۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۷۶۰۸۳۵

گرانی در غزه و شغل‌های جدیدی که در سایه جنگ پدید آمدند

گرانی در غزه و شغل‌های جدیدی که در سایه جنگ پدید آمدند
کارشناسان فلسطینی ضمن تشریح وضعیت گرانی و گرسنگی در نوار غزه در سایه حمایت‌های رژیم‌های عربی از اسرائیل، از شغل‌های جدیدی گفتند که فلسطینیان در سایه جنگ به آن روی آورده‌اند.
تازه‌ترین گزارش سازمان ملل سطح گرسنگی در نوار غزه را در دویست و هفتادمین روز جنگ در وضعیتی فاجعه بار توصیف کرده و هشدار داده است که نزدیک به نیم میلیون نفر در نوار غزه از ناامنی غذایی شدید رنج می‌برند و خانواده هایی هستند که روزها را بدون غذا سپری می‌کنند.اظهارات دبیرکل آنروا نیز نشانگر تیره و تار بودن روزهای آتی برای فلسطینیان است. این آژانس سازمان ملل با بحران مالی شدیدی مواجه است و آنچه در اختیار دارد تا یک ماه دیگر به پایان می رسد به خصوص که سلامه معروف رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت حماس نیز تاکید کرده که نوار غزه از 50 روز پیش تاکنون هیچ کمک انسانی دریافت نکرده است.
 
این در حالی است که جنگ، منبع امرار معاش ساکنان نوار غزه را نیز نابود کرده است آژانس کار سازمان ملل به تازگی اعلام کرد حمله رژیم صهیونیستی به غزه خسارت زیادی را در حوزه اشتغال و امرار معاش به وجود آورده و از زمان شروع جنگ علیه مردم غزه، میانگین بیکاری در این منطقه به ۷۹.۱ درصد رسیده است.

آرد هم دوباره کمیاب شد

احمد ابوقمر پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر اروپا_مدیترانه و کارشناس اقتصادی فلسطین از اردوگاه جبالیا دیروز دوشنبه در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: وضعیت گرسنگی در شمال نوار غزه روز به روز بدتر می‌شود قیمت اندک کالاهایی که در نوار غزه وجود دارد روز به روز بالاتر می‌رود حتی آرد که در این مدت اخیر از کافی بودن آن می‌گفتیم طی شش هفت روز گذشته هیچ مقادیری از آرد وارد نوار غزه نشده است از همین رو قیمت کیسه‌های آرد هم در بازارها بالا رفته است و از پنج دلار به 10 دلار رسیده است.
 
وی افزود: تنها کمک‌های بسیار محدودی از گذرگاه زیکیم وارد می‌شود که این گذرگاه فی‌مابین روستای زیکیم در فلسطین اشغالی و روستای فلسطینی السیافا است که رژیم صهیونیستی این گذرگاه را از حدود سه ماه پیش با ادعای افزایش ارسال کمک‌های زمینی از اردن به شرق سرزمین‌های اشغالی و سپس نوار غزه ایجاد کرد اما همچنان برای ورود کمک‌ها از آنجا کارشکنی می‌کند و هر آنچه از آنجا وارد شده نیاز حداقلی 10 درصد ساکنان شمال غزه را هم برآورده نکرده است و تنها چیزی که در قالب کالاهای تجاری یا کمک های بشردوستانه وارد شده برخی کنسرو حبوبات است که آن هم بسیار اندک است.

کودکان گرسنه ساعت‌ها زیر آفتاب در صف دریافت غذا می‌مانند

این کارشناس فلسطینی با تاکید بر اینکه سوء تغذیه در شمال نوار غزه به خصوص در بین کودکان، بانوان باردار یا شیرده گسترش یافته است، گفت: هر روز متاسفانه بر تعداد کسانی که بر اثر سوء تغذیه و کمبود غذا شهید می‌شوند افزوده می‌شود تاکنون 54 کودک بر اثر سوء تغذیه به شهادت رسیده‌اند از همین رو اوضاع معیشتی در شمال نوار غزه بسیار وخیم است.
 
ابوقمر درباره شیوه دریافت غذای آماده در نوار غزه نیز گفت: نهادهای خیریه کوپن‌هایی را بین خانواده‌ها توزیع می کنند اما کافی نیست یعنی نیاز روزانه شهروندان به غذا را تامین می‌کند یعنی به طور متوسط به هر خانواده روزانه یک وعده یا هر دو روز یک وعده اختصاص می یابد که البته دریافت آن هم با رنج و سختی همراه است.
 
