۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۷۷۱۴۳۳
جانشین رئیس جامعه المصطفی:

باید عالمی پرورش یابد که توانایی مدیریت جامعه را داشته باشد

باید عالمی پرورش یابد که توانایی مدیریت جامعه را داشته باشد
حجت الاسلام خالق پور بر ضرورت نگاه کادرسازی در سطوح مختلف پژوهشی علم را پلی برای دست یافتن به آینده دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام خالق پور با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) و همچنین تقدیر از همه دست اندرکاران عرصه پژوهش در المصطفی، اظهار داشت: حرکت جامعةالمصطفی از آغاز تاکنون در سیری رو به جلو بوده است. البته هنوز تا دستیابی به افق بلند اهداف فاصله زیادی داریم، اما خدا را شاکریم که تا کنون با پویایی هدفمند و معنادار، مسیر خوبی را طی نموده ایم.

جانشین رئیس المصطفی(ص) همه این دستاوردها را مدیون تلاش طلاب، اساتید و مدیران پژوهشی المصطفی دانست و خاطرنشان کرد: این تلاش و هم افزایی موجب شد المصطفی امروز در عرصه علمی و پژوهشی از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخوردار باشد.

وی در ادامه به بیان برخی بایسته های پژوهشی در ادامه مسیر علمی جامعةالمصطفی پرداخت و یادآور شد: نخستین وظیفه که مدیریت پژوهش، اساتید و پژوهشگران باید حول آن به فعالیت علمی بپردازند، نگاه کادرسازی است. تربیت عالم به تنهایی کافی نیست بلکه باید عالمی پرورش یابد که بتواند جامعه و پیرامون خود را بر اساس علم و دانش فراگرفته شده مدیریت نماید.

حجت الاسلام خالق پور ادامه داد: معاونت پژوهش باید پیکره آموزش المصطفی را پژوهش محور نماید. معلومات ما باید خلاق و پویا باشند و خود را با زمانه هماهنگ نمایند. اسلام به دنبال علم پویای است که بر محل عقل قرار دارد. منشأ بسیاری از معلومات ما بجای معقولات از مصنوعات است؛ در حالی که قرآن کریم به تعقل تاکید دارد.

وی علم را پلی برای رسیدن به آینده دانست و افزود: برای ورود به عرصه آموزش پژوهش محور، معاونت پژوهش باید به صورت جدی در حوزه منابع درسی و متون آموزشی ورود داشته باشد و به آنها پویایی و خلاقیت تزریق نماید. گزاره های آموزشی باید به شکلی ارائه شود که موضوعات علمی را بارور نماید.

جانشین رئیس المصطفی(ص) با تاکید بر لزوم تامین منابع شناختی، اظهار داشت: انسان با شناخت زنده است و آنگونه عمل می کند که می فهمد و می شناسد. منابع شناختی طلاب و فضلای ما تنها کتاب و استاد نیست بلکه منابع متعدد دیگری وجود دارد که باید شناسایی و مدیریت شود. نشست های علمی، کرسی های نقد و نظریه پردازی، همایش ها، منابع کمک درسی و … از جمله این منابع شناختی هستند.

وی شناسایی ظرفیت های بیرونی را ضروری دانست و گفت: این ظرفیت های بیرونی باید شناسایی و برای ارتقای ظرفیت های داخلی مورد استفاده قرار گیرند. یکی از دستاوردهای المصطفی تخصصی نمودن حوزه های دانشی است. هر یک از حوزه های دانشی ما باید با ظرفیت های خارجی آن حوزه ارتباط عمیق ایجاد نماید.

حجت الاسلام خالق پور معرفی شایسته ظرفیت های پژوهشی داخلی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نمایش دستاوردها به معنی مراقبه و محاسبه است. ما باید بدانیم در چه نقطه ای قرار داریم و برگزاری نمایشگاه ها به همین منظور صورت می گیرد. نمایش درونی توانمندی ها به صورت نقادانه موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت خواهد شد.

جانشین رئیس المصطفی(ص) در پایان با اشاره به شتاب عوامل مخرب ارزش های بشری، اظهار داشت: در این فضای ویژه برای معرفی حقیقت به بشریت نیاز است با هم افزایی و تلاش دوچندان، با نگاهی گروهی و سازمانی به جریان مقدس ایمانی و خدایی سرعت ببخشیم.

ارسال نظرات