۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۶۵۲۱۹
استاد حوزه علمیه قم:

پرداختن به مسائل جدید، عنصر اساسی پویایی حوزه است

پرداختن به مسائل جدید، عنصر اساسی پویایی حوزه است
حجت الاسلام واحدی با اشاره به لزوم ساماندهی مسائل جدید توسط فقه از شکل گیری مباحث جدیدی در دروس خارج سخن گفت.

حجت الاسلام داود واحدی، استاد حوزه علمیه شهید صدوقی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه، پویایی حوزه های علمیه و ورود به مسائل جدید در فقه معاصر را مورد توجه قرار داد و گفت: در تعریف کلی برای حوزه های علمیه آمده که حوزه باید پاسخگوی مسائل فقهی جدید باشد، از این رو عنصر اساسی پویایی حوزه، پرداختن به مسائل جدید مرتبط است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ساماندهی مسائل جدید توسط فقه از شکل گیری مباحث جدیدی در دروس خارج سخن گفت و افزود: مسائلی مانند بورس، متاورس و... در کرسی های دروس خارج به بررسی گذاشته شده و اتفاق بسیار خوبی است که تازگی هم ندارد و در طول 10 سال گذشته در پی مباحثی مانند سلول های بنیادین و لقاح خارج از رحم، حوزه برای پاسخگویی وارد شد.

استاد حوزه علمیه قم وظیفه حوزه های علمیه را بررسی زوایای مختلف مسائل جدید دانست و تأکید کرد: کیفیت ورود حوزه به مسائل جدید یک حرکت روبه جلو است، زیرا در طول هزار سال فقه همواره عزمی برای پاسخ به نیازهای روز بوده و در کتاب های بزرگان شیعه موضوعات جدیدی می بینیم که نشان از پویایی فقه است. وقتی فقه پویا باشد می تواند پاسخ مسائل جدید را داده و حوزه را پویا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی مسئله فقهی جدید «آب لوله کشی» بود و در زمان پس از انقلاب نیز مسائل مالی و اقتصاد کلان موضوع فقه قرار گرفت که حوزه در همه زمان ها برای انجام وظیفه خود وارد شد.

ارسال نظرات