۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۶۲۶۴۳

نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری برگزار شد

نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری برگزار شد
نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نشست علمی اربعین از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی روز چهارشنبه در تالار طبرسی، جنب سالن همایش‌های غدیر ساختمان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه حضور مردم در اربعین توسط زینب کبری سلام الله علیه و صحابی تاسیس شد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اربعین تاسیس شد تا گرهمایی سالانه شیعیان ایجاد شود؛ البته اربعین هنوز تبدیل به کنگره جهانی مسلمین که مد نظر رهبر معظم انقلاب است نشده و باید در پیاده روی اربعین صد‌ها کارگرو‌های تخصصی مسائل جهان اسلام را بررسی و نقش ایفا کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: اربعین جوشش مبارزه بعد از عاشورا، رسانه بی همتای عاشورا و شروع جاذبه مغناطیس امام حسین علیه السلام است، گفت: در دوره‌های از تاریخ برای جلوگیری از آثار اجتماعی و سیاسی، جلوگیری از زیارت اربعین شد؛ هدف امام حسین علیه السلام نجات بشریت از گمراهی و جهالت است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پیاده روی اربعین و شرکت مردم در این رویداد بزرگ فرمودند: این راهپیمایی اربعین حرکت عشق و ایمان است و علامتی است برای نشان دادن افرادی که مومن به اسلام هستند و نشان دهنده قدرت و موهبت بزرگ برای نصرت الهی به امت اسلامی است تا ما متوجه شویم که خدای متعال با ما است.

همچنین در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی با اشاره به ضلع دومی که در فرمایشان رهبر معظم انقلاب وجود دارد، گفت: غرب شناسی ایشان قرآن بنیان است و کتاب‌های ترجمه را خوانده اند و با شخصیت‌های که غرب را شناخته اند نشسته اند و با واقعیت غرب آشنا هستند و غرب نشسته در ویترین را ندیده بلکه واقعیت غرب را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دیده اند و جمع بین خوانده‌ها و دیده‌ها در منطق قرآنی رهبر معظم انقلاب شناخته شده است و همه نقد‌های ایشان براساس سواد قرآنی است.

وی با تاکید براینکه تاکنون به جز رهبر معظم انقلاب کسی آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» را برای استخراج کارکرد‌های اربعین استفاده نکرده است، گفت: با اربعین می‌توان قدرت ایجاد کرد و اربعین با وجود تهدید‌های تروریستی که همیشه وجود دارد آمادگی عمومی برای حکومت جهانی اسلامی است، راهپیمایی اربعین قوت جبهه مقاومت اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند که اجتماع عظیم مومنین آمادگی عظیم مسلمین برای احیای اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی با تاکید براینکه هرجا یک بیان یا کنش یا واکنش مهم در مواضع رهبر معظم انقلاب را نگاه می‌کنید باید دنبال مستند قرآنی باشید، تاکید کرد: امکان ندارد مواضع رهبری بدون پشتوانه قرآنی باشد و قرآن نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی مد نظر رهبر معظم انقلاب دارد.

ارسال نظرات