۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۶۰۷۵۰
باقری:

حامیان دیروز صدام امروز شریک مستقیم نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه هستند

حامیان دیروز صدام امروز شریک مستقیم نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه هستند
سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: همان کشور‌هایی که از صدام برای تولید و استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله زنان و کودکان سردشت حمایت کردند، امروز حامی تمام عیار و شریک مستقیم نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رژیم اسرائیل در غزه هستند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز در مراسم گرامی‌داشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا ضمن ادای احترام به شهید رئیسی و وزیر خارجه شهید و از حضار خواست که برای ادای احترام به جایگاه این شهدا و شهدای بمباران شیمیایی سردشت بایستند و یک دقیقه سکوت کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: در حالی که این مراسم را برگزار می‌کنیم که واقعیت تلخ و تهدیدی فوری که با آن مواجهیم تداوم 9 ماه نسل کشی و تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه است که آثار و پیامدهای آن دقیقا همانند به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی است. این موضوعی دارای اولویت است که نیازمند اقدام قاطع و فوری از سوی جامعه جهانی برای توقف آن است.

علی باقری گفت: امروز مردم فلسطین و غزه قربانی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی هستند و تعلل و مماشات جامعه بین‌المللی و به ویژه کشورهای غربی با این رژیم این رژیم را در کشتار زنان و کودکان جری تر کرده است.

وی ادامه داد: در نتیجه تهدیدات آشکارتر مقامات رژیم صهیونیستی به کابرد سلاح هسته‌ای و استفاده عملی گسترده این رژیم از عوامل سمی مانند فسفر سفید علیه مردم غزه مطالبه عمومی برای مقابله موثر با تهدیدات سلاح‌های کشتار جمعی افزایش یافته است.

حامیان دیروز صدام امروز شریک مستقیم نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه هستند

باقری افزود: همان کشورهایی که از صدام برای تولید و استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله زنان و کودکان مظلوم سردشت حمایت کردند امروز حامی تمام عیار و شریک مستقیم نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رژیم اسرائیل در غزه هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: 37 سال پیش در هفتم تیر 1366 بمب افکن‌های رژیم صدام با سلاح‌های شیمیایی به نقاط پرجمعیت مناطق مسکونی سردشت و روستاهای اطراف آن حمله کردند و موجب شهادت بیش از 100 نفر از کودکان، زنان و مردان و مجروح شدن بیش از هشت هزار نفر از ساکنان این شهر شدند. جنایت هولناک بمباران شیمیایی سردشت اگرچه اولین حمله با سلاح‌های شیمیایی نبود اما بی تردید تکان دهنده‌ترین جنایت رژیم صدام در استفاده از این سلاح‌های غیرانسانی بود.

بیش از 500 بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: از آغازین روزهای تجاوزات نظامی رژیم صدام تا پایان جنگ تحمیلی هشت ساله نیروهای صدام بیش از 500 بار از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی در پنج استان نوار مرزی غرب ایران استفاده کردند. در این حملات غیرانسانی طیف وسیعی از عوامل سمی شیمیایی از جمله خردل، اعصاب و عوامل خفه کننده علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران به کار گرفته شد که برخی از آنها مانند عامل اعصاب برای اولین بار در تاریخ بشر در صحنه نبرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در اثر این حملات 10 هزار نفر ایرانی شهید و بیش از 107 هزار نفر شامل غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان مصدوم شدند.

وی بیان کرد: بنابر اسناد سازمان‌های جاسوسی غربی و گزارش‌های سازوکارهای تحقیق سازمان ملل درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق، اتباع، شرکت‌ها و  دولت‌های غربی به ویژه از کشورهای آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا اصلی‌ترین نقش را در تجهیز برنامه شیمیایی رژیم دیکتاتور صدام و تامین مالی و انتقال فناوری و مواد پیش ساز شیمیایی و تجهیزات مشارکت داشته و این رژیم را قادر ساختند در طول هشت سال جنگ تحمیلی بارها و به صورت گسترده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامی ایرانی استفاده کند.

