۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۶۷۷۱
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت:

حفظ قرآن برای حوزه‌های علمیه امری ضروی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اهتمام به قرآن و به ویژه حفظ قرآن باید به عنوان یکی از مسائل ضروری و حتمی در حوزه های علمیه مطرح شود تا طلاب پس از اتمام سطح یک، حافظ قرآن باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حسن اختري، دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، امروز در مراسم  افتتاحیه دومین دوره  مسابقات قرآنی طلاب حوزه علمیه خراسان در حسینیه خیاطی‌های مشهد گفت: یادگیری قرآن کریم برای عمل کردن به آن و تطبیق این کتاب با مسائل روز مره در زندگی که باید از سوی حوزویان مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

وی افزود: یکی از نمودهای قرآن این است که تلاش کنیم تا آن را به عنوان دستور و موعظه در جامعه پیاده کنیم و معارف آن را در جهان گسترش دهیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این که حوزه های علمیه کشور ما همچون حوزه‌های علمیه اهل سنت و دانشگاه الازهر باید به حفظ قرآن توجهی ویژه داشته باشند ادامه داد: بهره مند شدن از قرآن برای موعظه و خطابه بسیار ارزشمند است و سخنرانی را قوی و پربار می کند بنابر این مبلغان ما باید از راه قرآن و تشکیل جلسات قرآن به امر تبلیغ بپردازند؛ زیرا کم‌ترین حساسیت و بیشترین برد را خواهد داشت.

وی با بیان این که عزت و عظمت ما وابسته به قرآن است،‌ادامه داد: کشور اسلامی ما از نظر عمل به قرآن، پایبندی به آن و اهتمام به این کتاب الهی در بین کشورهای اسلامی نمونه است و هیچ یک از کشورها در این زمینه به ما نمی رسند؛ اما باید بیش از این به قرآن توجه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین اختری با تاکید برای که قرآن بهترین روش برای تبلیغ و ترویج دین، روشنگری و آگاهی بخشیدن به جامعه است اظهار داشت: قرآن این توانمندی را دارد که بشر را هدایت کند همانگونه که در خود قرآن این کتاب الهی انسان را از ظلمات به سوی نور راهنمایی می کند.

وی با بیان این که توجه به قرآن به هر معنای که باشد آثار بسیاری برای جامعه خواهد داشت، تصریح کرد: قرآن انسان را به خدا نزدیک تر کرده و او را به سوی اهداف متعالی و قله کمال انسانیت به پیش می برد.

این مقام مسؤول یادآور شد: زمانی و ایرادی و اشکال بسیاری به شیعیان گرفته می شد مبنی بر این که قرآن در میان آن‌ها مهجور واقعه شده است؛ اما پس از تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به قرآن امروز در جامعه موجی به وجود آمده است که شاهد هستیم تمامی حوزویان در کشور در مسابقات کشوری و بین المللی وارد می‌شوند که این امر نشان دهند حرکت رو به جلوی حوزه‌های علمیه است.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که مبانی فقهی، عرفانی، اعتقادی و علمی حوزویان و اندیشمندان را قرآن تشکیل می‌دهد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، قرآن را اساس مکتب اسلام و بنیان‌های استوارهای دین ذکر و خاطر نشان کرد: حرکتی که امروز در حوزه‌های علمیه در برگزاری مسابقات قرآن و تربیت حافظان قرآن کریم شاهد هستیم همه به برکت انقلاب و حرکت امام خمینی است.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب و در سال‌های 1330 تا 1350 مساله دین و دینداری موضوعی بود که داشت به طور کامل از کشور رخت بر می‌بست و کشورهای مسلمان نیز یکی پس از دیگری سقوط کرده و یا در دامن کمونیسم و لیبرالیسم آن زمان سقوط می کردند و ارزش‌های اسلامی در حال از بین رفتن بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین اختری با بیان این که مکتب تشیع برخواسته از قرآن بود که تواسنت به اسلام حیات دوباره ببخشد و افزود: امام خمینی با پیروی از مکتب تشیع روح جدید در دیانت و شریعت دمید تا جای که در کشورهای اروپایی و امریکایی قرآن به عنوان پرفروش ترین کتاب مطرح می شود.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب بسیاری از علمای اسلام بودند  که نتوانستند چنین حرکت ارزشمندی را انجام دهند زیرا روحی که بر مکتب تشیع جریان دارد در میان دیگر مذاهب وجود نداشت.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اعتقاد به ولایت فقیه و تقلید و پیروی از مراجع از عمده‌ترین مسائلی بود که توانست در به ثمر رساندن انقلاب به امام مدد رساند که آثار آن را امروز در جهان شاهد هستیم.

وی ماه ربیع الاول را ماه آغاز امامت و ولایت دانست و یادآور شد: از آن جای که ولادت پیامبر اکرم میلاد امام صادق(ع) و امامت آخرین منجی در ماه ربیع الاول رخ داده است این ماه را می‌توان ماه آغاز رسالت،‌امامت و ولایت نامید./930/پ201/ص

ارسال نظرات