نیز در برنامه هفتم توسعه به دلیل عضویت در هیئت عالی نظارت مجمع این برنامه را دنبال کرده‌ام.

وی افزود: چرا که یکی از وظایف هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که برنامه هفتم توسعه را از جهت مغایر بودن با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب برای برنامه هفتم توسعه بررسی کند.

جلیلی بیان کرد: همه بخش‌های برنامه هفتم توسعه را مطالعه و بررسی کردم و حتی مواردی که مغایرت داشت در هیئت عالی نظارت مجمع مورد بحث و بررسی قرار دادیم و درباره آن گفت‌وگو کرده‌ایم،‌ لذا؛ بسیاری از آن‌ها اصلاح و از جهت انطباق با سیاست‌های رهبری انقلاب مورد بررسی قرار گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نسبت به برنامه هفتم توسعه اشراف دارم، تصریح کرد: شروع کار دولت جدید با شروع برنامه هفتم توسعه مقارن شده و همزمانی آن یک فرصت ارزشمند برای دولت جدید محسوب می‌شود تا دولت کار خود را با برنامه‌ای که در کشور مورد وفاق همگان قرار دارد، آغاز کند.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه مورد تصویب قرار گرفته و امروز منشور کار ۵ ساله آینده کشور است.

سعید جلیلی با بیان اینکه دارابودن برنامه و باور به آن لازمه جهش کشور است، خاطرنشان کرد: دولت وقت در سال ۹۲ اعتقادی به برنامه ششم نداشت و رئیس جمهور وقت می‌گفت این برنامه را قبول ندارد و فقط سی درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم. 

تعداد بازدید : 0

وی افزود: حدود ۱۵ مورد در برنامه است که دولت باید در یک سال برنامه بنویسد و این یعنی دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد، دولت باید این برنامه‌ها را سریع تهیه کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه نسبت به بسیاری از موارد به دولت تکلیف شده تا در برخی بندها باید برنامه مشخصی توسط دولت نوشته شود، تصریح کرد: ۱۵ مورد است که به دولت تکلیف شده تا ظرف یک سال برنامه آن را تهیه کند، ۱۷ مورد به دولت ماموریت داده شده تا ظرف ۶ ماه این برنامه نوشته شود، ۷ مورد باید ظرف سه ماه برنامه آن توسط دولت نوشته شود و درباره یک مورد نیز فرصت یک ساله برای نوشتن برنامه توسط دولت تعیین شده است. 

وی افزود: این امر نشانه لزوم وجود اشراف در دولت نسبت به برنامه هفتم توسعه است و یک ماموریت جدی در این رابطه دارد که باید تعداد بسیاری از این برنامه‌ها را ذیل برنامه هفتم توسعه تهیه کند. لذا؛ یکی از بحث‌هایی که نسبت به آن تاکید دارم تهیه هرچه سریع‌تر برنامه‌های مذکور ذیل برنامه هفتم توسعه است.

جلیلی با بیان اینکه درباره عدم اجرای برنامه توسعه و دلایل آن مطالعات زیادی انجام داده‌ام عنوان کرد: خود این موضوع یک بحث عمیق است، ما ۶ برنامه توسعه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و ۶ برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌ایم. البته برنامه ششم توسعه مربوط به پیش از انقلاب نوشته شد، اما، اجرایی نشد.

وی ادامه داد: نکته جالب این است که شما وقتی ۶ برنامه توسعه پیش از انقلاب و ۶ برنامه توسعه پس از انقلاب و افراد حائز نقش در تنظیم این برنامه‌ها را بررسی می‌کنید. به طور مثال، برای نوشتن برنامه توسعه در سال ۳۷ از گروهی از دانشگاه هاروارد دعوت می‌کنند تا این برنامه را تهیه کنند. 

جلیلی افزود: این افراد ۴ سال در ایران حضور دارند و سال ۴۱ یک کتابی را به اسم برنامه‌ریزی در ایران منتشر می‌کنند. البته کتابی را نیز، چند سال بعد در سال ۴۶ به عنوان برنامه‌ریزی و توسعه در ایران منتشر می‌کنند. بنده هر دو کتاب را مطالعه کرده‌ام و این افراد مباحثی را در حوزه برنامه‌ریزی در ایران مطرح می‌کنند که به افراد علاقمند توصیه می‌کنم تا این کتاب‌ها را مطالعه کنند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: این کتاب‌ها حدود ۶۲ سال پیش چاپ شده است و هنگامی که شما این کتاب‌ها را مطالعه و با شرایط امروز مقایسه می‌کنید شاهد هستید که برخی از آن مشکلات امروز نیز در کشور وجود دارد. علت اینکه چرا یکی برنامه توسعه به فرجام نمی‌رسد یک امر بسیار مهم است و رئیس جمهور باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صرف مطالعه برنامه توسعه کافی نیست، افزود: رئیس‌جمهور باید هم نسبت به برنامه و هم نسبت به مسیری که طی می‌کند و موانع موجود در مسیر در حوزه‌های مختلف توجه داشته باشد. لذا، باید اقداماتی را انجام بدهد که این موانع رفع شده و آن برنامه محقق شود.

