۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۶۱۸۳۳

ظریف روند انتخاب وزرا و اعضای کابینه پزشکیان را تشریح کرد

ظریف روند انتخاب وزرا و اعضای کابینه پزشکیان را تشریح کرد
رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح روند انتخاب وزرا و اعضای کابینه پزشکیان پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع)، اظهار کرد: شرایط کشور ما ویژه است به‌گونه‌ای که دموکراتیک بوده و مردم سالاری دارد و معمولاً احزاب در آن‌جا نقش و جایگاه جدی دارند و اگر دولت ائتلافی باشد از احزاب مختلف لذا آدم‌های مختلف را برای کابینه انتخاب می‌کند.

وی افزود: ما در جمهوری اسلامی خیلی چنین شرایط را نداشتیم و برای دادن مشورت به رئیس جمهور شرایط شفافی نداشتیم، لذا ما برای اولین بار این کار را آغاز کردیم.

ظریف ادامه داد: سعی کردیم برای انتخاب اعضای کابینه، از روش‌های علمی و مدیریتی استفاده کنیم ولی خب احتمالاً آزمون و خطا خواهیم داشت. ضمن آن‌که انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است و ما صرفاً یک بازوی مشورتی هستیم که در واقع به رئیس جمهور مشورت داده و چند گزینه را به آن پیشنهاد می‌دهیم.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، اظهار کرد: هنوز این شورای راهبری تمام نشده و یک روند است. ما پنج کارگروه درست کردیم که البته سلیقه‌ای بوده و می‌توان آن را به شکل دیگری هم پیش برد. یک کارگروه امنیتی و سیاسی است که شامل وزارت کشور، دفاع، اطلاعات، دادگستری و امور خارجه و سازمان انرژی اتمی است و مسئولیت آن به عهده من است.

ظریف تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه معاونت‌های رئیس‌جمهوری هم به جز معاونت زنان هنوز بحثی مطرح نشده است و در واقع معاونت‌های سازمانی در حال بررسی است نه معاونت‌های ستادی. تمرکز ما هم بر وزراست که قرار است به مجلس معرفی شوند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، عنوان کرد: در این روند از شخصیت‌های ملی مثل آقایان خاتمی، روحانی، حدادعادل، قالیباف، جلیلی و از جریان اصلاحات و از انجمن‌های علمی فعال درخواست کردیم که نامزدهای خود را برای وزارت معرفی کنند تا در کارگروه‌ها بررسی شوند و تا فردا هم این فرصت ادامه خواهد یافت.

ظریف بیان کرد: فعالیت شورای راهبری تمام نشده و یک راهبرد است. ۵ کارگروه درست کردیم. کارگروه سیاسی، امنیتی دفاعی مسئولیتش با بنده است. معاونت های ستادی رئیس جمهور هنوز در دستور کار شورای راهبردی نیست.

وی افزود: همچنین مسئولیت کارگروه اقتصادی با طیب‌نیا است. مسئولیت کارگروه فرهنگی برعهده سیدرضا صالحی امیری است که شامل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش عالی و وزارت ورزش بوده و نیز کارگروه اجتماعی به ریاست علی ربیعی تشکیل شده که شامل وزارت راه، بنیاد شهید، معاونت زنان و سازمان حفاظت از محیط زیست است. کارگروه زیربنایی نیز با ریاست عبدالعلی زاده شامل وزارت نفت، راه، ارتباطات و جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.

ظریف ادامه داد: هر کمیته ترکیبی است از اقوام، بانوان، نماینده بخش خصوصی و نماینده سازمان غیر دولتی و ۴۵۰ نفر عضو کمیته‌ها هستند. هر کمیته دو خبره دانشگاهی دارد و دو متخصص غیردانشگاهی که بوسیله رئیس کمیته با کمک رئیس و دبیرکارگروه تشکیل می‌شود و در شورای راهبری تصویب می‌شود.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، گفت: تا امروز مشغول مشورت برای انتخاب اعضای این کمیته‌ها بودیم و البته بعضی از کمیته‌ها بررسی‌های خود را شروع کرده‌اند. یک سری سنجه عمومی تصویب کردیم که برخی آنها مثل پایبندی به مبانی جمهوری اسلامی و پایبندی به گفتمان عدالت محور است.

ظریف تصریح کرد: همه ایران رنگین کمانی از گروه‌هاست اما اگر کسی گرایش قوم گرایانه یا منطقه گرایانه داشته باشد وتو خواهد شد. مجموعا حدود ۴۵۰ نفر اعضای کمیته‌ها هستند. به منظور جلوگیری از تعارض منافع، اگر فردی عضو کمیته نامزد وزارتخانه‌ای شد، فرد از کمیته کنار گذاشته خواهد شد.

ظریف مطرح کرد: کابینه ائتلافی نیست. کابینه وحدت ملی است و قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس جمهور همراهی ندارند در کابینه حاضر باشند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، گفت: تلاش می‌کنیم از اقوام و گروه‌هایی که کمتر حضور داشتند، از جوانان و زنان استفاده کنیم و نیز اینکه ۶۰ درصد افرادی که سابقه عضویت در دولت نداشته باشند را در اولویت داریم. از وزرای سابق هم در مشاورت وزارتخانه‌ها قرار است استفاده کنیم. ما به تجربه هم توجه می‌کنیم اما در روند انتخاب وزرا سابقه حضور یک امتیاز منفی است تا یک خون و نگرش جدید وارد دولت شود. سعی می‌کنیم ۶۰ درصد وزرا زیر ۵۰ سال داشته باشند و نیز ۶۰ درصد وزرا سابقه وزارت نداشته باشند.

وی ادامه داد: در هر کمیته یک سهم برای نمایندگان جبهه اصلاحات درنظر گرفتیم. اکثر اسامی که در فضای مجازی می‌بینید بی پایه است و نهایی نیست. من به هیچ حزب و جناحی وابسته نیستم اما پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بودند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، تصریح کرد:‌ رنگین کمانی از گروه‌های سیاسی حضور دارند اما یک سهم در هر کمیته برای جبهه اصلاحات درنظر گرفته‌ایم به عنوان کسانی که زحمت زیادی در این روند کشیدند و مشارکت داشتند. این سهم خواهی نیست بلکه انتقال ملاحظات و نگرانی‌های مردمی است که با نمایندگان ستاد پزشکیان در تماس بودند.

ظریف گفت: 4 خط قرمز داریم که اگر کسی حائز آن‌ها نباشد از اولویت شورای راهبری خارج می‌شود لذا این خط قرمزها پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی، پایبندی به گفتمان رئیس‌جمهور، پاک‌دستی، صداقت و شجاعت و همچنین داشتن نگرش ملی دور از نگرش‌های قومی و منطقه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شاخص در تعیین نامزدها توانمندی و جوان‌بودن است.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضا کابینه دولت چهاردهم، گفت: هرکارگروه قرار است حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر را به شورای راهبری معرفی کنند تا یک بار هم این شورا با حضور متخصصان این افراد را بررسی کنند و در نهایت از هر کارگروه سه نفر به رئیس جمهور معرفی شوند. این نکته را هم تاکید کنم که اگر مثلاً یک کارگروه پنج نامزد معرفی کنند که یکی از آنان اصلی باشد و مابقی پوششی باشند هر پنج نفر این افراد رد خواهند شد.

ظریف مطرح کرد: فکر می‌کنم تا سوم مرداد اسامی نهایی به رئیس جمهوری معرفی می‌شوند تا چند روزی هم خود او بررسی را انجام دهد و در نهایت وزرا به مجلس معرفی شوند.

ارسال نظرات