۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۶۰۱۷۴

گزارش کامل سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه به استان گلستان

گزارش کامل سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه به استان گلستان
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، طی سفری سه روزه به استان گلستان ضمن دیدار با مسئولان، مدیران، اساتید، و طلاب حوزه علمیه، مشکلات مدارس علمیه این استان را بررسی کرد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین رحیمیان موحد، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، در پایان هفته گذشته طی سفری سه روزه به استان گلستان ضمن دیدار با مسئولان، مدیران، اساتید، و طلاب حوزه علمیه، با حضور و بازدید میدانی از مدارس علمیه مشکلات مدارس این استان را بررسی کرد.

 این گزارش به برنامه ها،دیدار ها، نشست ها و بازدید های مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه در این سفر پرداخته است که در ادامه تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان موحد، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با سفر به استان گلستان، در نشستی که با مدیر، معاونین و کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان گلستان در گرگان برگزار شد، در جریان فعالیت های آموزش، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی، امور طلاب و ... قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر مدیر حوزه علمیه گلستان و همچنین معاونان وی گزارشی از فعالیت های خود ارائه دادند.

نشست مدیر، معاونین و کارکنان مدیریت حوزه علمیه استان گلستان با مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه

حضور مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در جلسه شورای حوزه علمیه گلستان

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه ضمن حضور در جلسه شورای حوزه علمیه استان،با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورای حوزه علمیه استان و دیگر اعضای این شورا دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه پیرامون مسائل کلان، مشکلات و آسیب ها بحث و تبادل نظر شد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان به منظور بررسی میدانی و اطلاع از آخرین وضعیت، مشکلات و آسیب‌های احتمالی حوزه‌های علمیه استان گلستان، وارد این استان شد و ضمن حضور در مرکز مدیریت استان، از نزدیک در جریان دغدغه‌های مسئولین حوزه علمیه این استان قرار گرفت.

لزوم اصلاح ساختار و سازمان نفرات، کمبود نیروی کادر و اعتبارات، لزوم توجه به اصلاح کمی و کیفی پذیرش حوزه‌های علمیه، تأکید بر لزوم محوریت قرآن در سال‌های ابتدایی تحصیلی طلاب، اعتبارات لازم جهت تجهیز کتابخانه‌های مدارس و نیاز به راه‌اندازی واحد رسانه‌ای مستقل حوزوی، از جمله محورهای سخنان معاونین مرکز مدیریت استان در این جلسه بود.

 

حضور مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در جلسه شورای حوزه علمیه گلستان

حضور مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در جلسه شورای حوزه علمیه گلستان

باید وضعیت خوب علمی منطقه گرگان احیا شود

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه برنامه‌های اولین روز سفر به استان گلستان، در مدرسه علمیه امام خمینی گرگان، در جمع اساتید، مدیران و کادر حوزه‌های علمیه این
به بیان دغدغه‌ها و مشکلات توسط اساتید و مدیران و همچنین تبیین عملکرد شورای عالی حوزه‌های علمیه در جهت این دغدغه‌ها، پرداختحجت الاسلام و المسلمین رحیمیان ضمن تبریک ایام عید قربان و عید غدیر، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم مجموعه مدیریت استان که از توفیقاتی نیز بهره‌مند بوده است، بتواند به فضل الهی و عنایت حضرت ولی عصر، وضعیت حوزه علمیه استان را ارتقاء دهد.

وی اظهار داشت: گاهی مطالباتی وجود دارند که در نگاه اول ممکن است مطالبه درستی به نظر برسند؛ اما بعد از کمی تأمل به نظر می‌رسد که چندان مطالبه واقعی نباشند. به عنوان مثال اختصاص همه معاونت‌های تخصصی به مدارسی که طلاب کمی دارند، از این دسته مطالبات است.

رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت معیشت اساتید افزود: توقع ما از اساتید این است که به میزانی که شورای عالی در حد توان خود برای معیشت آن‌ها تلاش می‌کند، وضعیت آموزشی مدارس نیز بهبود یابد. برخی از مدارس استان وضعیت رضایت بخشی دارند؛ اما در برخی از مدارس نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

وی به بیان نمونه‌هایی از زندگی بزرگان حوزه علمیه پرداخت و خاطر نشان کرد: گرگان منطقه استعداد خیزی است و باید وضعیت خوب علمی این منطقه در گذشته، احیاء شود. إن شاء الله در المپیاد علمی امسال شاهد بهبود وضعیت علمی این استان باشیم.

در ادامه مدیر حوزه علمیه استان گلستان دغدغه اصلی شورای عالی را خوش درخشیدن حوزه‌های علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: با همه کمبودها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، مسئله معیشت اساتید، طلاب و مبلغان مورد توجه ویژه شورای عالی حوزه‌های علمیه است. همه شب و روز این عزیزان این است که بتوانند قدمی در این زمینه بردارند.

در ادامه جلسه؛ جمعی از اساتید و مدیران مدارس به بیان دغدغه‌ها، آسیب‌ها و مشکلات پرداختند.