جلیلی گفت: فقط ۳۰ درصد از برنامه ششم توسعه اجرایی شده است که اگر شما برنامه‌ریزی هم نداشته باشید این مقدار وجود دارد که متاسفانه ما در آن ۸ سالی که پایان دهه ۹۰ بود این را داشتیم که همین میزان یعنی ۳۰ درصد از برنامه توسعه اجرایی شد نه بیشتر از این رقم. این آمار نیز توسط خود دستگاه‌های دولتی اعلام شد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه وقتی پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد 8 درصد، تورم زیر 10 درصد نوشته شد، تاکید کرد: در این هنگام برخی از دوستان در آن زمان این نگاه را داشتند که این اهداف ممکن است یا خیر. یعنی اختلاف نگاه نسبت به تحقق و یا عدم تحقق آن اهداف وجود داشت.

تعداد بازدید : 1

وی ادامه داد: ما این موضوع را با ساعت‌ها مطالعه چه با گروه‌هایی که در دولت سایه داشتیم و چه در هیئت عالی نظارت و گفت‌وگوهایی که با دوستان دولت و به ویژه مجلس داشتیم، جمع‌بندی بنده این است که این اهداف کاملاً قابل تحقق هستند. اما، تحقق این اهداف نیازمند کار جدی و هدفمند است. 

جلیلی افزود: اگر برنامه‌ای برای پیشرفت و عدالت در کشور بیان می‌کنیم و پیشرفت توام با عدالت موجب به خطر افتادن منافع برخی می‌شود و چه بسا عده‌ای از آن متضرر شوند و این افراد ساکت نمی‌مانند و در مقابل آن مانع ایجاد می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در اوایل دولت رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فراورده های نفتی ۲ تا ۴ درصد ضایعات در فراورده های نفتی وجود دارد و راهکار آن سامانه برخطی بود که این در برنامه هفتم نیامد، به آقای رئیسی گفتم و ایشان پیگیری کردند و در برنامه آمد. این کار جلوی چند میلیارد دلار ضایعات را می گیرد ولی باید پای کار بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مدیریت بازار ارز، حاکمیت ریال، پیش بنی پذیر بودن بازار از وظایف رئیس جمهور است که باید آن را دنبال کند، تصریح کرد: روند گردش ارز در داخل کشور را بررسی کردیم که چه عاملی موجب ایجاد اخلال در بازار ارز می شود. در این زمینه ایرادهایی وجود دارد که باید رفع شود. لازمه ثبات در بازار ارز این است که مصارف و منابع ارزی و اولویت های تخصیص باید مشخص باشد.

وی افزود: فاصله تخصیص و تامین ارز چند ماه می شود، به همین دلیل او خودش به بازار می‌رود و ارز بالای 50 هزار تومان می‌خرد و همین به بازار شوک وارد می کند. وقتی تامین ارز سه‌ماه دیگر انجام شد او همین ارز را در باز را با قیمت بالا می فروشد، پس فاصله تخصیص و تامین ارز در بازار ایجاد تلاطم می کند. همچنین دولت باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد. جلیلی بیان کرد: یکی از اولویت های دولت من این است که حاکمیت ریال باید اثبات شود؛ این یعنی دولت مقتدر. اصلاح نظام بانکی بایی دنبال شود تا رشد اقتصادی تامین شود. برخی بانک‌ها مخصوصا بانک‌های خصوصی خلق پول می کنند از جیب مردم ولی به شرکت‌های خود تسهیلات می دهند و بعد به مشتریان بزرگ خود که شاید در تولید هم نباشند. باید بررسی شود تسهیلات چقدر در اولویت های برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

تعداد بازدید : 1

وی ادامه داد: مالیات می تواند منبع درآمد باشد ولی ابزاری برای سیاست‌گذاری و ایجاد عدالت است. باید از ابزار مالیات در جهت حمایت از تولید و واردات غیرضرور استفاده شود تا به بازار نظم دهد. مالیات می تواند فشار را از مردم کم کند و عدالت را برقرار می کند.

