۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۶۴۴۱۸

۵ توصیه معنوی رهبر معظم انقلاب به وزرا

۵ توصیه معنوی رهبر معظم انقلاب به وزرا
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت چند توصیه کلیدی معنوی را خطاب به وزراء داشتند که نه تنها برای وزیران که برای تمامی مسئولین جمهوری اسلامی نقشه راه است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت چند توصیه کلیدی معنوی را خطاب به وزراء داشتند که نه تنها برای وزیران که برای تمامی مسئولین جمهوری اسلامی نقشه راه است و شایسته است آن را نصب العین خویش قرار دهند و با عمل به آن ذره ای از مسیر حق در راه خدمت به انقلاب و مردم فاصله نگیرند و همواره خود را بدان موعظه کنند.

امام خامنه ای می فرمایند: «نکته‌ای که عرض میکنم این است که در دوران این مسئولیّت، هر چه میتوانید به «معنویّات خودتان بیشتر توجّه کنید». عزیزان من! همه‌ی ما احتیاج داریم به دل پُرایمان، به عمل عبادی، به اُنس بیشتر با قرآن و تضرّع بیشتر پیش خدا؛ به همه‌ی اینها واقعاً احتیاج داریم.» احتیاجی که رهبر معظم انقلاب بدان تاکید می کنند احتیاجی غیر ضروری و فاقد اولویت نیست بلکه از لوازم و شروط دنقش آفرینی الهی در نظلام اسلامی است. نظامی که بر پایه طهارت بنیان گذاری شده است تنها عناصر پاک و طاهر را می پذیرد و چناچه فسادی در آن نهان باشد عیان خواهد شد و افراد غیر طاهر را با فتنه ای از صف طاهرین خارج می سازد.

نماز

اولین مساله‌ای که رهبر معظم انقلاب به طور ویژه بر آن تاکید می کنند، نماز است. آن هم نمازی که دارای سه ویژگی کلی است؛ اول اینکه این نماز با خشوع است، نماز اوّل وقت است و حتّی‌المقدور نماز با جماعت است. این نماز هم در ساحت فردی و هم در ساحت اجتماعی انسان را از گمراهی ها و خطاها باز می‌دارد و حصن حصین مدیران است. 

البته زاویه دیگری که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره میکنند، اثر این عمل در محیط کار و جامعه کارکنان و مردم است. ایشان می فرمایند: «اگر بتوانید در محیط کارتان نماز بخوانید، با کارکنانتان نماز بخوانید، خیلی بهتر است. شما الگو هستید برای یک جمعی؛ اوّلاً برای کارکنان خودتان، ثانیاً مردم به شما نگاه میکنند؛ رفتار شما، پوشش شما، چهره‌ی شما برای خیلی از مردم الگو است؛ به این توجّه داشته باشید. یک کارهایی را شما باید انجام بدهید و مقیّد باشید که شاید یک آدم معمولی لزومی ندارد مقیّد باشد. من این توصیه را به آحاد مردم نمیکنم، امّا به شما چرا؛ چون شما الگو هستید، چون به شما نگاه میکنند،‌ از شما یاد میگیرند، رفتار شما یک مجموعه‌ای از رفتارها را در کشور شکل میدهد.»

تضرع به درگاه خداوند

در دعای هفتم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «تَسَبَّبَت بِلُطفِکَ الاَسباب‌» یعنی که آن کسی که به این ابزارها جان می‌دهد و روح می‌دهد، خدا است. و سبب‌ها را تو سبب می‌کنی. لذا در مقام مسئولیت نیز هرگز از این مساله نباید غافل شد که جنس اراده را از جنس اراده الهی قرار داد و از خدای متعال درخواست کرد تا بار سنگینی که بر دوش است به سر منزل مقصور برسد.

امام خامنه ای این کلید راهگشا را که اول عامل به آن در پیشبرد انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود را به وزرا گوشزد کرده و می فرمایند: «از خدای متعال بخواهید و تضرّع کنید که به شما کمک کند.»

توجه به نوافل

دیگر توصیه رهبر معظم انقلاب به وزیرانی که بار سنگین امت اسلامی را بر دوش گرفته اند این است که در تلاطم تلاش های شبانه روزی و خدمت رسانی به مردم فرصت سحر را غنیمت شمرده و توشه معنوی و مادی خود را در سحرگاه بگیرند. خداوند متعال در قرآن خطاب به نبی مکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم می‌فرماید: « اگر می‌خواهی آمادگی کارهای روزت را پیدا کنی، شب‌ها بیدار باش»

لذا رهبر انقلاب با تاکید بر جایگاه ویژه سحر و نافله شب می فرمایند: «اگر بتوانید و توفیق پیدا کنید نوافل را بخوانید ــ بخصوص نافله‌ی شب را ــ و بتوانید سحرخیزی داشته باشید، این خیلی بهتر است. سحر وقت خیلی خوبی است برای خلوت کردن با خدای متعال و حرف زدن با خدای متعال و خواستن از خدای متعال.» 

قصد قربت برای خدا

هر عملی که انسان در طول روز انجام می دهد، چنانچه نیتی الهی را مد نظر داشته باشد برای او عبادت نوشته می شود. نیت الهی به کارها نیز رنگ و بوی خدایی می‌دهد. توصیه دیگر رهبر انقلاب توجه به نیت خدایی است. «شماها هم در وادی خدمت پا گذاشته‌اید، وارد میدان خدمت شده‌اید؛ قصد قربت کنید، نیّت کنید برای خدا.»

وفای به عهد الهی

امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: «لَيسَ مِن فَرائِضِ اللّه شَىءٌ اَلنّاسُ اَشَدُّ عَلَيهِ اجتِماعا مَعَ تَفَرُّقِ اَهوائِهِم وَ تَشَتُّتِ آرائِهِم مِن تَعظيمِ الوَفاءِ بِالعُهودِ؛» هيچ يك از فرائض الهى همانند وفاى به عهد نيست كه مردم با همه خواسته هاى گوناگون و ديدگاه هاى مختلف، بيشتر بر آن اتّفاق نظر داشته باشند. لذا وفای به عهد یک اصل اساسی مقبول میان همگان است و هر چه از اهمیت بالاتری برخوردار باشد، توجه به پاینبدی به آن نیز باید بیشتر باشد.

آخرین توصیه امام خامنه‌ای به وزرا وفای به عهد الهی است؛ توجه به عهدِ خدمتی است که با خدای خود و این ملت بسته اند: «شما با خدا قرار بگذارید،‌ عهد کنید‌، عمل کنید، ان‌شاءالله خدای متعال هم آبروی شما را حفظ می‌کند، به شما عزّت می‌دهد، شما را بالا می‌برد و به شما آبرو می‌دهد.»

ارسال نظرات