۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۶۴۳۶۳

بیانیه ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه به مناسبت هفته دولت

بیانیه ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه به مناسبت هفته دولت
ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مناسبت هفته دولت با صدور بیانیه ای خواستار تولید و پشتیبانی دولت چهاردهم از سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی، حکمرانی مبتنی بر مبانی دینی در گام دوم انقلاب شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مناسبت هفته دولت با صدور بیانیه ای تاکید کرد: دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، دولت وفاق ملی، می‌تواند با بهره‌گیری از استعدادهای فراوان نخبگان و ظرفیت‌های کم‌نظیر شرکت‌های داخلی و تجربیاتی که در سال‌های اخیر در داخل کشور کسب شده است، در تولید و پشتیبانی از سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی، حکمرانی مبتنی بر مبانی دینی را با قدرت پیش ببرد و برگ زرینی را در گام دوم انقلاب به نام خود رقم بزند.

متن بیانیه به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم 

«اسم رمز همه دولت‌های نظام اسلامی باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد» مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 

هشتم شهریور یادآور دوران پرشکوه انقلاب است؛ رشادت و فداکاری مسئولان نظام اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر و بسیاری دیگر از هم‌رزمان‌شان که خود را خدمتگزار مردم می‌دانستند، نه تشنگان قدرت و نه بندگان ثروت. تنها رضایت خداوند مقصودشان بود و خدمت به مردم بزرگترین هدف‌شان از پذیرش مسئولیت. 

هر سال هفته دولت را بهانه می‌کنیم تا این فداکاری عظیم را به خاطر آوریم و هدف خود از پذیرش مسئولیت را فراموش نکنیم. هفته دولت فرصتی است که تفکر دوباره در ساخت دولت اسلامی و حکمرانی مبتنی بر دین را به جریان اندازد و مجالی برای متفکران و مسئولان باشد تا به یافتن راه‌حل‌های ارتقای سازوکارهای اداره نظام اسلامی همت گمارند. 

انقلابی که گام اول را طی کرده و آماده ورود به مراحل پیچیده‌تری از مدیریت جامعه می‌شود، نیازهای تازه‌ای دارد که بدون مشارکت و عزم ملی نخبگانی برآورده نمی‌شود. در عصری که حکمرانی وجوه پیچیده‌ای پیدا کرده و ابزارهای نوین فناوری، ساحت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع انسانی را زیر سلطه گرفته‌اند، اهتمام به بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته حکومت‌داری و مدیریت دولتی ضرورتی اغماض‌ناپذیر دارد. 

از جمله این فناوری‌ها، هوش مصنوعی است که گستره وسیعی از خدماتی را ارائه داده که در گذشته تصور آن ناممکن بود. کارکردهایی که برخی حقیقتاً شگفت‌انگیز و پیشتاز هستند. حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران با دشواری‌هایی روبه‌روست که ممکن است کشورهای دیگر از آن فارغ باشند؛ تأمین رفاه جامعه و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از یک سو و حفظ چارچوب‌های اخلاقی، عدالت اجتماعی و تلاش برای تحفّظ مبانی اعتقادی و دینی از سوی دیگر. 

نظام‌های لیبرال و سوسیالیست هرگز خود را درگیر چنین محدودیت‌های ایمانی نمی‌بینند. آن‌ها حکمرانی خود را بر اساس سکولاریسم طراحی کرده‌اند. آثار سوء این حکمرانی‌ها امروزه به وضوح درون این کشورها دیده می‌شود و بحران‌های بزرگ انسانی و اجتماعی را رقم زده است. 

دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، دولت وفاق ملی، می‌تواند با بهره‌گیری از استعدادهای فراوان نخبگان و ظرفیت‌های کم‌نظیر شرکت‌های داخلی و تجربیاتی که در سال‌های اخیر در داخل کشور کسب شده است، در تولید و پشتیبانی از سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی، حکمرانی مبتنی بر مبانی دینی را با قدرت پیش ببرد و برگ زرینی را در گام دوم انقلاب به نام خود رقم بزند. 

بی‌تردید دعای خیر حضرت امام راحل (ره) و شهدای دولت؛ رجایی، باهنر و رئیسی، همواره یاری‌گر مسئولان دلسوز و خدمتگزار نظام اسلامی خواهد بود، مادام که در طریق انقلاب اسلامی گام بر دارند و ادامه‌دهنده راه آنان باشند. 

ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه سراسر کشور

هشتم شهریورماه ۱۴۰۳

ارسال نظرات