مراکز تخصصی سرمایههای علمی حوزه هستند/جزئیات حمایت از آثار
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد عباسی، مدیر مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه در نشست هم فکری و تعامل با نمایندگان مراکز تخصصی حوزه در قم، مراکز تخصصی را سرمایه حوزه در بحث تولید علم و دانش های حوزوی عنوان کرد و بیان داشت: باید کمک کنیم دانش و محتوای علمی که در مراکز علمی قرار دارد و سرمایه و تراث حوزه به شمار می رود به درستی استخراج، تبدیل به کتاب و متن درسی و در اختیار طلاب مدارس علمیه برای فراگیری بهتر علوم حوزوی و پاسخ گویی به مسائل و نیازهای روز قرار بگیرد.
مدیر مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه بیان داشت: بعضی از دروس تنها در مراکز تخصصی تدریس می شود و مباحث برای طلاب، جدید و نیاز جامعه است. باورم این است مباحثی که در مراکز تخصصی ارائه می شود هنوز قابلیت ارائه به سایر مراکز علمی را دارد. در همه رشته ها در مراکز علمی سرمایههای اندوخته شده آماده ای وجود دارد که نیاز به استخراج، حمایت، تولید و نشر به مراکز علمی و نخبگانی است.
حجت الاسلام عباسی گفت: مراکز تخصصی تلاش هایشان جدی و شایسته است ولی با وجود همه تلاس ها در نقطه مطلوبی از نظر تولید محتوا و متن آموزشی قرار نداریم. مراکز تخصصی سرمایه علمی ارزشمند حوزه می باشند ولی ناشناخته اند، لذا تلاش کنیم این سرمایه به دست اهلش برسد.
مدیر مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه در ادامه به اهم موارد همکاری فی مابین اشاره کرد که متن کامل آن بدین شرح است:
مراکز تخصصی در طول قریب به سه دهه فعالیت علمی آموزشی و پژوهشی با تمرکز بر دانش ها به صورت خاص زمینه های ارزشمندی از تولید علم را فراهم آورده اند.
توسعه نظاممند رشته های اسلامی و انسانی حوزه های علمیه در سال های اخیر وارد مرحله جدیدی شده است که تدابیر و حمایت بیش از پیش از متصدیان امر می تواند در شکوفایی و ارتقای آن ها اثرگذار باشد.
بر این اساس مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه در راستای تحقق این هدف متعالی آمادگی حمایت از آثار تولید شده در مراکز تخصصی را به شرح ذیل دارد.
انواع آثار قابل حمایت:
۱) کتاب های درسی؛
۲) منابع علمی؛
۳) پایان نامه ها؛
۴) جزوات و تقریرات دروس؛
۵) کتب تمرین و تطبیق و کاربردی؛
۶) پرده نگاری های درسی.
۱) کتاب های درسی: کتابی که محتوای آن کاملاً منطبق بر عناوین درسی و سرفصل های مصوب شورای گسترش حوزه های علمیه بوده و از جهت روشی انطباق مناسب با ضوابط مورد تاکید مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه داشته باشند جهت تولید، آماده سازی و انتشار مورد حمایت خواهد بود.
پرداخت حق الزحمه مؤلف (به یکی از صورت های خرید اثر، پشت جلد، مشارکت با مرکز) آماده سازی شکلی، انتشار کتاب و اعتباربخشی رسمی حوزه علمیه از جمله حمایت های مرکز تدوین متون و منابع درسی از این کتاب هاست.
۲) منابع علمی: کتاب هایی که پوشش دهنده بخشی از سرفصل های مصوب (حداقل یکی از عناوین اصلی ذیل یکی از سرفصل های مصوب) بوده و از جهت روشی نیز منطبق بر ضوابط مرکز تدوین باشند هر چند که از روش تدوین درس نامه ای برخوردار نباشند همانند بخش اول مورد حمایت می باشند.
۳) پایان نامه ها: پایان نامه های طلاب فارغ التحصیل آن مرکز تخصصی مشروط به آن که پوشش دهنده بخشی از سرفصل های مصوب (حداقل یکی از عناوین اصلی) باشند پس از آماده سازی بر اساس ضوابط مرکز تدوین مورد حمایت خواهد بود البته تدوین آن ها به صورت درس نامه ضرورت ندارد. حمایت از پایان نامه ها به عنوان منابع علمی و کمک آموزشی بوده و حمایت از آنها همانند دو بند پیش خواهد بود.
۴) جزوات و تقریرات درسی: نوشته هایی که اساتید محترم برای دروس خود آماده کرده اند و یا آن که طلاب مستعد و توانمند از دروس استاد و پس از تدریس آماده ساخته اند در ذیل این عنوان قرار می گیرند.
این نوشته ها هر چند بازتاب دهنده کامل مطالب اصلی و مهم درس و سرفصل مصوب هستند اما هنوز تا تکمیل شدن و آماده شدن به عنوان کتاب درسی یا منبع علمی فاصله دارند اما به صورت تقریرنامه یا درس گفتار داخلی قابلیت استفاده برای طلاب در حال تحصیل را دارند.
این جزوات و تقریرات حسب شرایط ذیل مورد حمایت قرار خواهند گرفت:
- مربوط به یکی از دروس رسمی مرکز و رشته باشند؛
- حداقل یک بار از سوی استاد ارائه شده باشد؛
- پوشش دهنده بیش از ۷۰ درصد از سرفصل درس باشد؛
- از ویراست مناسب برخوردار باشند؛
- تنظیم اولیه داشته باشند به گونه ای که مطالب اصلی و فرعی از هم تفکیک شده باشند؛
- مورد تایید و ارزیابی استاد نویسنده و گروه علمی مرکز تخصصی متقاضی قرار گرفته باشند؛
- به ازاء هر واحد درسی حداقل برخوردار از «۱۰.۰۰۰» کلمه باشد.
تذکر: آن دسته از کتاب های گروه اول و دوم که توسط مرکزی پیشنهاد می شوند اما در ارزیابی ها، امتیاز کمتر از ۶۰ درصد (حداقل تا ۵۰ درصد) را کسب کنند در صورتی که امکان رفع نواقص و آماده سازی و ارتقای آن نباشد نیز به صورت جزوه درسی یا درس گفتار منتشر خواهد شد.
در حمایت از این جزوه ها و تقریرها یک چهارم از هزینه تولید و تالیف کتاب درسی پرداخت خواهد شد و تمام هزینه آماده سازی و نشر آن (به تعداد مورد نیاز آن مرکز تخصصی) مورد حمایت مرکز تدوین متون خواهد بود.
انتشار این جزوه ها بدون دریافت شابک و فیپا و به صورت دیجیتال و برای مصرف داخلی خواهد بود.
در صورت تمایل استاد برای تدوین درس¬نامه اصلی در آینده و گام های بعد، حق التالیف پرداخت شده بابت تهیه جزوه از حق التالیف تولید کتاب کم نخواهد شد.
۵) کتب تمرین و تطبیق و کاربردی: کتابها و جزوات کمک آموزشی که توسط استاد یا جمعی از اساتید و پژوهشگران جهت پشتیبانی از یک درس یا کتاب درسی تولید شده اند نیز در صورتی که از جامعیت و علمیت لازم برخوردار باشند بسته به سطح علمی آن به صورت منبع علمی قابل استفاده برای همگان یا به صورت جزوه درسی (قابل استفاده اختصاصی برای همان واحد آموزشی) مورد حمایت و انتشار قرار خواهد گرفت.
۶) پرده نگارهای درسی (پاورپوینت): در صورتی که از سوی استاد یا مدرسه برای درس یا کتابی پاورپوینت طراحی شده باشد پس از بررسی و تایید گروه علمی مرکز تدوین، و در صورت موافقتِ تهیه کننده از ایشان خرید اثر شده و از طریق سامانه مرکز تدوین متون نیز در اختیار عموم اساتید قرار خواهد گرفت.