۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۷۶۴۲۹۵
عضو هیئت علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

زندگی شایسته بدون «مدارا و سعه صدر» ممکن نخواهد شد

زندگی شایسته بدون «مدارا و سعه صدر» ممکن نخواهد شد
حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به اهمیت مدارا در سیره امام رضا(ع) گفت: بدون مدارا نسبت به همدیگر، زندگی شایسته ممکن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در اولین روز همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد به موضوع اخلاق مدارا در سبک زندگی رضوی پرداخت و با اشاره به این که بدون مدارا نسبت به همدیگر، زندگی شایسته ممکن نخواهد بود اظهار داشت: مسئله مدارا در زندگی، نقش بسیار مهمی در سبک زندگی اسلامی دارد.

وی افزود: مدارا به معنای برخورد ملایم و برخورد با روی خوش و تحمل ناخوشایندها است و با سازشکاری و کوتاه آمدن از اصول و مبانی، متفاوت می باشد.

عضو هیئت علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: سبک زندگی به معنای مشی زندگی فردیِ افراد است و سبک زندگی مشابه سیره می باشد که باید استمرار و تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به مبانی عقلی ضرورت رعایت مدارا در زندگی بشری ابراز کرد: لزوم هم زیستی اجتماعی یکی از مبانی عقلی رعایت مدارا در عرضه زیست اجتماعی است و علاوه بر این تنوع قومی و مذهبی و وجود گویش ها و تفکرات مختلف در جوامع، رعایت مدارا را ضرورتی لازم و مهم می کند.

وی در ادامه افزود: نیاز به صلح و همدلی در زیست اجتماعی، رعایت مدارا را امری اجتناب‌ناپذیر می کند، همچنین گسترش روابط امروزی و تضارب اندیشه های کنونی تنها با مدارا است که می تواند در این عرصه ها انجام شود.

عضو هیئت علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: روانشناسی امروز نیز ما را به رعایت مدارا دعوت می کند و امروزه، معاشرت با دیگران خصوصا در عرصه فضای مجازی بدون اهتمام به مسئله مدارا امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به تاکیدات متعدد امام رضا علیه السلام بر رعایت مدارا و سعه صدر اظهار داشت: امام رضا علیه السلام سفارش های بسیاری برای اهتمام به مدارا فرموده اند که حتی در مقابله و مذاکره با دشمنان نیز تأثیرگذاری و نتایج بسیار زیادی برای آن بیان شده است.

ارسال نظرات