۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۶۵۰۲۳
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح کرد؛

دو قطبی ایرانشهری و پانترکی ممنوع

دو قطبی ایرانشهری و پانترکی ممنوع
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در دو سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان فقط توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۴۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تبریز هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، سید محمدحسین بلاغی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: روز ملی شعر و ادب فارسی به مناسبت سالروز درگذشت شاعر شیرین سخن محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به استاد شهریار نام گذاری شده و برنامه‌های متعددی در سطح کشور و استان به مناسبت این روز تدارک دیده شده است.

وی، زمان شناسی استاد شهریار را از جمله ویژگی‌های این شاعر نام برد و گفت: شهریار به مسائل زمان زیست خود آشنا بود و با توجه به حساسیت به مسائل اجتماعی، سیاسی، ملی، میهنی و منطقه‌ای آن زمان و درک صحیح از این مسائل بر مبنای آن کنشگری و شعرسرایی کرده و آثار وی اثر بخش بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های روز ملی شعر و ادب فارسی، یادآور شد: این برنامه‌ها به مدت سه روز از ۲۲ تا ۲۹ شهریور برگزار می‌شود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ برنامه در تبریز و ۴۳ برنامه در شهرستان‌ها تدارک دیده است.

بلاغی تشریح کرد: جشنواره‌ی ملی حیدربابا ۲۳ شهریور ماه در خانه‌ی پدری استاد شهریار در روستای خشکناب برگزار خواهد شد، همچنین برگزاری مجموعه‌ی شب‌های شعر و موسیقی در مقبره الشعرای تبریز از دیگر برنامه‌های متنوع این اداره کل به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی است.

وی بلاغی خاطرنشان کرد: روز ۲۷ شهریور قبل از ظهر مزار استاد شهریار با حضور مردم و اهالی هنر در مقبره الشعرا گلباران شده و بعد از ظهر نیز همایش ملی روز شعر و ادب فارسی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نامطلوب فعلی مقبره الشعرا گفت: مشکلاتی که امروز در مقبره الشعرا بوجود آمده به جهت ساماندهی این مکان است، تا سال گذشته صرفاً این مقبره از سمت خیابان عارف مشخص بود و از پشت حلبی به مقبره الشعرا نگاه می‌کردیم ولی در دو سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان فقط توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۴۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تبریز هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تخصیص این اعتبار در مقایسه با ۱۰ سال گذشته در نوع خود کم نظیر بود، افزود: اخیراً طی جلسه ای که با حضور دادستانی، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی برگزار شد مقرر شد نگهداری، ساماندهی و نظم بخشی به مقبره الشعرا به غیر از مقبره استاد شهریار برعهده شهرداری تبریز باشد اما به این معنا نیست که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره نفر آخر است بلکه نفر اول هستیم که باید نظر داده و پاسخگو باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: هنوز هم که هنوز است مقبره الشعرا نیاز به ساماندهی دارد و باید هزینه کنیم تا عین حافظیه و سعدیه در حصار قرار گیرد و ساماندهی شود.

بلاغی با انتقاد از رفتار عده ای در آسیب زدن به مقبره الشعرا گفت: از یک نوع ترقه‌هایی استفاده کرده بودند که شوینده آن را از تهران آوردیم تا مرمت کنیم. این آثار تاریخی برای مردم است اما چرا باید لب و چشم مجسمه‌های اطراف مقبرهالشعرا را رنگ می‌زنند؟ 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از ایجاد دوقطبی ایرانشهری و پانترکی گفت: هر کسی از ایرانیت حرف می‌زند اسمش را ایرانشهری نگذارید و هرکسی از ترکی و آذربایجانی حرف می‌زند نیز انگ پانترکی نزنیم. هر کسی به هویت ایران و آذربایجان توهین کند، مذموم است.

وحید نستوهی
ارسال نظرات