۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۷۶۴۳۷۶

ارائه مباحث جدید و کارآمد در مدرسه علوم قرآن و حدیث دارالعلم

ارائه مباحث جدید و کارآمد در مدرسه علوم قرآن و حدیث دارالعلم
مدیرگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ارائه مباحث جدید و کارآمد در مدرسه علوم قرآن و حدیثِ طرح دارالعلم در دومین سال اجرا سخن گفت.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جلائیان، مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه رضوی ضمن اشاره به دومین سال برگزاری موفق مدرسه تابستانه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی که با مشارکت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی همراه بود، از گسترش آن به 5 مدرسه نسبت به سال نخست سخن گفت.

وی گفت: یکی از این 5 مدرسه امسال مدرسه علوم قرآن و حدیث بود که مدیریت علمی آن به دانشگاه رضوی سپرده شد از این رو گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه در کنار مدیریت دانشگاه که فعالیت های پشتیبانی و اجرایی و مدیریت کلی دارالعلم را داشتند به برنامه ریزی علمی برای برگزاری موفق این مدرسه پرداخت.

حجت الاسلام جلائیان افزود: در گام نخست حدود 180 نفر برای استفاده از این فرصت علمی ثبت نام کردند که در نهایت 80 نفر از آنها انتخاب شدند و 20 نفر نیز از طلاب خارجی آقا و خانم به این مدرسه پیوستند.

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه رضوی بیان داشت: در بخش علمی مدرسه پیش بینی پرداختن به روش شناسیِ برداشت های قرآنی را داشتیم به اینگونه که اگر خواستیم از قرآن استفاده کنیم چه روش هایی باید مدنظرمان باشد.

حجت الاسلام جلائیان افزود: از روش هایی که ما باید در ترجمه مدنظرمان باشد شروع شد تا روش های تفسیر، روش های بکاربستن مباحث قرآنی در مباحث اصولی و مباحث فقهی و نیز در برداشت های کلی از قرآن در تمام علوم به عنوان اینکه قرآن بستری برای استنباط باشد و این استباط چه اصول و روش هایی  دارد، این ها مجموعه ای از مباحث علمی بود که در این برنامه در نظر داشتیم.

وی بهره گیری و رویکرد انتخاب 10 استاد برای این برنامه علمی را حوزویِ دانشگاه دیده اعلام کرد که با مباحث جدید آشنا بوده و در این زمینه ها سخن علمی جدید داشته باشد.

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه رضوی گفت: در این دوره از حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین و فضلایی همچون محمدعلی مهدوی راد، علی نصیری، علی راد، محمدحسن زمانی،  سید محمود مرویان، ابراهیم روشن ضمیر، جواد ایروانی، علی اصغر ناصحیان، احمد پاکتچی و رضایی کرمانی استفاده کردیم.

وی افزود: استادان مدرسه علوم قرآن و حدیث دارالعلم دوم، در عین برجستگی علمی و مطرح بودن در سطح کشور، دارای مقالات فراوان بوده که برخی از دانش آموختگان و بعضی نیز از استادان این رشته در دانشگاه علوم اسلامی رضوی بودند.

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه رضوی ب گفت: این خصوصیت در مدرسه ی قرآن و حدیث سبب شد مباحثی بسیار نو، کارآمد و قابل استفاده ارائه شود.

حجت الاسلام جلائیان بیان داشت: مسائل مطرح شده در این دوره بر اساس پژوهش های جدید استادان تهیه و ارائه شد که محتوای آن در ارزیابی های اولیه یک ارائه خوب و قابل استفاده نشان داد.

وی در پایان از معرفی استادان خوب و گمنام به عنوان یکی از خصوصیات دارالعلم نام برد و گفت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد ایروانی به عنوان بهترین استادِ دوره نخست دارالعلم در سال گذشته معرفی شد.

حجت الاسلام جلائیان افزود: این استاد شاید در سطح کشوری گمنام بوده اما دارای مقالات بسیار و کارهای بسیار خوبی به ویژه در بحث پاسخ به شبهات قرآنی است که از مباحث مهم این دوره مدرسه علوم قرآن و حدیث بود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات