۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۷۰۰۹۲
پژوهشگر و استاد جامعه الزهرا:

تحول در حوزه به منزله استفاده از همه ظرفیت ها برای اثرگذاری اجتماعی بیشتر است

تحول در حوزه به منزله استفاده از همه ظرفیت ها برای اثرگذاری اجتماعی بیشتر است
خانم سیفی تحول حوزه متناسب با نیازهای روز جامعه را ضروری دانست و بر لزوم تغییر محتوای درسی، شیوه های آموزشی و تبلیغی و در جهت اثرگذاری اجتماعی بیشتر تأکید کرد.

خانم فاطمه سیفی استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه را نیازمند اصلاح و تحول دانست و گفت: آنطور که باید در حوزه تحول ایجاد نشده و متأسفانه دروس و تحصیلات حوزه متناسب با نیاز های جامعه نیست.

وی تحول محتوای آموزشی، روش آموزش و چگونگی اثرگذاری اجتماعی را محورهای اصلی تحول حوزه علمیه دانست و بیان داشت: حتما باید یک بازنگری اساسی در متن کتب درسی صورت بگیرد، چراکه درس ها متناسب با نیاز های جامعه نیست و در جامعه کارایی ندارد.

استاد مجتمع عالی بنت الهدی با اشاره به نیاز بانوان به پاسخ مسائل جدید، بر لزوم تحول در متن درسی طلاب خواهر تأکید کرد و گفت: در حوزه علمیه خواهران درس های تدریس می شود که مورد نیاز جامعه و خصوصا بانوان نیست و لازم است درس های آموزش داده شود که پاسخگوی نیاز بانوان جامعه در خصوص مسائل مستحدثه باشد؛ بسیاری از مطالبی که طلاب در حوزه می آموزند در اجتماع کارایی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تحول روشی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در روش تدریس و انتقال مفاهیم مشکلاتی وجود دارد که لازم است اصلاح شود؛ باید روش هایی را به کار بگیریم که طلاب در کلاس درس صرفا شنونده نباشند و حضورشان فعالانه و خلاقانه باشد؛ اینکه طلاب شنونده باشند و یکسری درس هایی را حفظ کنند اما نتوانند در جامعه بر طبق آن درس ها کنشگری داشته باشند، نشان دهنده مشکل در روش و متن درسی است.

خانم سیفی در ادامه پیرامون یکی دیگر از محور های تحول حوزه، اثرگذاری اجتماعی بیان داشت: مسئولان حوزه باید نیازهای روز جامعه را پیدا کرده و از ظرفیت طلاب و مراکز حوزوی برای پاسخگویی به آن نیاز ها استفاده کنند؛ مسئولان باید با رایزنی با دولت و مراکز مختلف زمینه حضور طلاب در عرصه اجتماعی را فراهم کنند.

وی افزود: در برخی مراکز نیز نیاز به کار پژوهشی و علمی است و باید زمینه اتصال نیاز های کشور به طلاب پژوهشگر ایجاد شود تا فعالیت های علمی طلاب نیاز های کشور را برطرف کند.

این پژوهشگر حوزه علمیه یکی از راهکار های حضور فعال طلاب در عرصه اجتماعی را آموزش رسانه و فعالیت در فضای مجازی عنوان کرد و ابراز داشت: اگر بتوانیم به طلاب آموزش رسانه و فضای مجازی دهیم، ظرفیت زیادی از طلاب  می توانند به جهاد تبیین در عرصه مجازی بپردازند.

وی افزود: اگر طلاب کارایی مناسب را نسبت به اجتماع نداشته باشند، شاهد کاهش ورودی های حوزه علمیه خواهیم بود و هرچه زودتر باید برای بهره گیری از حداکثر ظرفیت طلاب برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظرات