۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۶۷۵۳۴
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

لزوم صیانت و توسعه میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی از سوی حوزه های علمیه

لزوم صیانت و توسعه میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی از سوی حوزه های علمیه
مدیر حوزه های علمیه بر لزوم صیانت و توسعه میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی از سوی حوزه های علمیه تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه وروحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه ذکر، درون آدمی را می سازد و جهان درونی را جهان دیگری می سازد، اظهار کرد: حوزه منادی این مهم به جهان است.

وی با بیان اینکه نباید حوزه را دست کم بگیریم، زیرا ریشه در تاریخ بیش از هزار ساله داریم، عنوان کرد: اگر به گذشته بزرگ حوزه ها نگاه کنیم، می بینیم که حوزه گنج بزرگ الهی است که ما میراث دار این گنج بزرگ هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ذکر، انسان را از سطح طبیعت به یک افق فراتر سوق می دهد و خداوند در همه زمان ها پرچمداران ذکر را بر می انگیزد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: تلاش ما این است که با خدا مناجات کنیم، اما اینکه کسی اوج بگیرد و به مقامی برسد که خدا با او نجوا می کند، قابل فهم برای افراد متعارف نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حوزه سابقه کهن بیش از هزار ساله دارد و در گذر زمان خدمات گسترده ای به جهان ارائه کرده و زمانی که دانشگاه نبود، حوزه پایگاه همه علوم بود و نقصی که همه مراکز آموزشی با آن مواجه شدند به دلیل جدایی از گفتمان کلام دین و ارزش های الهی در قلمروهای مختلف علمی و دانشی و فناوری است و این فاصله خسارت های بزرگی برای بشریت به وجود آورد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما که سخن از تمدن غرب به میان می آوریم، هرگز نگاه تند و افراطی نداریم و حتما تحولاتی که علم و دانش امروز رقم زد را می پذیریم، اما سخن ما آن است ضمن آنکه تحولات و دستاوردهای تمدن جدید بشر را می پذیریم، نقدهای اساسی و بنیادین هم داریم و یکی از نقدهای اساسی، جدایی گفتمان های علمی و فناوری و در نتیجه، سبک های زندگی از یک گفتمان آسمانی و قدسی است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید هم میراث بزرگ فلسفی، فقهی، قرآنی و حدیثی را صیانت کنند و هم بر آن بیفزایند و هم اینکه این ذخائر را در دنیای معاصر و در مواجهه با این همه پرسش ها فعال کنند که کار بسیار دشواری است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: ذخیره فقه ما بسیار ارزشمند است و در برابر مکاتب حقوقی بزرگ دنیا حرف برتر دارد، فلسفه ما سخنان بلندی دارد، اما اینها باید امتداد پیدا کنند، بازسازی و بازآفرینی شوند و محققانه سخن جدید تولید کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: وقتی سخن از تحول حوزه به میان می آوریم، برخی، تحول حوزه را به معنای دور شدن از اهداف اصیل و کنار گذاشتن تفکرات و وسواس های بزرگان ما می دانند که این تفکر غلطی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر فلسفه و کلام را کم بشماریم و از اینها دور بمانیم حتما از مسیر منحرف خواهیم شد و اساتید بزرگ ما باید طلبه را با روح تحقیق و دقت به معنای تام و عام در سنت حوزه آشنا کنند و در همان فضا قرار دهند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: دقتی که در کفایه و مکاسب و ... ما وجود دارد، دقت هایی است که نباید ذره ای از آن کاسته شود، البته از آن سو نیاز به تحول، تغییر و گشودن ابواب جدید برای پاسخ به دنیای معاصر داریم که البته جمع این دو، جمع مشکلی است.

وی افزود: حوزه مدیون استان یزد به ویژه مجاهد عظیم الشان، مرحوم آیت الله حائری است، زیرا در همان کوران حوادث ۴۲ و ۴۳ و شروع نهضت امام، حوزه ها را پابرجا نگه داشت.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در آثار تولید شده برای یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه، در ۱۵ جلد تحولات حوزه علمیه قم نشان داده شده از جمله حوزه علوم اجتماعی که کارهای بزرگی انجام شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بیان کرد: قم در ۴۰ سالگی خود قبل از ۵۰ سالگی یک نهاد، تولید اندیشه انقلاب و نظام و حکمرانی دینی کرد، برخلاف موجی که در عالم بود و این کار را امام(ره) انجام داد و امواجی که از او در جهان ایجاد شد و این حوادثی که در جهان می بینیم سخت و دلخراش است اما دستمایه ای برای جهش های بزرگ پیش رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه دشمنان ما هرگز نباید تصور کنند با کشتن رهبران مقاومت، اندیشه انقلاب اسلامی و موج آن در جهان متوقف خواهد شد، افزود: جلوه اصلی و بین الملل انقلاب اسلامی مشتاقان و علاقمندان بسیاری دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در عرصه کارزار بزرگی که وجود دارد، حوزه و دانشگاه باید بسیار کار کنند و ما هرگز نباید فراموش کنیم که مدیون ملت بزرگی هستیم که این برکات از تلاش آنها به دست آمده است.

ارسال نظرات