۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۶۲۳۶۲

خزانه کشور با موجودی ۱۸.۵ همت تحویل دولت چهاردهم شد

خزانه کشور با موجودی ۱۸.۵ همت تحویل دولت چهاردهم شد
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی که خزانه کشور در ابتدای دولت سیزدهم در مرداد سال ۱۴۰۰ با موجودی صفر و تعهد اوراق منتشره ۵۳ همتی تحویل شد، اکنون خزانه با مثبت ۱۸.۵ همت تحویل دولت ۱۴ می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری نوشت: هم زمان با نهایی شدن حسابهای 4 ماهه خزانه در پایان تیرماه 1403به اطلاع می‌رساند،‌ وفق اطلاعات خزانه‌داری کل کشور پس از پرداخت 671 هزار میلیارد تومان مصارف بودجه عمومی دولت طی 4 ماه بدهی خزیانه بابت تنخواه بانک مرکزی صفر و خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود 8 هزار میلیارد تومان است که با لحاظ موجودی نقدی 10.5 هزار میلیارد تومانی، مجموعا نزدیک 18.5 هزار میلیارد تومان مثبت خواهد بود، در حالی که در مرداد ماه 1400 (زمان شروع دولت شهید رئیسی) 53 همت به بانک مرکزی بابت تنخواه «بدهکار» بوده است.

خزانه کشور با موجودی 18.5 همت تحویل دولت چهاردهم شد

در موضوع سهم استقراض و اوراق دولت از منابع بودجه عمومی از 35 درصد در آخرین سال دولت قبل، به 16 درصد در آخرین سال دولت شهید رئیسی کاهش یافت و طبق قانون بودجه در سال 1403 به 10 درصد خواهد رسید.

در موضوع انتشار آنی اوراق دولت نیز وفق اطلاعات خزانه‌داری کل کشور، از حدود 250 همت ظرفیت اوراق سال جاری حدود 70 درصد آن برای دولت چهاردهم باقی مانده است، در حالی که در سال 1400 حدود 57 درصد از اوراق مصوب در قانون بودجه 1400 برای دولت شهید رئیسی باقی مانده بود.

خزانه کشور با موجودی 18.5 همت تحویل دولت چهاردهم شد

در دولت 12 در پایان دولت در نامه نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به واعظی سرپرست وقت نهاد ریاست جمهوری آمده است همه موجودی خزانه بر اساس درخواستهای جنابعالی تخلیه شده و موجودی وجود ندارد.

ارسال نظرات