۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۶۳۰۱۱

نشست علمی «ما و مرثیه خوانی عراق» برگزار می شود

نشست علمی «ما و مرثیه خوانی عراق» برگزار می شود
در آستانه اربعین ۱۴۰۳ نشست علمی «ما و مرثیه خوانی عراق» به همراه رونمایی از کتاب حروف الحب (ترجمه و تحلیل مداحی امروز عراق) با حضور صاحبنظران این حوزه در تالار اندیشه پژوهشگاه در شهر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در آستانه اربعین 1403 نشست علمی «ما و مرثیه خوانی عراق» به همراه رونمایی از کتاب حروف الحب (ترجمه و تحلیل مداحی امروز عراق) با حضور صاحبنظران این حوزه در تالار اندیشه پژوهشگاه در شهر تهران برگزار می شود.

توسط گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با همکاری موسسه دنیای عربی، نشست علمی ما و مرثیه خوانی عراق؛ همراه با رونمایی کتاب حروف الحب اثر زهرا کثیری و محمدحسین نیکزاد با حضور اهالی فرهنگ و ادب در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

در این نشست علمی که با سخنرانی دکتر محمدرضا سنگری، دکتر وحید یامین‌پور، دکتر محسن رضوانی، آقای مرتضی حیدری آل کثیر و همچنین با حضور نویسندگان اثر، زهرا کثیری و محمد حسین نیک زاد برگزار خواهد شد، ضمن بررسی نسبت و مناسبات ما و مرثیه خوانی در عراق و تبادلات فکری، فرهنگی و زبانی با توجه به رویداد عظیم اربعین، از کتاب حروف الحب نیز رونمایی به عمل خواهد آمد.

کتاب حروف الحب که به قلم زهرا کثیری و محمدحسین نیکزاد توسط نشر راه نشان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته شده دستچینی ست از زیباترین سروده ها و خوانده ها برای کشته ی اشک ها سی سوگ قصیده به لهجه عراقی که توسط مداحان بنام عراق خوانده شده است تا در عین حظ معنوی و معنایی کارکردی کاملاً آموزشی نیز داشته باشد.
این مجموعه میتواند در ضمن تقویت هوش زبانی و قدرت شنیداری لهجه عراقی علاقمندان را با دایره وسیعی از واژگان حوزه مدح و مرثیه اهل بیت (ع) در این لهجه آشنا سازد. در کنار قصاید بخش هایی نیز درباره شعائر و آیین های عزای حسینی در عراق آمده است تا ما را به شناخت بهتری از فرهنگ سوگواری آن سرزمین نائل کند.

آیین رونمایی از کتاب حروف الحب بعد از ظهر سه شنبه 15 مردادماه 1403 از ساعت 15 تا 17 در محل تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران، تقاطع شهید بهشتی و مدرس، خیابان شهید احمدقصیر(بخارست) کوچه پژوهشگاه، شماره دو برگزار شده و پذیرای عموم علاقمندان و زائران اربعین حسینی خواهد بود.

گفتنی است امکان خرید این کتاب در محل نشست، با تخفیف ۲۰ درصد نیز فراهم شده است.

نشست علمی «ما و مرثیه خوانی عراق» برگزار می شود

ارسال نظرات