۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۶۱۹۰۳
حجت‌ الاسلام‌ سعیدی آریا:

ترس از خدا به انسان شجاعت می‌دهد

ترس از خدا به انسان شجاعت می‌دهد
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر فرد یا امتی خداترس بود از بندگان خدا نمی‌ترسد، گفت: شیطان به دنبال این است که با ایجاد ترس انسان را از خدا غافل کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام‌ محمد سعیدی آریا در سخنرانی جمعه‌شب حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: مردی نزد پیامبر صلی‌الله علیه وآله آمد و گفت به من کاری بیاموزید که با انجام‌دادنش، خداوند مرا دوست بدارد، آفریدگان نیز دوستم بدارند، خداوند دارایی‌ام را بیفزاید، تندرستم گرداند، عمرم را طولانی کند و مرا با تو محشور سازد که پیامبر در جوابش فرمودند اینها شش صفت است که نیازمند شش صفت دیگر است.

 وی با بیان اینکه پیامبر فرمودند اگر می‌خواهی خدا تو را دوست داشته باشد باید خداترس باشی و تقوای خدا را پیشه کنی، گفت: اگر فرد یا امتی خداترس بود دیگر از بندگان خدا نمی‌ترسد؛ شیطان با وعده فقر ما را به گناه وامی‌دارد؛ ولی اگر خوف خدا در دل انسان باشد شجاعتی در دل انسان وارد می‌شود که رقیب ندارد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عامل شجاعت را اتصال به خدا دانست و گفت: اگر ما خدا را پشتوانه خود بدانیم دیگر از هیچ چیزی ترس نخواهیم داشت؛ برخی از ما در لفظ می‌گوییم از خدا می‌ترسیم و در واقع قبول نداریم لذا از بندگان خدا و آینده خود می‌ترسیم.

 وی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمودند اگر دوست داری بنده‌های خدا تو را دوست داشته باشند نسبت به آنها احسان کن، افزود: امیرالمؤمنین (ع) در کلمات قصار نهج البلاغه فرمودند با مردم جوری رفتار کن که به سمت تو بیایند و با تو معاشرت کنند و اگر مُردی برایت اشک بریزند.

حجت‌ الاسلام‌ سعیدی آریا در ادامه توصیه‌های پیامبر (ص)، زیاد شدن مال را منوط به تزکیه مال دانست و افزود: تزکیه مال به این است که وقتی پول در می‌آوریم حلال و حرام را رعایت کنیم و سراغ مال حرام نرویم و بعد از این که مال حلال به دست آوردیم خمس و زکات مال خود را پرداخت کنیم و حساب و کتاب وجوهات شرعی را داشته باشیم.

 وی تندرستی و صحت بدن را در گرو زیاد صدقه دادن دانست و خاطرنشان کرد: استغفار و صدقه دو بالی است که به مال و بدن انسان زیادی و صحت می‌بخشد؛ وقتی می‌فرمایند زیاد صدقه بدهید هم به حجم صدقه و هم به تعداد دفعات صدقه دادن بر می‌گردد و وقتی صدقه دادن را مدام تکرار کنیم فرزندان ما نیز از ما می‌آموزند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: حضرت در ادامه روایت فرمودند اگر دوست داری خدا عمرت را طولانی کند صله رحم داشته باش؛ ولی ما برعکس عمل می‌کنیم و گرفتاری‌های خود را بهانه می‌کنیم که به پدر و مادر و ارحام خود سر نزنیم؛ در حالی که صله رحم گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند.

 وی با بیان اینکه ما به گونه ای مهمانی می‌گیریم که برخی نمی‌توانند در مهمانی‌های ما شرکت کنند، گفت: در گذشته این همه تجملات در سفره‌ها و مهمانی‌های ما نبوده لذا رفت و آمدها زیاد بود؛ ولی اکنون به گونه ای شده است که همین تجملات باعث شده صله رحم‌ها کاهش پیدا کند و طرف به خاطر این که نمی‌تواند چنان سفره‌هایی را پهن کند در مهمانی‌ها شرکت نمی‌کند.

ارسال نظرات