۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۷۵۹۸۹
رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه مطرح کرد؛

نقش ارتباط صمیمی و چهره به چهره استاد با شاگرد در نشاط علمی طلاب

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با اشاره به نقش ارتباط صمیمی و چهره به چهره استاد با شاگرد در نشاط علمی طلاب تأکید کرد که استاد باید همیشه جویای احوال شاگردان خود باشد.
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه و با بیان این که نشاط علمی در حوزه از دو چیز نشأت می گیرد، اظهار داشت: اولین مطلب انگیزه افراد است و اگر این مسأله تأمین شود نشاط معنوی طلاب را تأمین می کند.

رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه افزود: یکی از مسائل مهم دررونق علمی در بین طلاب تقویت انگیزه معنوی است، یعنی طلبه های ما باور کنند مطالبی که اساتید ارائه می دهند در حقیقت نیازهای آن را در زمنیه های معنوی تأمین می کند؛ مطلب بعدی درک طلاب نسبت به نیاز علمی است که نیاز واقعی و عینی است.

وی با اشاره به این که طلبه باید احساس کند که در جامعه به درد می خورد، ابراز داشت: باید کاری کنیم که طلبه بداند در ارتباط با آینده حرفه ای کارایی دارد، بنابراین بحث دومی که می تواند در نشاط علمی تأثیر گذار باشد، درک کارایی طلاب نسبت به آینده است که البته مسؤولان و اساتید حوزه در این زمینه نقش اساسی را ایفا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی تصریح کرد: اگر کاری کنیم که اساتید و مجموعه مدیریت حوزه به نیازهای طلاب اعم از مادی ومعنوی و روانشناختی و امید به آینده توجه کنند، بدون شک زمینه هایی که می تواند احساس وظیفه را در طلاب تقویت کند، ایجاد می شود، البته باید توجه داشت که در نشاط علمی علاوه بر مسائل انگیزشی، امور عاطفی هم اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: اگر یک طلبه در دوران تحصیل خود در مدرسه و غیر با دوستانی معنوی و صمیمی، ارتباط عاطفی داشته باشد احساس شادی و دل گرمی می کند، چراکه خود را در حوزه تنها نمی بیند و همین مسأله در امور علمی نیز به او کمک می کند.

دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این که امروز ارتباط عاطفی شاگرد با اساتید و جمع های حوزوی کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: ارتباط صمیمی اساتید با طلاب مسأله بسیار مهمی است، اگر این ارتباط به صورت چهره به چهره قوی تر شود و استاد همواره جویای احول شاگردان باشد مسلما موجب نشاط علمی در بین طلاب می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان ساخت: در کنار همه مسائلی که از سوی طلاب و اساتید و مدیران حوزه بیان کردیم، مسأله دیگر درس های حوزه، کیفیت، و پویایی آنها است، از این رو به نظر هرچه قدر کیفیت دروس، کتاب ها و شیوه تدریس اساتید قوی تر باشد به نظر می رسد یکی از مسائل مهمی باشد که در ایجاد نشاط علمی تأثیر گذار است./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات