۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۷۶۴۲۹۸
حجت الاسلام مهاجرنیا:

«اخلاق» از ابعاد بسیار مهم و کلان نظام دستگاه معرفتی امام رضا است

«اخلاق» از ابعاد بسیار مهم و کلان نظام دستگاه معرفتی امام رضا است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که حوزه اخلاق در میان همه دانش ها، دانشی است که همیشه حضور داشته است، «اخلاق» را یکی از ابعاد بسیار مهم و کلان نظام دستگاه معرفتی امام رضا علیه السلام عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اولین روز همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد اخلاق را یکی از ابعاد بسیار مهم و کلان نظام در دستگاه معرفتی امام رضا علیه السلام عنوان کرد و بیان داشت: حوزه اخلاق در میان همه دانش ها، دانشی است که همیشه حضور داشته و امری کلان نظام است.

وی افزود: گاهی به اخلاق، از پایگاه سیاست نگاه شده و این سیاست بوده که درباره آن تصمیم گرفته و آن را تعریف کرده که اخلاق، چگونه باید باشد؛ اما در این زمینه دیدگاه های مختلف و متعددی وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که در عصر امام رضا علیه السلام با بحران های اخلاقی مواجه هستیم خاطرنشان کرد: در عصر امام رضا(ع)، خلفای عباسی در بحران اخلاقی به سر می بردند و عباسیان از همان ابتدای به خلافت رسیدن، دچار بحران اخلاقی بودند.

وی افزود: عباسیان با شعار و نام اهل بیت علیهم السلام بر روی کار آمدند؛ اما بعد از به قدرت رسیدن به اهل بیت علیهم السلام جفا کرده و حوزه اخلاق را به چالش کشیدند.

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به بحران اخلاقی در جریان فرقه واقفیه اظهار داشت: جریان واقفیه، گروهی بودند در امام کاظم علیه السلام توقف کرده و ولایت امام ‌های بعد از ایشان را نپذیرفتند.

وی در ادامه پیشنهاد ولایتعهدی از سوی مامون عباسی به امام رضا علیه السلام را یکی دیگر از بحران های اخلاقی در عصر امام رضا علیه السلام عنوان و ابراز کرد: مأمون عباسی ضمن علم به غصب مسئله خلافت از سوی خلفای عباسی، با احضار امام هشتم برای پذیرش ولایتعهدی مرتکب کار غیراخلاقی شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همچنین در عصر امام رضا علیه السلام قیام های بسیار زیادی بر علیه خلفای عباسی به پا شد و گروه های زیادی بر علیه عملکردهای غیراخلاقی شورش کرده و اقدام نظامی کردند.

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به طرز نگاه و برخورد امام رضا علیه السلام با بحران ها و علم و آگاهی آن حضرت به بحران، خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام با علم و آگاهی و شناسایی بحران های مختلف، تحلیل های بسیار خوبی داشته و راه حل ها و راهکارهای بسیار خوب و متناسبی را ارائه می فرمایند که روایت های مختلفی از آن حضرت در این زمینه، ثبت و ضبط شد و باقی مانده است.

ارسال نظرات