صحیفه سجادیه ظرفیت بالایی برای تولید اثر هنرمندانه دارد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه ظهر چهارشنبه در هفتمین نشست علمی صحیفه پژوهی که در پژوهشکده مطالعات تقریبی برگزار شد، با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه یک کتاب بوده و اولین میراث مکتوب است، گفت: صحیفه سجادیه از ابتدا تبدیل به کتاب شده است و امام سجاد برای دو فرزند خود املا می کرده و آن دو بزرگوار می نوشتند.
وی ادامه داد: توافقنامه ای با نهاد کتابخانه ها انجام شده و استاد نشست صحیفه پژوهی امروز نیز مسؤول نهاد کتابخانه های استان قم است که در منزلت کتاب بزرگ صحیفه سجادیه و ترویج معارف آن سخن می گویند.
دبیر نشست صحیفه پژوهی با بیان اینکه حقیقت انسان توانایی های ویژه ای دارد، گفت: عالم اکبر در انسان گذشته و در عین حال ضعف و فقر آن هم انکار ناشدنی است و همچنین این انسان به دلیل اختیاری که دارد در حد یک حیوان تنزل پیدا می کند. اگر چنین انسانی به جایگاهی برسد که احساس نیاز و فقرش او را متوجه خود برای طلب و سؤال و دعا کند نقطه اوج یک انسان و بخشی روند معرفت است.
وی تفاوت دعا و طلب را درخواست از خداوند دانست و گفت: گاهی اوقات طلب انسان می شود طلب یک موجود دانی از یک بی نهایت که همان دعا است و این گام اول یک انسان هنرمند است. همه خواسته ها و تمرکز انسان در حین دعا متمرکز در یک نقطه می شود و فارغ از مباحث دینی اگر ظرفیت های درونی یک انسان به سمت یک نقطه متمرکز شود به اوج انسان کمک می کند و اگر این تمرکز و توجه در قالب کلمات قرار بگیرد و در تاریخ یک ملت جا بماند یک گام بزرگ انسان هنرمند است.
حجت الاسلام والمسلمین وافی افزود: هنر در ادعیه صحیفه سجادیه موج می زند و حرکت انسان در ظرف دعا و کلمات یک هنرمندی بزرگی است و صدور آن از معصوم زیبا و هنرمندانه است. اگر دنیا بفهمد یک اثر ادبی کلاسیک در قرن اول هجری قدم به قدم به ما رسیده است، از ارزش های آن استفاده می کند اما تا کنون پژوهش های کمی پیرامون آن صورت گرفته است.
استاد مهدی توکلیان مدیر نهاد کتابخانه های عمومی استان قم به عنوان استاد این نشست گفت: اولین فهم و درک ما از سواد رسانه باید پاسخ به این سؤال باشد: «به چه کسی می گویند باسواد؟». یونسکو 12 سواد را برای شهروندان معرفی می کند که یکی از آن ها سواد رسانه است به این معنا که چگونه از رسانه استفاده کنیم و در کنار آن سواد مالی، سواد عاطفی نیز آورده شده و همچنین در تعریف سواد ملاک را تغییر در جهان دانستند
وی ادامه داد: معمولا انسان هایی تغییر ایجاد کرده و تأثیرگذار هستند که از هنر استفاده کرده و به این واسطه به تغییرات مد نظر خود دست یافتند. منبر اولین رسانه شیعه بود و در عصر امروز هیئات به عنوان یک رسانه فعالیت کردند از این رو فعال حوزوی و مذهبی باید بتواند متناسب با دنیای امروز ارتباط برقرار کند.
این پژوهشگر گفت: هرچیزی که در دنیای امروز به تلفن های هوشمند ختم نشود محکوم به شکست است و امروز کمتر کسی است که برای دریافت خبر به روزنامه یا پایگاه خبری مراجعه کند. به اذعان کارشناسان رسانه در حال حاضر یک میلیون ساعت محتوا در یک دقیقه توسط مخاطبین و کاربران رسانه تولید می شود و این آمار و پیشینه باید ما را به فکر وا بدارد که تغییر در جهان امروز برای ما باید مسئله باشد. اگر هنرمندان ما آثار خود را منتشر نکنند و یا پژوهشگران ما مقالات خود را منتشر نکنند یعنی به یک شکست فعالیت در حوزه رسانه ای راضی شده اند.
وی با اشاره به ضرورت پژوهش و ذائقه سنجی در مرحله پیش تولید یک اثر تأکید کرد: در روزگاری که مخاطب تولیدکننده محتوا است، رسانه ها چندان تأثیرگذار نیستند و انسانرسانهها نقش پررنگی دارند. قرآن نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با نگاه فطرت نگاشته شده و با زبان فطرت سخن می گویند و اگر بخواهیم در امروز جهان مفاهیم بلند صحیفه سجادیه را انتقال بدهیم باید بتوانیم این مبانی بلند را به تمام مردم جهان انتقال بدهیم. شاید انتقال مفاهیم عربی صحیفه سجادیه به شکست منتهی شود از این رو باید با زبان هنر به نیاز واقعی مخاطبان پاسخ داد.
توکلیان ادامه داد: ما در کشوری زیست می کنیم که رهبری حکیم و ارزشمند دارد و همه را پدرانه به سبک زندگی صحیح سوق می دهند و در خصوص کتابخوانی آن را یک واجب دینی می داند. ایشان به صحیفه سجادیه و ادعیه توصیه فراوان دارند. کتاب یک رسانه مادر و مرجع است و تولیدات موفق جهان در حوزه های سینمایی و تجسمی مبتنی بر کتاب بودند و در حوزه صنایع فرهنگی محصولات آیینی موفق مبتنی بر کتاب صحیفه سجادیه ضعف داریم.
وی با بیان اینکه برای نسل جدید باید با زبان هنر و محصولات چند رسانه ای در کمترین زمان ممکن آشنایی با معارف را حاصل کرد، بیان داشت: در آخرین یادگارهای شهید رئیسی سند ملی خواندن به سازمان ها ابلاغ شده که حائز اهمیت است. می توان مفاهیم بلند صحیفه را با کمک هنرمندان منتقل کنیم و مفاهیم را در قالب نوشته های هنری منعکس کنیم.
توکلیان با تأکید بر اینکه کشور شیعه ایران و قم در نگاه رسانه های جهان مورد توجه ویژه هستند گفت: هر پژوهشی که در این شهر انجام می گیرد باید به یک اثر هنرمندانه منتهی شود تا مورد توجه قرار گیرد؛ هنرمندان گران دنیا مانند بنگسی با حربه های نظام سرمایه داری جهانی از خریده و حذف شدند و هنرمندان آزاده باید بتوانند از مفاهیم بلند کتبی مانند صحیفه سجادیه برای تولید اثر استفاده کنند.