مشکل مسکن اساتید، مشکلات سامانه نجاح، لزوم توجه به وظایف ذاتی طلبگی، پیشنهاد اصلاح دروس پایه‌های ابتدایی حوزه و اختصاص سال اول به اصول، ارزش‌ها و رسالت‌های طلبگی و تمرکز بر آموزش مبانی و روش‌ها به منظور تبیین هویت طلبگی برای طلاب جوان، گرایش به مدرک گرایی به جای تخصص گرایی، لزوم اعتبار بخشی به مدارک تحصیلی حوزوی، تقدیر از عملکرد شورای عالی در واسپاری برخی آزمون ها به شهرستان‌ها، لزوم تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت جذب مبلغین، اساتید و تأمین هزینه‌های جاری مدارس، اهمیت توجه به اقتضائات طلاب نسل جوان، لزوم تربیت طلاب برای کنشگری در فضای مجازی، پیشنهاد اصلاح محدوده‌های درسی، تأکید بر نقش اساتید در تربیت طلاب و مسئله معیشت، حقوق و تکریم اساتید، از محورهای سخنان اساتید و مدیران در این جلسه بود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین صالحی، مسئول اداره طرح و برنامه شورای عالی حوزه‌های علمیه، ضمن تشریح برخی از مصوبات و تصمیمات شورای عالی در جهت دغدغه‌های اساتید و مدیران، با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه ابراز داشت: همه مطالبی که فرمودید مورد بررسی قرار خواهد گرفت، لذا سایر پیشنهادات خود را نیز جهت بررسی به شورای عالی ارائه نمایید.

اقدامات انجام شده در راستای توجه به مباحث تهذیبی و تربیتی، سیاست‌های پذیرشی مصوب شورای عالی، اعتبارت در نظر گرفته شده برای جذب، گزینش و تبلیغ، تلاش در جهت متناسب سازی حق الزحمه طلاب طرح امین و طرح هجرت و افزایش شهریه تکمیلی اعزام کوتاه مدت مبلغین، از جمله محورهای گزارش مسئول طرح و برنامه شورای عالی بود.

استعدادهای برتر و طلاب برگزیده گرگان تجلیل شدند

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در جریان برنامه‌های اولین روز سفر به استان گلستان، ضمن حضور در جمع طلاب گرگان، از جمعی از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده تجلیل کرد.

وی با بیان نمونه‌هایی از برجستگی‌های زندگی علماء، به طلاب جوان توصیه کرد: از عمر خود استفاده کنید. این ایام در حکم شب قدر زندگی طلبگی شماست.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: کسانی که به جایی رسیده‌اند غالباً در سنین پایین کاری کرده‌اند. شرایط جوانانی کمک می‌کند که به بهترین روش آموزش ببینید و کسانی که بتوانند خود را در این سن مدیریت کنند، خوشبختی و رضایت خداوند و حضرت بقیة الله الأعظم را به دست خواهند آورد.

وی ابراز داشت: امروز جامعه نیاز به انسان‌های فرهیخته، خودساخته و تحصیل کرده دارد. شما برای آینده‌ای که انبوهی از هجمه به طرف دین و معنویت وجود خواهد داشت، خود را آماده می‌کنید. لذا باید هم از جهت علمی و هم از جهت تقوا خود را آماده کنید و هم علوم حوزوی و هم مباحثی که امروزه مورد نیاز است را بیاموزید. اگر مبانی را یاد بگیرید می‌توانید در عرصه‌های مختلف پاسخگو باشید.

رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اظهار داشت: باید مهارت‌های مورد نیاز یک طلبه موفق را فرا بگیرید. باید بتوانید خوب بنویسید و خوب صحبت کنید. 

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم لطف حضرت حق و حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه – همچنان ما و شما را یاری کند و این مسیر را به فضل الهی بهتر از پیش ادامه دهیم و موجب رضایت حضرتش را فراهم آوریم.

در پایان؛ از حدود ۳۰ نفر از طلاب برجسته استان در عرصه آموزش و اخلاق، تجلیل به عمل آمد.

نشست با مدیر و کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه گلستان، دیدار با اعضای شورای مدیریت و نماینده ولی فقیه در استان، نشست با اساتید و مدیران مدارس علمیه شهرستان گرگان، دیدار با مبلغین و مبلغات حوزه علمیه استان گلستان، بازدید از مدرسه امام صادق - علیه السلام - شهر انباراللوم و پروژه در حال ساخت این مدرسه از برنامه های بوده که در روز اول سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه در استان گلستان برگزار شده است.

