جشنواره کتاب سال رضوی گامی اساسی در ارتقای معارف رضوی

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید علی عماد، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه در جلسه هم اندیشی چهاردهمين دورۀ جشنوارۀ بينالمللي کتاب سال رضوي که چهارشنبه شب در دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس برگزار شد، اظهار داشت: این جشنواره بهخوبی جایگاه خود را پیدا کرده و از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است و می توان با استفاده از تجربیات موجود در کتاب سال حوزه، میتوان گامی اساسی در ارتقای این جشنواره برداشت.
روندپژوهی و نیازسنجی؛ کلید ارتقای جشنواره
حجتالاسلام والمسلمین عماد روندپژوهی در این جشنواره را ضروری دانست و گفت: اینکه تولیدات علمی پیش و پس از جشنواره چه تغییراتی داشتهاند و از لحاظ کمی و کیفی چگونه پیشرفت کردهاند و در چه مسیری قرار دارند از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی با تاکید براینکه سند "نیازسنجی علوم اسلامی به معارف رضوی"میتواند راهبردهای آینده را شفافتر سازد، گفت: مطالعات راهبردی نقش بسیار مهمی در ارتقای آثار جشنواره دارند.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه در ادامه، پیشنهاد تولید محتوای کاربردی مانند پادکستهای علمی مرتبط با معارف رضوی را مطرح و تأکید کرد: علاوه بر تولید علم، باید به تولید نرمافزارها پرداخت که معارف دینی را به ابزارهایی کاربردی برای زندگی افراد تبدیل کنند.
وی با تاکید بر لزوم حرکت از دانش به فناوری، اظهار داشت: فناوری، بر خلاف دانش صرف، برای عموم مردم ملموستر و مفیدتر است.
تولید محتوای کاربردی و فناوریمحور برای معارف رضوی
حجتالاسلام والمسلمین عماد پیشنهاد تولید کتابهای صوتی با محوریت روشهایی برای کاربردیسازی معارف رضوی در زندگی معاصر را مطرح و تأکید کرد: پرداختن جدی به این موضوع میتواند تأثیر عمیقی بر ارتقای سطح آگاهیها و سبک زندگی جامعه داشته باشد.
وی به نظام طبقهبندی معارف رضوی اشاره کرد و توضیح داد: این کار میتواند با دو رویکرد اصلی انجام شود، یک رویکرد بر اساس نظام طبقهبندی ملی و بینالمللی علوم است که در آن علوم به دستههایی مانند علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و سایر حوزهها تقسیم میشود و در این صورت، معارف رضوی را میتوان در چهارچوب این طبقهبندی بررسی و تحلیل کرد و رویکرد دیگر تمرکز بر علوم انسانی، اسلامی است که با استفاده از سندهایی همچون "درختواره دانشها و رشتههای حوزههای علمیه" می توان معارف رضوی را بهصورت دقیقتر و بومیتر طبقهبندی کرد.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه بر اهمیت بررسی تولیدات علمی این جشنواره در قالب های طبقه بندی شده علوم تأکید کرد و گفت: این تحلیلها کمک میکند تا مشخص شود کدام بخشها بیشتر کار شده و در کجاها نیاز به تقویت وجود دارد و مطالعات تحلیلی دقیقی در این زمینه میتواند به مشخص کردن خطمشیهای راهبردی کمک کند.