جلیلی با بیان اینکه افراد با درآمد کم مالیات می‌دهند و با درآمد زیاد مالیات نمی دهند، تصریح کرد: نباید فرار مالیاتی وجود داشته باشد. کسی که درآمد نجومی دارد هم باید مالیات بدهد. دولت مقتدر باید نظام مالیاتی درستی داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ماست. در کشورمان مشکل کمبود زمین نداریم. مشکل انحصار زمین و تبعیض در زمین است. در برنامه هفتم مصوبه خوبی مجلس داشت که دو دهم درصد از مساحت کشور اجازه داده شد که به محیط سکونتگاهی افزوده شود. 

وی افزود: بر این اساس نزدیک 330 هزار هکتار می تواند برای مسکن در نظر گرفته شود. یک فرصت خیلی خوب است، اما، نباید نگاه تک بعدی داشت. بعد از تهیه مسکن، تامین اشتغال برای افراد مهم است. نباید بگوییم فقط چه کسانی به مسکن نیاز دارند بلکه این مساله را آمایش سرزمین و اشتغال ببینیم.

جلیلی گفت: سهم ما از دریا باید از 2 درصد به 10 درصد برسد که از اقتصاد دریا بهره ببریم. سهم ما از دریا بسیار اندک است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم که در برنامه هفتم دیده شده است. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تاکید بر لزوم توجه به مسکن و تامین آن، عنوان کرد: نگاه به مسکن وقتی نتیجه می دهد که از آمایش سرزمینی استفاده کنیم تا مساله اشتغال هم تامین شود چون مسکن فقط خوابگاه نیست. معماری و موضوعات فرهنگی هم در ایجاد مسکن اهمیت دارد تا محل آرامش ایجاد کنیم. باید فرد در یک دقیقه از محل سکونت به محل تفریحی برسد.

تعداد بازدید : 1

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: امروز یکی از عرصه‌هایی که کمک می‌کند تا ساختار اداری و اجرایی را اصلاح کنید استفاده از فناوری‌های ارتباطی است که روز به روز هم در حال پیشرفت بیشتری است و موفقیت‌های بیشتری در این عرصه به دست می‌آید که دو مفهوم دولت هوشمند و دولت فوق هوشمند وجود دارد. 

وی افزود: دولت هوشمند به این معناست که وقتی شما با آن مراجعه می‌کنید کارهایتان را انجام می‌دهد ولی دولت فوق هوشمند یعنی اینکه دولت به شما مراجعه می‌کند و بر اساس فناوری‌ها و سازوکارهای ارتباطی که وجود دارد به شما اعلام می‌کند که به طور مثال، شما می‌توانید یک وام را دریافت یا یک اقدام را انجام دهید.

جلیلی ادامه داد: یعنی نه تنها شما در ادارات معطل نمی‌شوید و معضل عدم پاسخگویی روبرو شوید بلکه اداره باید به شما مراجعه کند. ما این موضوع را در اول دولت آقای رئیسی در قالب یک طرح به ایشان تقدیم کردیم و ایشان هم نسبت به پیگیری آن دستور دادند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌ بنده این موضوع را بارها اشاره کردم در سال ۹۲ هم بیان کردم که یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها این است که ماشین دولت به حرکت در آید و ساختار اداری - اجرایی شما باید چابک و سریع شود. 

وی ادامه داد: یکی از عوامل تحقق رشد ۸ درصدی بهره‌وری است و بهره‌وری چند مولفه دارد. یکی از این مولفه‌ها این است که شما باید سرمایه‌گذاری و منابع مالی داشته باشید، نیروی انسانی مدیریت و فناوری جز مولفه‌های بعدی بهره‌وری است.

جلیلی بیان کرد: اگر شما به این چهار عنصر توجه کنید آنگاه بهره‌وری شما نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد. نسبت به فناوری که امروز در کشور ما عرصه‌های بسیار خوبی وجود دارد، نیروی انسانی بسیار خوبی هم در اختیار داریم، اما، اینجا نیاز به یک مدیریت هم احساس می‌شود که بتواند این مؤلفه‌ها را تقویت کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سواحل مکران ظرفیت‌های بسیاری دارد، اظهار کرد: بنده چندین بار به این سواحل سفر کردم و با مردم آن گفت‌وگو کرده‌ام. این سواحل ظرفیت‌های بسیاری دارند.

تعداد بازدید : 0

وی با اشاره به اینکه شعار خود اعلام کرده‌ام که یک جهان فرصت یک ایران جهش ناشی از حرف‌های ذهنی و تصورات نیست بلکه نمود عینی دارد افزود: نمود عینی آن سواحل و کرانه‌های ماست که یک جهان فرصت در خود دارند. مکران و سواحل آن مجموعه‌ای از فرصت‌های دریایی وجود دارد اعم از شیلات و آبزی‌پروری و صنایع دریایی مانند ایزوایکو‌ در بندرعباس و سایر عرصه‌هاست.