وی گفت: در دادگاهی که در آن فان آنرانت هلندی به محاکمه کشیده شده تنها بخشی از این جنایات به تصویر کشیدند. مماشات آمریکا و چند کشور غربی دیگر که همواره خود را نماینده خودخوانده جامعه بین‌المللی می‌دانند در مقابل جنایات صدام دیکتاتور یکی از عوامل اصلی تداوم این شیوه ضدانسانی رژیم صدام بود.

اجازه ندادند حتی یک قطعنامه علیه این رژیم صادر شود

باقری ادامه داد: کشورهای غربی نه تنها با تجهیز صدام دیکتاتور به سلاح‌های شیمایی در میدان از رژیم صدام در اعمال جنایت جنگی حمایت کردند بلکه در عرصه دیپلماسی با همه توان به دفاع و پشتیبانی از دیکتاتور بغداد پرداختند تا جایی که حتی اجازه ندادند به دلیل استفاده مکرر از سلاح شیمیایی علیه شهروندان و سربازان ایرانی و به کارگیری این سلاح کشتار جمعی علیه شهروندان عراقی شورای امنیت سازمان ملل حتی یک قطعنامه در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیه رژیم بعث عراق صادر کند.

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: علیرغم گزارش‌های تیم‌های بازرسی سازمان ملل در سال‌های 1984، 1986 و 1987 مبنی بر تایید کاربرد سلاح شیمیایی از سوی رژیم بعث عراق علیه ایران، شورای امنیت که براساس منشور ملل متحد مسؤولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد به دلیل سیاست و منافع کشورهای غربی مبنی بر منفعل نگهداشتن این نهاد از هرگونه اقدام موثر و بازدارنده برای ممانعت از استمرار استفاده عراق از سلاح شیمیایی علیه ایران عاجز ماند.

به گفته وی یکی دیگر از نتایج این رویکرد غیرمسؤولانه، رقم خوردن فاجعه حلبچه و بمباران شیمیایی شهروندان کرد عراقی از سوی رژیم صدام دیکتاتور بود.

باقری بیان کرد: حمله به سردشت فقط ناشی از دیکتاتوری و جنایت پیشگی شخص صدام نبود بلکه این حمله پس از آن صورت گرفت که واشنگتن حتی تلاش بسیاری از اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه ساده و نه قطعنامه، در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی رژیم بعث عراق را با مخالفت خود ناکام گذاشت.

اجازه نمی‌دهند داروهای مجروحان شیمیایی به ایران برسد

وی خاطرنشان کرد: تأسف بار آن است که همان کشورهای غربی که با تجهیز صدام به سلاح شیمیایی به جنگ انسان و انسانیت رفتند با فلج کردن سازوکارهای بین‌المللی اجازه ندادند در طول هشت سال تجاوز این رژیم علیه ملت ایران حتی یک قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه دیکتاتور بغداد صادر شود. همان کشورها امروز اجازه نمی‌دهند داروهای مورد نیاز مجروحان شیمیایی به ایران برسد و از این منظر آنها پروژه غیرانسانی صدام را تکمیل می‌کنند.

باقری افزود: سلاح‌های کشتار جمعی در زمره اصلی‌ترین تهدیدات علیه موجودیت بشر و صلح و امنیت بین‌المللی است، از این رو سیاست اصولی و مستمر ایران که برگرفته از احکام و اخلاق متعالی دین اسلام است، بر منع کامل و امحای فوری و بدون قید و شرط همه سلاح‌های کشتار جمعی در جهان استوار است.

وی گفت: ایران نه تنها هرگز به سمت این سلاح‌های غیرانسانی نرفته بلکه از مدافعان اصلی امحای این سلاح‌ها در جهان بوده و هست. ایران از پیشگامان فرآیند مذاکره و تصویب کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی بوده و همواره یکی از موثرترین و فعال‌ترین کشورهای جهان برای تحقق تمامی اهداف و مقاصد آن کنوانسیون و ایجاد جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی بوده و است.