وی با با اشاره به پدیده آمدن صف‌های چند ده متری از ابتدای جنگ تاکنون گفت: مردم همچنان در صف‌های طولانی حتی برای خرید نان می‌ایستند و حتی کودکان خردسال مجبورند ساعت‌ها در صف برای خرید نان یا آب آشامیدنی بایستند و چاره‌ای جز این نیست. البته هر خانواده بسته به پس انداز یا کمک مالی که از جایی دریافت کند غذای آماده و نان پخته شده دریافت می‌کند و یا خودشان در محل اسکان خود نان می‌پزند و غذای ساده‌ای تهیه می‌کنند.
محمد مقداد استاد دانشگاه غزه و کارشناس اقتصادی فلسطین که در اردوگاه النصیرات در نزدیک به مرزهای شمال غزه در چادرهای اسکان آوارگان به سر می‌برد تاکید کرد: مردم در شرایط کمبود آب و غذا به سر می‌برند قیمت‌ها همچنان بالاست زیرا مردم حقوق و دستمزد و کاری ندارند کسب و کارها و تجارت متوقف شده در واقع اسباب حیات و معیشت مردم نابود و اسباب مرگ گسترش یافته است با این حال از خداوند متعال کمک می طلبیم و برای همه هموطنانمان آرزوی سلامتی و صبر داریم.
 
وی تاکید کرد وضعیت مردم در جنوب و مرکز نوار غزه هم بهتر از شمال غزه نیست اسرائیل همه شبکه های آب و برق را نابود کرده خانه‌ها و مساجد و خیابان‌ها ویران شده است.
 
مقداد گفت: غالب مردم همچنان با هیزم غذای بسیار ساده‌ای درست می کنند زیرا گاز پخت و پز وجود ندارد و در بازار آزاد هر سیلندر آن 30 دلار فروخته می‌شود.همینطور گازوئیل 30 دلار و بنزین 45 دلار در هر لیتر قیمت دارد قیمت دیگر کالاها همچنان 4 تا 5 برابر قیمت معمولی است. اگرچه تجار به زحمت کالاهایی را به نوار غزه رسانده اند اما قیمت ها همچنان بالاست زیرا مردم حقوق و دستمزد و کاری ندارند کسب و کارها و تجارت متوقف شده در واقع اسباب حیات و معیشت مردم نابود و اسباب مرگ گسترش یافته است با این حال از خداوند متعال کمک می طلبیم و برای همه هموطنانمان آرزوی سلامتی و صبر داریم.

رژیم‌های عربی به جای غذا، مزدور برای ارتش اسرائیل به غزه فرستادند

این کارشناس فلسطینی تاکید کرد: کشورهای عربی برای ما دعا می‌کنند و ما را به صبر و استقامت دعوت می‌کنند اما هیچ کمکی از آنها نمی‌بینیم. آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند محاصره نوار غزه را بشکنند و هیچ کمک و تجهیزاتی هم برای ما نمی‌فرستند، در حالی که اسرائیل را با پول، تجهیزات و سلاح و ایده و مشورت یاری می‌کنند. ملت‌های عربی کجا هستند و چه نقشی ایفا می‌کنند.
 
مقداد همچنین افزود: به خدا قسم سربازانی را در خیل ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه شاهدیم که کاملا عربی صحبت می‌کنند آنها مزدورانی هستند که خدا می‌داند از کدام کشور عربی هستند .
در همین حال با فقدان فرصت‌های شغلی سنتی و نیاز آوارگان به پول برای تامین حداقل مخارج زندگی، برخی از مشاغل غیر سنتی در نوار غزه گسترش یافته‌اند که کفاف حدافل مخارج زندگی آنها را هم نمی‌دهد.
 
مقداد به تعدادی از مشاغل جدیدی که جنگ برای فلسطینیان ایجاد کرده است اشاره کرد و گفت: در تلاش برای مدیریت بحران‌های ناشی از جنگ و غلبه بر کمبود شدید در همه‌چیز شغل‌هایی با ویژگی عجیبی روی کار آمده که شهروندان قبلاً به آن عادت نکرده بودند و در ادامه به آن اشاره شده است:1- بساط فروش برخی از کالاهایی که تجار به نوار غزه آورده‌اند و بساط‌های فروش میوه و تره بار بسته به در دسترس بودن کالا که معمولا موقتی هستند و به ندرت درآمد کافی برای تامین معاش صاحبان آن ایجاد می‌کند.2- بساط فروش تنباکوی عربی آن هم پس از اینکه قیمت یک نخ سیگار به 35 دلار رسیده است.3- کار در زمینه نصب چادر و آلاچیق و ساخت حمام و حفر چاه‌ها به ویژه اینکه برای ساکنان آواره چادرها اهمیت زیادی دارد آن هم با کمبود ابزار حفاری و مصالح مورد نیاز برای درست کردن سرویس های بهداشتی صحرایی با چوب و .. که البته همه این مشاغل ماهیت موقتی دارند و فقط در زمان جابجایی برای رفع نیازهای آوارگان در دسترس هستند.

