۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۶۳۸۷۵

روایت مستند «حلقه عاشقان» از تاریخچه ۱۴۰۰ سال پیاده‌روی اربعین + فیلم

روایت مستند «حلقه عاشقان» از تاریخچه ۱۴۰۰ سال پیاده‌روی اربعین + فیلم
مستند "حلقه عاشقان" به تاریخچه شکل‌گیری پیاده‌روی اربعین پرداخته و این سیر را از سال ۶۱ هجری تاکنون شرح می‌دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چهل روز پس از شهادت اباعبدالله الحسین، مصادف با بیستمین روز از ماه صفر و "روز اربعین" نامگذاری شده است. پیاده‌رَوی اربعین به قصد حرکت به سوی حرم سیدالشهدا و زیارت وی یکی از آیین‌های سنتی شیعیان است که از دیرباز رواج داشته است.

مورخان نوشته‌اند که جابر بن عبدالله انصاری، همراه عطیه عوفی موفق شدند که در همان اولین اربعین پس از عاشورا به زیارت امام حسین علیه‌السّلام نائل آیند. وی که آن هنگام نابینا شده بود، در فرات غسل کرد و خود را خوشبو ساخت و گام‌های کوچک برداشت تا سر قبر حسین بن علی علیه السلام آمد و امام حسین را زیارت کرد.

همچنین به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب "تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهداء"، زیارت امام حسین در روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند. گفته شده است پس از دوره شیخ انصاری این سنت فراموش شده بود و محدث نوری آن را احیا کرد.

در این بین، تاریخچه شکل‌گیری پیاده‌روی اربعین، محدودیت‌هایی که در دوره‌های مختلف برای برپایی این سنت وجود داشته و رفتارهای اقوام و قبایل عرب با زائران سیدالشهدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که باعث می‌شود بدانیم زیارت اربعین سیدالشهدا چگونه به دست ما رسیده است؟‌

مستند "حلقه عاشقان" به کارگردانی حامد کلجه‌‌ای، نگاهی گذرا به تاریخچه زیارت امام حسین و اربعین دارد و این سیر را از سال 61 هجری تاکنون شرح می‌دهد. این مستند اثری پژوهشی درباره چگونگی شکل‌گیری و تاریخچه سنت زیارت پیاده‌روی اربعین حسینی است که به مصائب شیعیان و عاشقان زیارت مزار امام حسین (ع) در طول تاریخ می‌پردازد.

تصویربرداری این مستند در عراق و در جریان مراسم اربعین حسینی در سال 1396 انجام شده و در گفت‌وگو با جمعی از صاحب‌نظران از جمله هادی انصاری، صفاء‌الدین تبرائیان، جبار رحمانی، محمدرضا پویافر به بررسی جنبه‌های تاریخی و جامعه‌شناسی این موضوع پرداخته است.

این مستند از اینجا می‌توانید ببینید.

ارسال نظرات