باقری ادامه داد: ایران در چهار دهه گذشته از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی برای کاهش رنج‌های آنها فروگذار نکرده، ولی آنچه آلام آنها را دوچندان می‌کند اعمال تحریم‌های یکجلانبه غیرانسانی توسط کشورهای غربی از جمله آمریکا علیه ملت ایران است که مانع از دسترسی جانبازان شیمیایی به تجهیزات و داروهای مورد نیاز آنها می‌شود.

مطالبه از دولت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم نقش داشتند

به گفته وی اعمال این تحریم‌ها به مثابه پاشیدن نمک بر زخم‌هایی است که این کشورهای غربی با کمک به برنامه سلاح شیمیایی رژیم صدام عامل اصلی آن بودند. در زمان دفاع مقدس جانبازان شیمیایی قربانی سلاح‌های شیمیایی تامین شده توسط کشورهای غربی شدند و امروز هم قربانی تحریم‌های غیرانسانی این کشورها هستند.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل بازدارنده در برابر تکرار فاجعه کاربرد سلاح‌ شیمیایی سپردان آمران، عاملان، مباشران و معاونان کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی به دست عدالت و جبران خسارت‌های معنوی و مادی مترتب بر آن است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: دولت ایران در چارچوب عمل به مسؤولیت و وظیفه قانونی خود برای استیفای حقوق قربانیان سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده رژیم سابق عراق و همچنین در چارچوب عمل به رسالت اخلاقی و انسانی خود برای نشان دادن شدت زشتی و قباحت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. همواره گفته‌ایم که تحقق عدالت مستلزم کشف حقیقت است.

وی گفت: بی جهت نیست که در همه مباحث مرتبط با رسیدگی به جنایات و نقض‌های فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، عدالت و حقیقت عنوان دو رکن بنیادین برای تسلی دادن به قربانیان و اطمینان از عدم تکرار جنایات برجسته شده‌اند.

باقری بیان کرد: ایران برای مطالبه مشروع، قانونی و اخلاقی خود از همه دولت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های شیمیایی قصور و تقصیر داشتند، همچنان پای می‌فشارد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در برخی از این کشورها از جمله هلند در دو دهه اخیر پرونده‌هایی را علیه اشخاصی که تامین کننده عوامل و تجهیزات شیمیایی برای رژیم سابق عراق بودند، اقامه دعوی شد که منجر به صدور حکم نیز شد.

درخواست از آلمان و هلند

باقری گفت: ما این اقدامات ولو ناچیز در مسیر اجرای عدالت را به فال نیک می‌گیریم و از مراجع دولتی هلند می‌خواهیم برای کشف حقیقت و پاسخگو کردن همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در دهه 1980 در تجهیز و توسعه برنامه شیمیایی نظامی رژیم صدام فعالیت می‌کردند، همکاری کند.

سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: در برخی از کشورها از جمله آلمان، مطالبه به حق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی برای کشف حقیقت و اجرای عدالت، همچنان منتظر اقدام و پاسخ در خور از سوی مراجع ذیصلاح آلمانی است.

باقری گفت: مقامات آلمانی خود با اذعان به اینکه برخی از شرکت‌های این کشور در طی دهه 1980 و قبل از آن، اقدام به فروش تجهیزات و موارد مورد نیاز برای توسعه و تولید سلاح‌های شیمیایی در عراق داشتند، مدعی هستند در دهه 90 میلادی پرونده‌هایی را در این زمینه مفتوح کرده و احکام قضایی لازم را علیه این شرکت‌ها صادر کردند.

وی یاد و خاطره همه شهدای جنگ تحمیلی و شهدای حمله شیمیایی سردشت را گرامی داشت.

در این مراسم پیام دبیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و کلیپی از بمباران سردشت به نمایش درآمد.

ارسال نظرات