۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۶۶۵۴۲

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد
اصفهان – مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در آستان مقدس امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در آستان مقدس امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) برگزار شد.

در این آیین سنتی مذهبی مردم فین کاشان براساس یک سنت دیرینه با چوبدستی‌های خود «قالی مقدس» را که نمادی از پیکر مُثله شده امامزاده علی ابن باقر(ع) فرزند امام پنجم(ع) است از خادمان آستان مقدس تحویل و بر دوش خود گرفته و «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آب در نزدیکی این امامزاده برای شست و شو می‌برند.

قالیشویان، آیینی سنتی مذهبی به واقعه شهادت علی‌بن‌محمدباقر(ع) در سال ۱۱۳، هجرت در مشهد اردهال و نحوه به خاک‌سپاری این امامزاده جلیل‌القدر توسط اهالی فین کاشان اشاره دارد و دارای قدمتی چند صد ساله است.

در این مراسم گروهی از مردم یکی از قالی‌های امامزاده را به نماد شستن خون امامزاده علی بن محمد باقر(ع) در چشمه می‌شویند و به دنبال این دسته، گروهی دیگر به نشانه خون‌خواهی از قاتلان امامزاده هر یک با چوب‌دستی بلندی که در دست دارند، عزاداری می‌کنند.

آیین قالیشویان هر سال در دومین جمعه مهرماه هر سال در بقعه سلطانعلی(ع) مشهد اردهال با تعصب و غرور خاصی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان و زیارت کنندگان فراوانی به این منطقه سفر می‌کنند تا در این آیین شرکت کنند.

پس از شهادت پیکر سلطان علی(ع) در حالی که در یک قالی پیچیده شده بود، برای غسل دادن به چشمه ای نزدیک محل فعلی برده شد؛ در تمام این سال‌ها در این آیین هزاران نفر از چوب‌به‌دستان فین کاشان قالی مقدس را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمین امامزاده سلطان علی‌بن محمدباقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین» گویان به طرف چشمه آب می‌برند.

مردم کاشان برای پاشیدن گلاب روی این فرش شسته‌شده جمع می‌شوند و پس از آن، فرش به مردم فین کاشان تحویل داده می‌شود و آنها فرش را دوباره در رودخانه جاری می‌شویند و آن را گلاب‌افشانی می‌کنند. عزاداران «چوب به دستان فینی» با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای یاحسین به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود و در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و ۳۱۷ سال قبل است.

آیین قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان به عنوان دهمین اثر «میراث فرهنگی ناملموس ایران» در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) به فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شد.

لازم به ذکر است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نابرابرناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین(ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا مانند جدش در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید، اما به دلیل همزمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خورشیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات