۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۷۶۳۲۳۵
حجت‌الاسلام رهدار در گفت‌وگو با رسا:

بررسی فقهی موضوع انتقام/ پاسخ به ترور شهید هنیه باید بازدارندگی ایجاد کند

بررسی فقهی موضوع انتقام/ پاسخ به ترور شهید هنیه باید بازدارندگی ایجاد کند
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با توضیح و تبیین قواعد اعتدای به مثل و فقه انتقام، گفت: بهتر است «ترهبون به عدو الله» پایه و اساس خون‌خواهی شهید هنیه باشد.

حجت الاسلام احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه و لزوم پاسخ به این جنایت، حقوق بین‌الملل را عاری از واژه خون خواهی عنوان کرد و گفت: این صراحت درباره واژه خون خواهی در نظام حقوق بین‌الملل وجود ندارد اما همان طور که در تراث فقهی ما در ذیل «فقه انتقام»، قواعد و مبانی هست که اجازه خون خواهی را به ما داده است، نظام حقوقی بین‌الملل نیز به نوعی این حق را برای هر کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته، قائل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم با اشاره به قسمتی از آیه 194 سوره بقره «...فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ...» تصریح کرد: قاعده اعتدا بمثل یا مقابله به مثل در قرآن و روایات به صراحت وجود دارد؛ اما فقه انتقام با قاعده اعتدا بمثل تفاوتی هم دارد؛ قاعده اعتدای بمثل مقید به مفهوم مثلیت است که البته معنی مثل را مفسران و فقیهان به صورت موسع و متفاوت بیان کرده‌اند؛ معنی مثل این نیست که اگر آن فرمانده ما را زده است، ما هم حتماً از او فرمانده بزنیم.

وی علاوه بر اعتدا بمثل، فقه انتقام را نیز از مستندات اجازه حمله ایران اسلامی به رژیم صهیونیستی عنوان کرد و ابراز داشت: فقه انتقام دست را از قاعده اعتدا بمثل بازتر می‌گذارد؛ فقه انتقام می‌گوید وقتی شما مورد تجاوز و تعدی دشمن ظالم قرار گرفتید، باید اقدامی انجام دهید که بازدارندگی ایجاد کند؛ این قاعده در نظام حقوقی بین‌الملل نیز پذیرفته شده است؛ «ترهبون به عدو الله» می‌گوید باید کنشی داشته باشیم که دشمن بترسد و از این پس هوس نکند که کار خطایی انجام دهد.

حجت‌الاسلام رهدار با تأکید بر اینکه طبق عرف دیپلماتیک و حقوق بین‌الملل، مهمان ایران اسلامی از تعرض مصون بوده است اظهار داشت: اسرائیل با خوی وحشی و بی‌اعتنایی به قانون، یک خطای راهبردی انجام داد و مهمان ما را در خانه زد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم با استناد به نظام حقوق و عرف بین‌الملل و فقه، ایران را در انجام عمل متقابل، محق توصیف کرد و گفت: ما می‌توانیم این عمل را در ذیل آیه اعتدای بمثل ببریم و در مقابل یک مهمان دیپلماتیک، یک مهمان دیپلماتیک از او بزنیم؛ اما شایسته است که ما این عمل متقابل و حق را از طریق فقه انتقام پیگیری کنیم چون انتقام مقید به مثلیت نیست؛ ما یک کنش و عکس العملی خواهیم داشت که نتیجه آن ترهبون به عدو الله شود و بازدارندگی داشته باشد.

وی درباره چگونگی برخورد با رژیم صهیونیستی در انتقام شهادت شهید هنیه ابراز داشت: تصمیم درباره اینکه ما این حق را به صورت حقوقی، نظامی، هیبریدی یا ترکیبی اعمال کنیم، در اختیار ایران اسلامی است؛ الان افکار عمومی دنیا با جمهوری اسلامی همراه است و هر واکنشی از سوی ایران را می‌پذیرد؛ بنابراین ما ملزم نیستیم که دقیقاً همانند عمل آن‌ها را در این انتقام انجام دهیم.

حجت‌الاسلام رهدار با تأکید بر اینکه روش‌های هیبریدی و ترکیبی با هزینه کمتر می‌تواند ضربات مهلک‌تری را به دشمن وارد کند ابراز امیدواری کرد: دولتمردان و نیروهای نظامی و امنیتی با بررسی و تدبیر همه جوانب امر، انتقامی سخت از اسرائیل خون خوار کودک کش بگیرند.

ارسال نظرات