جلیلی گفت: اگر درون دولت انسجام وجود داشته باشد که می‌توان از امکانات داخل مانند صنایع ایزوایکو در بندرعباس ایجاد شغل کرد باید نسبت به آن اهتمام داشت تا اشتغالزایی در کشور ایجاد شود. 

وی ادامه داد: حدود ۴۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز عبور می‌کنند و سهم ما از اقتصاد این موضوع تنها دو درصد است در صورتی که می‌تواند تا ۱۰ میلیارد دلار می‌تواند برای ما درآمدزایی داشته باشد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نفت و گاز از دیگر امکانات ما است و باید از این ظرفیت‌های مغفول استفاده کنیم، خاطرنشانکرد: ما فرصت خوبی در سواحل مکران داریم. صنایع تبدیلی می تواند آنجا به کار گرفته شود. دو بار از سواحل مکران بازدید کرده ام و در آن منطقه سواحل گردشگری نیز وجود دارد. 

وی افزود: منطقه سواحل مکران سواحل بکر دارد و مردم مکران آمادگی همکاری دارند. البته باید به مردم نقش دهیم. دولت هم باید خودش نقش ایفا کند و هم برای مردم بستر نقش‌آفرینی ایجاد کند.

جلیلی در ادامه سخنان خود که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با محوریت برنامه هفتم توسعه ایراد شد، عنوان کرد: دولت نباید بنگاه‌داری کند بلکه بنگاه‌داری را باید به مردم واگذار کند و دولت نقش نظارتی داشته باشد نه اجرایی. 

وی ادامه داد: در این خصوص حرکت‌هایی شده ولی ناموفق بوده، مثل هپکو و هفت تپه. این برنامه به شکل درست اجرا نشده است. در هپکو، کارگران می‌گفتند در سال ۸۶ که دولتی بود در سال ۱۸۰۰ ماشین سنگین تولید می‌کردیم و وقتی خصوصی شد این رقم به هشت عدد رسید. یک فردی با یکسری روابط این کارخانه را بر عهده گرفته بود. برخی این کارخانه‌ها را با ثمن بخس و قیمت پایین در اختیار گرفته بودند، در حالی که این افراد باید اهلیت داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه در اجرای مردمی‌سازی اقتصاد، اشراف اهمیت دارد، بیان کرد: ارتقای بهره وری هدف بود. کارگران هپکو می‌گفتند اگر این کارخانه به خود ما واگذار می‌شد این مشکلات ایجاد نمی‌شد. شهید رئیسی در ابتدای دولت این تغییر ریل را انجام دادند و تولید قرار است امسال به ۱۶۰۰ دستگاه برسد.

تعداد بازدید : 1

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: یکی از اهرم‌های دشمن که آن را دنبال می‌کرد و به فضل خداوند در پیشبرد آن موفق نشد، این بود که می‌گفت تحریم خرید نفت ایران تا کسی از کشورمان نفت خریداری نکند. این هدف دشمن ناکام ماند.

وی افزود: در دولت آقای رئیسی فروش نفت با قدرت و قوت دنبال شد. اخیراً سنای آمریکا به وزیر خارجه این کشور اعتراض کرد که قرار بود ایران یک بشکه نفت هم نفروشد، اما طبق ادعای آمریکایی‌ها ایران در حال فروش ۲ میلیون بشکه نفت است. البته ما ۲ میلیون نفت نمی‌فروشیم ولی به هر میزان که ظرفیت داریم نفت می‌فروشیم که این مقدار در مقطع فعلی ۱.۵ میلیون بشکه نفت است.

جلیلی بیان کرد: مشتریانی که از ایران نفت می‌خرند عمدۀ آن را تبدیل به فرآورده می‌کنند و چند برابر قیمت به خودمان و دیگر کشورها می‌فروشند. اگر شما ۵ پتروپالایشگاه مانند خلیج‌ فارس داشته باشید بی‌نیاز از فروش نفت می‌شوید. اما پول ساخت این کار از کجا می‌آید؟ 

وی ادامه داد: وقتی بازار ملتهب می‌شود پول مردم سمت ارز و سکه می‌رود اما اگر مردم بدانند با سرمایه‌گذاری در ساخت صنایع انرژی چندین برابر سود می‌کنند قطعا مشارکت می‌کنند. در حالی‌که با این کار نه‌تنها نفت نمی‌فروشیم بلکه خودمان نفت می‌خریم و تبدیل به فرآورده می‌کنیم.

ارسال نظرات