۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۷۶۲۸۱۷
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «تطور باور به مهدی و مهدویت از دیدگاه کیسانیه» روانه بازار نشر شد

کتاب «تطور باور به مهدی و مهدویت از دیدگاه کیسانیه» روانه بازار نشر شد
کتاب «تطور باور به مهدی و مهدویت از دیدگاه کیسانیه» اثر رضا برادران به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «تطور باور به مهدی و مهدویت از دیدگاه کیسانیه» اثر رضا برادران است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۵۰ صفحه به چاپ رسید. 

کیسانیه از نخستین گروه‌هایی بودند که برای مهدی موعود در احادیث نبوی، مصداقی عینی برگزیدند و آن را در کالبد محمد بن حنفیه مجسم ساختند. کیسانیان که احتمالاً از دل قیام مختار بیرون آمدند، در اواخر قرن اول توانستند باور ابتدایی به عدم وفات ابن حنفیه را به یک نظام اعتقادی منسجم با محوریت غیبت و ظهور او سازماندهی کنند. طولانی شدن غیبت پسر حنفیه و یأس از بازگشت او و سپس نفوذ غلات در بدنه کیسانیه به پیدایی انشعابات در آن و انقراض آن در انتهای قرن دوم انجامید.

 ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «کلیات» بیان مسئله، ضرورت و اهداف تحقیق و پیشینه تحقیق را شرح داده، بررسی منابع، ساختار تحقیق و مفهوم شناسی را تبیین کرده و کاربست مهدویت پیش از ظهور کیسانیه و شخصیت و دیدگاه‌های محمد بن حنفیه را به نگارش درآورده است.

کتاب «تطور باور به مهدی و مهدویت از دیدگاه کیسانیه» روانه بازار نشر شد

فصل دوم با عنوان «تطور مهدی باوری در کیسانیه تا وفات محمد بن حنفیه» تاملی بر نقطه آغازین کیسانیه و وضعیت کیسانیه بعد از قتل مختار تا وفات محمد بن حنفیه را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «تطور مهدی باوری در کیسانیه از وفات محمد بن حنفیه تا رحلت ابوهاشم» رحلت محمد بن حنفیه و نخستین انشعاب بزرگ در کیسانیه و پیوند امامت ابوهاشم و مهدویت محمد بن حنفیه را مورد تأکید قرار داده است.

«تطور مهدی باوری در کیسانیه از وفات ابوهاشم تا انقراض نهایی» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن زمانه شناسی کیسانیان بعد از رحلت ابوهاشم شرح داده شده است.

پنجمین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «جمع‌بندی و نتیجه‌گیری» یافته‌های این پژوهش، نایافته‌ها در این پژوهش و پیشنهادها را مطرح می‌کند.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظرات