۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۷۶۸۰۱۶
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه:

خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان است، نه ملت ایران

خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان است، نه ملت ایران
حجت الاسلام عالم زاده نوری با اشاره به خطاب بیانات رهبر معظم انقلاب به جوانان، گفت: خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ملت ایران، خطاب غلطی است که گذارنده این عنوان براین بیانیه مرتکب آن شده؛ بلکه خطاب اساسا برای جوانان است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در نشست بررسی محوریت جوان متخلق به اخلاق اسلامی در حکمرانی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد با اشاره به خطاب بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اظهار داشت: خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ملت ایران، خطاب غلطی است که گذارنده این عنوان براین بیانیه مرتکب آن شده؛ بلکه خطاب این بیانیه اساسا برای جوانان است.

وی افزود: این گفته من شواهد درون متنی متعددی دارد و صراحت بسیاری از متن بیانیه نیز دلالت بر نکته می کند؛ مثلا رهبر معظم انقلاب در بخشی از این بیانیه این گونه می فرمایند که «اینک در آغاز فصل جدیدی از جمهوری اسلامی، این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم؛ نسلی که پابه میدان عمل می گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم...»

خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان است؛ نه ملت ایران

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که وقتی به تلقی نادرست از خطاب بیانیه رهبر معظم انقلاب توجه نشود، سبب می شود تا فهم ما از بیانیه مخدوش شود؛ اگر عنوان بیانیه گام دوم انقلاب، خطاب به جوانان (نه به ملت ایران) زده و منتشر می شد، به سرعت مشهود می گشت که حرف رهبر انقلاب، حرفی کاملا جدید است و روح این بیانیه این است که رهبر انقلاب درصدد بیان این است که ای جوان، بیا مسئولیت انقلاب را بپذیر و بار مسئولیت را از نسل گذشته که وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، تحویل بگیر.

وی افزود: نشناختن خطاب بیانیه رهبر انقلاب از سویی سبب شده تا حرف اصلی و سخت هسته محتوایی بیانیه گام دوم انقلاب، مخفی و مبهم بماند و از سویی دیگر انسجام مباحث بیانیه به درستی درک نشود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ابراز کرد: یکی از شواهد خطای در فهم خطاب بیانیه که اتفاق افتاد این بود که برخی از ارگان ها در گزارش کارهای خود در رابطه با بیانیه، هر کار خوبی که انجام داده بودند را در راستای بیانیه گام دوم انقلاب تلقی و به حساب آوردند؛ درحالی که باید گفت بسیاری از این فعالیت ها اساسا هیچ ربطی به بیانیه گام دوم ندارند و این مسئله به خاطر خطایی بود که در فهمِ خطاب بیانیه، اتفاق افتاده است.

جوانان باید محور حرکت عمومی جامعه باشند

وی با اشاره به راهکارهای عملی برای ورود جوانان به میدان و مسئولیت های اجتماعی بیان داشت: این مسئله نیاز به هدایت، تمرکز، پیگیری، فعالیت پی درپی و لحظه به لحظه دارد تا بتواند کاروان جامعه را به پیش برد که البته این کار بر عهده جریان های میانی است و در متن بیانیه گام دوم نیز به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری ابرار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان شده که جوانان باید محور حرکت عمومی جامعه باشند و رهبر انقلاب نمونه هایی از راهکارها را محوریت جوانان بیان می فرمایند که البته خود ایشان می فرماید که می توان این ها را تا 50 راهکار نیز رساند.

خطاب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان است؛ نه ملت ایران

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه عنوان کرد: مسئله رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسئله تمدن سازی، سبک زندگی و علم و پژوهش واین گونه مسائل نیست؛ بلکه مسئله این است که بعد از چهل سال انقلاب اسلامی، باید این مسئولیت، چگونه از نسلی به نسل دیگر منتقل شود؟ باید ما نیز باید متمر کز براین موضوع شویم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان و حتی نوجوانان را به کنش اجتماعی دعوت می کنند و در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی نوجوانان امروزی بهتر از نوجوانان گذشته است و مسائل را بهتر فهمیده و تحلیل می کنند که باید جوانان را به فعالیت ها و حضور در اجتماع تشویق کنیم تا کارآزموده شوند.

حاکمیت باید زمینه فعالیت های اجتماعی جوانان را آماده کند

حجت الاسلام عالم زاده نوری باید حاکمیت، از جوانان دعوت کرده و زمینه های لازم را برای فعالیت های آنان آماده کند؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر جایی که گفتمانی را مطرح می کنند، می فرمایند که باید اندیشمندان و صاحب نظران پای کار آمده و مقتضیات و لوازم آن را فراهم کنند.

ارسال نظرات