نوبت گرفتن در صف و نقد حواله از شغل‌های پدید آمده در سایه جنگ

4- ایستادن در صف خرید نان و مثلا یک شانه تخم مرغ و دیگر کالاهای اساسی و سپس فروش آن از جمله شغل‌های موقتی در جریان جنگ جاری است به نحوی که فرد برای وقتی که می‌گذارد از خریدار هزینه ای بیشتر از نرخ کالا دریافت می‌کند.5- محاصره پولی رژیم صهیونیستی بر نوار غزه و بسته شدن بانک‌ها یک فرضت شغلی به نام صف ایستادن در مقابل دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها فراهم کرده است، زیرا ممکن است یک فرد برای دریافت 1000 شکل از حساب بانکی خود نیاز به یک شبانه‌روز یا بیشتر منتظر در صف بماند، از همین رو برخی از مردم نوبت خریداری می کنند که نرخ گرفتن هر نوبت 50 شکل معادل 13 دلار است.6- باندهای سرقت کامیون‌های حامل کمک‌ها نیز پدید آمده که اغلب از اعضای خانواده‌های پرجمعیت ساکن در مناطق حاشیه نشین هستند که به خاطر تامین مخارج خانواده مجبور به این کار شده اند.6- همچنین در سایه کاهش تجارت تجار رسمی سنتی، تجارت تجار جنگ، انحصار طلبان و استثمارگران گسترش یافته است.7- کار در کافه‌های ابتدایی نیز که قهوه، اینترنت و صندلی مناسب برای هر نیازمندی فراهم می کند افزایش یافته است.8- نقاط شارژ موبایل و باتری9- برخی هم به کار مبادله پول و انتقال پول روی آورده اند که معمولا آنها نرخ کارمزد تا بیش از 20 درصد برای این کار دریافت می‌کنند.
 

رواج شغل‌های فروش هیزم و بیرون کشیدن پیکرهای شهدا

ابوقمر نیز در ادامه گفت: در سایه جنگ شغل‌های جدیدی پدید آمده از جمله آن فروش چوب و هیزم است زیرا در نبود گاز مخصوص پخت و پز مردم به هیزم برای روشن کردن آتش و طبخ غذا روی آورده اند و ما در شمال غزه هیزم خریداری می‌کنیم.
 
وی افزود: از جمله شغل‌های جدید دیگر فروش آب شرب است کسانی هستند که آب آشامیدنی را از مکان های تصفیه آب یا چاه‌های آب به داخل مناطق مختلف اسکان آوارگان می آورند و بین مردم توزیع می‌کنند زیرا در شمال نوار غزه همه شبکه‌های آبرسانی در حملات رژیم صهیونیستی ویران شده است.
 
این کارشناس دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه افزود: از جمله شغل های دیگر پدید آمده در سایه جنگ بیرون کشیدن اجساد از زیر آوارهای سنگین خانه‌هایی است که بر سر ساکنان آن تخریب شده است یعنی کسانی که برای خارج کردن هر شهیدی از زیر آوار مبلغی را دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: در نبود سوخت و بنزین مخصوص خودرو به دلیل اینکه گذرگاه‌ها بسته است و این محصولات وارد نمی‌شود مردم اصولا برای جابجایی از الاغ‌ها و اسب‌های گاری کش استفاده می کنند که صاحبان آن در ازای دریافت مبالغی مردم آواره را از جایی به جای دیگر منتقل می کنند یا خودروها همچنین روغن خوراکی را جایگزین گازوئیل به عنوان سوخت کردند و یک گاری به خودرو اضافه کردند تا بیشترین تعداد مسافر را حمل کنند.
ابوقمر گفت: در نتیجه بسته شدن مداوم گذرگاه‌های نوار غزه و ناتوانی شهروندان در خرید مایحتاج خود و در نتیجه تشدید بحران مالی که بر قدرت خرید و مصرف گرایی سایه افکنده است، میوه و سبزیجات هم به شکل قطعه‌ای برای مثال یک قطعه هندوانه و یک دانه پیاز به فروش می‌رود.
 
وی افزود: پر کردن گاز و تعمیر فندک از جمله شغل‌های کاذبی است که با جنگ پدید آمده زیرا قیمت هر دانه فندک به 10 شکل رسیده در حالی که آن را با قیمت خیلی اندک از گاز پر می‌کنند.
 
کارشناس فلسطینی گفت: شارژ تلفن همراه، باتری‌های روشنایی و لوازم برقی با استفاده از انرژی خورشیدی یا شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی یا به کار انداختن یخچال‌هایی با انرژی خورشیدی و فراهم کردن آب خنک یا نگهداری برخی مواد غذایی در حالی که روی آنها نام صاحبان آنها نوشته شده است از جمله دیگر فرصت‌های شغلی است که با جنگ پدید آمده اما همگی امید داریم که این منابع امرار معاش موقتی است و با پایان جنگ از نو همه چیز را می‌سازیم.
منبع: فارس
برچسب ها: گرانی شغل سایه
ارسال نظرات