۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۶۶۳۰۶

آب زمزم رایگان نیست

آب زمزم رایگان نیست
در حالی که آب زمزم در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) به صورت رایگان توزیع می‌شود، زائران برای آوردن آب زمزم باید به سعودی‌ها پول بدهند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «نه تنها قوطی نوشابه‌ گازدار، بلکه آب زمزم به غیر از بسته‌بندی استاندار عربستان، در پرواز عمره ممنوع است.» این را سخنگوی ایران‌ایر حسام قربانعلی می‌گوید.رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی با بیان اینکه در جلسات آموزشی و توجیهی توصیه‌های لازم به زائران می‌شود، می‌گوید که «برخی برای تبرک یا سوغات» این‌ها را با خود می‌آورند. این در حالی است که مأموران سعودی در فرودگاه به خاطر همراه داشتن چنین اقلامی، چمدان زائران را باز و آنها را برمی‌دارند.

 
سال‌های گذشته بسیاری از زائران خانه خدا هنگام بازگشت به ایران بطری‌های آب زمزم را خودشان پر کرده و به‌عنوان سوغات برای خانواده و دوستان می‌آورند. اما پس از کرونا، عربستان همراه داشتن آب زمزم بدون بسته‌بندی استاندارد در پرواز را ممنوع کرد و اعلام کرد که زائران بیش از ۵ لیتر آب زمزم بسته‌بندی نمی‌توانند از کشور خارج کنند.
چمدان‌های زائرانی که وسایل ممنوعه (حتی آب زمزم بیش از حد مجاز یا بطری‌هایی که دستی پر شده‌اند) داشته باشند، از سوی سعودی‌ها توقیف و با حضور مدیر کاروان باز می‌شود. مدیر کاروان عمره علی رحمتی می‌گوید که «باید آب زمزم بسته‌بندی فقط از فروشگاه‌های فرودگاه خریداری شود.» قیمت آن هم حدود ۱۶ ریال (۲۶۰ هزار تومان) است. این در حالی است که آب زمزم در همه قسمت‌های مسجدالنبی و مسجدالحرام به‌صورت رایگان در اختیار زائران است.
 
محدودیت‌ها در همراه داشتن آب زمزم در همه فرودگاه‌‎های عربستان اعمال نمی‌شود، بلکه زائرانی که از فرودگاه مدینه و جده منتقل می‌شوند، بیشتر با این مشکل مواجه هستند. در فرودگاه‌های طائف و دمام زائران می‌توانند حتی قوطی نوشیدنی گازدار هم ببرند.
مدیر یکی از شرکت‌های خدمات زیارتی عربستان یوسف السلیم می‌گوید که «اگر محدودیتی در همراه داشتن آب زمزم وجود نداشته باشد، ممکن است زائران برای سایر مصارف همچون شست‌وشو هم از آن استفاده کنند.»در مقابل مدیر کاروان عمره کشورمان حسن غلامی می‌گوید که «این‌ها بهانه‌ است؛ سعودی‌ها برای آب زمزم هم به فکر درآمدزایی خودشان هستند؛ وگرنه همان بسته‌بندی آب زمزم را رایگان به همه زائران می‌دادند.»
کارشناسان زیارتی می‌گویند که «باید عربستان مجوزهای لازم را به مسئولان کشورها دهند تا حداقل آنها بتوانند حجم بیشتری آب زمزم آن هم به‌صورت رایگان بیاورند و پس از ورود زائران به کشورشان، بسته‌های آب زمزم را در اختیار آنها قرار دهند.» مدیر امور دینی پاکستان هم می‌گوید که «کشورهای اسلامی باید به عربستان تذکر دهند تا دیگر از آوردن بطری‌هایی را که زائران خودشان آب زمزم پر می‌کنند، ممانعت نکند.»
ارسال نظرات