۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۶۳۵۷۸
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی:

واسطه‌گری برای بخشش انسان‌های خطاکار از زیبایی‌های دنیا است

واسطه‌گری برای بخشش انسان‌های خطاکار از زیبایی‌های دنیا است
استاد حوزه علمیه قم واسطه‌گری برای عفو و بخشش انسان‌های قاصر و خطاکار را اقدامی نیکو و توصیه‌ای قرآنی دانست و گفت: واسطه شدن برای گذشت اولیای دم از خون کسی که جانی نیست و در لحظه‌ای مرتکب اشتباهی پشیمان‌کننده شده، از زیبایی‌های دنیاست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین حسینی قمی طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، صفت‌های هدایت، دستگیری، دلسوزی، محبت، ایثار و گذشت را از فضائل اخلاقی برجسته زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و به تشریح روایتی از امام صادق علیه‌السلام در رابطه‌ با عفو و گذشت پرداخت.

وی در ادامه به فرازهایی از آیه ۱۷۸ سوره بقره اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید؛ «… فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ…»؛ و چون صاحب خون از قاتل که برادر دینی اوست بخواهد درگذرد کاری است نیکو، پس قاتل دیه را در کمال خشنودی ادا کند. در این حکم، تخفیف (امر قصاص) و رحمت خداوندی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت واسطه‌گری برای عفو و بخشش انسان‌های قاصر و خطاکار را اقدامی نیکو و پسندیده دانست و ابراز داشت: واسطه شدن برای گذشت اولیای دم از خون کسی که جانی نیست و در لحظه‌ای مرتکب اشتباهی پشیمان‌کننده شده، از زیبایی‌های دنیاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود در تشریح روایت کتاب احتجاج مرحوم طبرسی دررابطه‌با رجوع قاتل و اولیای دم خدمت امام صادق علیه‌السلام، بر اهمیت عفو و گذشت از برادر دینی تصریح نمود و اذعان داشت: امام صادق علیه‌السلام در تذکری ضمن تأکید بر حقوقی که انسان‌ها بر گردن یکدیگر دارند، فرمودند «به خدا قسم ارزش هدایت یک انسان، بسیار بالاتر از گذشت خون انسان‌هاست. چرا که قرآن کریم در فرازهایی از آیه ۳۲ سوره مائده تصریح می‌کند؛ «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»، هر کس نفسی را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.

ارسال نظرات