۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۶۶۳۳۹
دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه:

هوش مصنوعی مثل «برق» همه چیز را عوض می کند/ باید الگوریتم های بومی ایجاد کنیم

هوش مصنوعی مثل «برق» همه چیز را عوض می کند/ باید الگوریتم های بومی ایجاد کنیم
قاسمی با بیان اینکه فناوری هوش مصنوعی مثل فناوری و اختراع برق می ماند که بعد از خود همه چیز را عوض کرد، اظهار داشت: برای مؤثر واقع در هوش مصنوعی باید الگوریتم هایی با اندیشه بومی بسازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمد رضا قاسمی دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با تسلیت شهادت رزمندگان بزرگ جبهه مقاومت اظهار داشت: فناوری هوش مصنوعی در همه عرصه های حیات بشری نفوذ جدی و واقعی دارد و یک فناوری راهبردی است که کشورها سرمایه گذاری های بزرگی بر روی آن کرده اند؛ در آینده نزدیک تقسیمات سیاسی معمول نخواهد بود و جهان به کشورهای برخوردار و مصرف کننده فناوری هوش مصنوعی خواهند شد.

وی فناوری هوش مصنوعی را آینده آفرین دانست و افزود: کشورهایی که مصرف کننده این فناوری باشند، مستعمره خواهند شد؛ در دوران امروز هر کجا که کلان‌داده وجود دارد هوش مصنوعی نیز حضور دارد و دم دستی ترین محل انباشت کلان‌داده شبکه های اجتماعی هستند که ما داده های خود را سخاوتمندانه در اختیار دشمن قرار داده ایم.

قاسمی با اشاره به ترور شهید فخری زاده از طریق پردازش تصویر توسط هوش مصنوعی گفت: همه این فناوری تهدید نیست بلکه فرصت های زیادی پیش روی ما قرار داده است و در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی به درد می خورد؛ رصد هایی که آرزوی انجام آن را داشتیم را می توان با استفاده فناوری هوش مصنوعی انجام داد.

وی بیان داشت: اگر اهمیت داده را متوجه نباشیم خود را تجهیز نکردیم و باید توجه کنید که فناوری هوش مصنوعی صرفا دانستن زبان برنامه نویسی نیست و باید زیربناهای هوش مصنوعی را فراهم کنیم. در دنیای جدید و در مواجهه با این فناوری با حکمرانی دستوری و پلتفرمی مواجه نیستیم بلکه حکمرانی الگوریتمی است. باید داشته های خود را در حوزه های دینی به زبان ماشین تبدیل کنیم و بر اساس نظام اندیشه ای ما الگوریتم تولید شود.

دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با بیان اینکه طبق برنامه هفتم توسعه بسیاری از دستگاه های کشور باید خود را هوشمند کنند، گفت: اگر ما معقتد هستیم که مدل مدیریت افکار عمومی باید ها و نبایدهایی دارد باید بتوانیم آن را به زبان ماشین ترجمه کنیم و اگر تأخیر کنیم الگوریتم های وارداتی را باید بپذیریم. دانشکده دین و رسانه می تواند بخشی از مأموریت خود را در این حوزه ها دنبال کند.

وی فناوری هوش مصنوعی را به صنعت برق تشبیه کرد و گفت: با ظهور برق همه چیز تغییر کرد و معماری را نیز تحت تأثیر قرار داد که باید بگویم هوش مصنوعی نیز چنین حالتی دارد. اگر در حوزه ورود به فضای مجازی فرصت را از دست دادیم در فناوری های هوشمند چنین ریسکی را نمی توانیم داشته باشیم و با بیان اخیر رهبر معظم انقلاب همه چیز عوض شد.

دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ادامه داد: ایران در تحقیقات هوش مصنوعی در بین 20 کشور دنیا است و رژیم صهیونیستی در این زمینه هیچ رتبه ای ندارد زیرا احتیاجی به آن ندارد؛ در به کار بردن هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی کشور پنجم دنیا است و ما در رتبه 77 قرار داریم. در عرصه رسانه به مسأله خلق روایت در حوزه هوش مصنوعی نیازمند هستیم که می تواند توسط دانشکده دین و رسانه صورت گیرد. در صداوسیما مستندهای زیادی در خصوص هوش مصنوعی می سازند که نتیجه آن عدم خودباوری و عدم اعتقاد به مسیری که می رویم، می شود اما داشته های امروز و راهی که در آن قرار داریم جز امتیازات ما است و فرزندان امام و مقام معظم رهبری در بخش بومی سازی الگوریتم ها تلاش های زیادی کرده اند اما عده ای دنبال این هستند که روزنه ای باز کرده و الگوریتم های وارداتی استفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در همه علوم و صنایع کاربرد خواهد داشت و اگر کسی می خواهد هنرمند بماند باید این ابزارها فرا بگیرد.

ارسال نظرات