نشست سیره مدیریتی امام خمینی در دفاع مقدس برگزار شد
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نشست علمی ترویجی "سیره مدیریتی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس" از سلسله نشستهای جهاد مقدس با دبیری حجت الاسلام محمدجواد علینژاد در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ضمن بیان اینکه بحث مدیریت امام(ره) در جنگ تحمیلی بحثی مفصل، پر جاذبه و پر مسئله ای است، اظهار داشت: امام(ره) شخصیت عجیبی در تاریخ دارد و جنگ تحمیلی هشت ساله از عجیب ترین جنگ های طول تاریخ بشر بود؛ امام(ره) شخص نظامی، سرهنگ و سرلشکر نبود و دوره فرماندهی دافوس ندیده بود ولی توانست جنگی را مدیریت کند که سرلشکرها و سرتیپ های ایران و جهان در مدیریت و فرماندهی ایشان متحیر شوند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ضمن بیان اینکه جنگ در حالی بر جمهوری اسلامی تحمیل شد که هیچ آمادگی ای وجود نداشت، گفت: ابتدای انقلاب ارتش فرپاشیده بود و مستشاران آمریکایی از ایران فرار کرده بودند، نظامیان نحوه استفاده از بسیاری از تجهیزیات نظامی را نمی دانستند و کشور گرفتار پدیده ضد انقلاب، کودتا، آسیب ها، مشکلات و بحران های فراوان بود ولی با این وجود ملت توانست در مقابل رژیم تجاوزگر بعثی مقاومت کند.
حجتالاسلام حسن غفاریفر عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم نیز در این نشست با اشاره به اینکه دین آگاهان و دین باوران در زمان جنگ وعده پیروزی امام خمینی(ره) را باور نمی کردند و احساس می کردند امام(ره) برای دلگرمی آنها این حرف ها را می زدند، اظهار داشت: امام(ره)موحد بود و وعده های خداوند و امت را باور داشتند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به اینکه خیلی از مردم با وجود اینکه در جنگ شرکت نکردند به نشانه اعتراض نیز به خیابان ها نیامدند، گفت: این حرکت نشان از همراهی آنها با رزمندگان دفاع مقدس بود؛ مردم شهرها و روستاها به بدرقه رزمندگان و استقبال شهداء رفتند و امام(ره) به ملت ایمان داشت و این ایمان دشمن را از بین برد.
همچنین در این نشست مهدی فندرسکی استاد دانشگاه مواجه امام(ره) با بحران جنگ تحمیلی را در سه لایه تحلیل کرد و گفت: ابتدا امام(ره) در مواجهه با مسئله دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی به عنوان یک بحران با طمانینه و اطمینان خاص برخورد کرد و با شناخت عمیق اهداف این جنگ و شناخت جغرافیای ایران به لحاظ اهمیتی که دارد و مکتبی که بر این کشور حاکم است جنگ را به خوبی اداره کرد.
استاد دانشگاه با تاکید براینکه امام(ره) به لحاظ مفهومی فضای حاکم بر جنگ را با نگاه متعالی مشاهده کردند، گفت: امام(ره) جنگ را از نگاه قومی و زبانی فراتر دیدند و با نگاه تمدنی به جنگ نگاه کردند و دقیقا بر خلاف استراتژی ای که طراحان و استراتژیست ها طراحی کرده بودند جنگ را به لحاظ مفهومی به جنگ حق و باطل و مستضعفین و مستکبرین تقسیم کردند.
حجت الاسلام روح الله جلالی کارشناس ارشد گروه سیاسی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نیز در این نشست با اشاره به اینکه پژوهش محض در مورد جنگ معمولا اتفاق نمی افتد، ابراز کرد: آسیب هایی وجود دارد که مانع بحث بی طرفانه در مورد جنگ است در حالی که در فقه اسلامی که به دنبال رفع تکلیف مسلمین است اختلاف وجود دارد ولی چیزی به اسم اینکه چون فقیه مشهوری این مطلب را گفته باید بپذیریم وجود ندارد و درس خارجی خیلی خوب است که تتبع آراء داشته و به نتیجه برسد؛ در مورد جنگ نیز باید بی طرفانه حقایق را بررسی کرد.
کارشناس ارشد گروه سیاسی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با تاکید براینکه امام(ره) به شدت سیاست مدار عاقل و پیچیده ای بودند، اظهار داشت: اصل مشورت در مدیریت فکری امام(ره) در حوزه جنگ بسیار مورد تاکید بود؛ امام(ره) به اصل مشورت به شدت قائل بودند و زمانی که به این نتیجه رسیدند مجاهدین نباید تایید شوند در مواجهه با آنها کوتاه نیامدند ولی زمانیکه کارشناسان نظامی مانع از حمله به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس شدند نظر کارشناسان را پذیرفتند و از حمله به ناوهای آمریکایی صرف نظر کردند؛ در موارد متعددی امام(ره) با مشورت کارشناسان نظرشان عوض شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد سلمانزاده سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه در پایان این نشست ضمن بیان اینکه امام(ره) براساس اصل تکلیف عمل کردند، گفت: اینکه امام(ره) زعیم بود و براساس زعامت اسلامی کار را در دست گرفته بودند بسیار مهم است؛ زعامت با لیدری سیاسی تفاوت دارد؛ مردم جهان به کسانی که رجال سیاسی هستند به اندازه زعیم اسلامی اعتماد ندارند، زعیم کسی است که شیعیان یا فرقه های اسلامی در زمان حیرت مانند زمان غیبت امام زمان(عج) با او مراجعه می کنند و این مراجعه مانند مراجعه به مغازه یا بیمارستان نیست بلکه اعتماد کامل وجود دارد و زعیم، نازل منزله حجت خداست.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام(ره) خدای متعال را به عنوان هدف نهایی و غایت معرفی کردند، افزود: یکی از بزرگترین هنرهای امام(ره) این بود که جان دادن در راه خداوند را آسان و فرهنگ شهادت را با بیانی ساده بیان کردند به نحوی که عده ای از مردم آرزوی جان دادن در راه خداوند را داشتند؛ جان انسان ها آخرین حرف و خط قرمز است ولی امام(ره) شهادت را با توجه به هدف والای رسیدن به خداوند تبیین کردند.