تجلیل از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده گرگان

تجلیل از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده گرگان

تجلیل از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده گرگان

 

تجلیل از استعدادهای برتر و طلاب برگزیده گرگان

 
تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

در جریان دومین روز سفر حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی به استان گلستان، از طلاب برگزیده مدارس علمیه شهرهای گنبدکاووس، خان‌ببین، آزادشهر، مینودشت و رامیان، در مدرسه علمیه منتظریه گنبدکاووس تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در جریان برنامه‌های دومین روز سفر به استان گلستان به منظور تجلیل از طلاب برگزیده آموزشی و تهذیبی مدارس علمیه شهرهای گنبدکاووس، خان‌ببین، آزاد شهر، مینودشت و رامیان، در مدرسه علمیه منتظریه گنبد حضور یافت.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه طلاب را به استفاده از فرصت جوانی در سال‌های ابتدایی تحصیل توصیه کرد و ابراز داشت: حوزه‌های علمیه بر این مبنا درست شده‌اند که کسانی که در محیطی پاک و اصیل رشد یافته‌اند بیایند و در این حوزه‌ها به دنبال خود بگردند و روح خود را به آسمان پیوند دهند.

وی خطاب به طلاب افزود: خداوند در ابتدای جوانی به شما لطف کرده است که به حوزه علمیه وارد شده‌اید و با کلمات اهل بیت – علیهم السلام – و سخنانی که روح را به آسمان پیوند می‌دهد، آشنا می‌شوید. این بزرگترین نعمت است که در دنیایی که این همه غفلت وجود دارد، شما در این محیط قرار دارید.

رئیس هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ادامه داد: این سلامت نفس و تقوا در هر جایی پیدا نمی‌شود. حال نوبت شماست که از این نعمت استفاده کنید و با استفاده از فرصت جوانی، خود را برای کارهای بزرگ و ترویج ارزش‌های اسلامی آماده کنید.

وی با اشاره به برخی حوادث اتفاق افتاده در شهر گنبد در زمان مبارزات انقلاب اسلامی گفت: این شهر یک زمانی امنیت نداشت؛ اما کسانی فداکاری کردند تا این انقلاب پیروز شد و به فضل الهی امنیت به وجود آمد. اکنون نوبت شماست که فداکاری کنید و این فداکاری امروزه خود را به صورت شهادت نشان نمی‌دهد؛ بلکه به صورت سرمایه گذاری علمی و اخلاقی است.

در پایان از جمعی از طلاب برگزیده این استان در عرصه آموزش و اخلاق تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

بر اساس این گزارش: بازدید مسئول دبیرخانه شورای عالی از مدرسه علمیه «سعدیه» شهرستان رامیان و پروژه در حال ساخت این مدرسه، بازدید از مدرسه علمیه «امیرالمؤمنین» علیه السلام شهر خان ببین، از مدرسه علمیه «امیرالمؤمنین» علیه السلام شهر خان ببین، بازدید از مدارس علمیه ثقلین، امام صادق علیه السلام و آیت الله خامنه‌ای شهر علی آباد در جریان دومین روز سفر به استان گلستان بود.

 

تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

 

تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

 

تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

 

تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

 

تجلیل از طلاب برگزیده مدارس علمیه شرق استان گلستان

 

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

 

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه به استان گلستان از مدارس علمیه «امام محمد باقر» علیه السلام بندرگز، «امام صادق» علیه السلام بندر ترکمن، «خاتم الاوصیاء» نوکنده و مدرسه «رضویه» کُردکوی نیز بازدید کرد.

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

 

تصاویری از بازدید از مدارس علمیه «داراشفاء»، «رضویه» و «سفیران هدایت محسنیه» شهرستان گرگان در جریان سومین روز سفر:

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

 

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

 

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

گزارشی از سفر مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به استان گلستان

 

قدردانی مدیرحوزه علمیه استان گلستان از سفر سه روزه حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان به این استان

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ابراهیمی مدیر حوزه علمیه استان گلستان، در پیامی از سفر حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به گلستان و پیگیری مسائل مربوط به حوزه علمیه استان تشکر کرد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که با الطاف و عنایت خداوند متعال سفر پر خیر و برکت حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول محترم دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور و هیأت همراه به استان گلستان با موفقیت به پایان رسید و فرصت مغتنمی را جهت پیگیری مشکلات و امور مربوط به حوزه علمیه گلستان را فراهم نمود، از جانب مدیریت حوزه علمیه استان، مدیران، اساتید، طلاب ، روحانیون و مبلغان گلستان از حضور ارزشمند مسئول محترم دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور و هیأت همراه صمیمانه تشکر و تقدیر می نمایم.

همچنین جا دارد از همراهی آیت الله نورمفیدی(حفظه الله) نماینده محترم ولی فقیه در استان، اعضای محترم شورای حوزه علمیه استان، مدیران و کادر اجرایی مدارس علمیه استان و همچنین طلاب ، روحانیون و مبلغان بزرگواری که مسائل و مشکلات موجود و دغدغه های خود را مطرح کردند قدردانی و تشکر نمایم.

به حول و قوه الهی امید است برکات و دستاوردهای این سفر منشأ تحولات ارزشمند و پیشرفت باشد، و مدیریت حوزه و مدارس علمیه استان نیز با توان و انگیزه ای مضاعف در راستای نیل به رسالت خود جهت توسعه و ارتقاء جایگاه حوزه علمیه استان موفق تر از گذشته عمل نماید.

ارسال نظرات